Korting bij het kopen van een nieuwe Skoda Octavia

Ik sta op het punt om een Skoda Octavia combi elegance business 1.2 tsi met dsg te kopen.
Het is elke keer weer een spannend moment om te gaan onderhandelen met de dealer over de prijs. De verkopers kijken vaak moeilijk als het neerkomt bij het geven van korting en komen met de meest uiteenlopende redenen waarom zij niet veel korting kunnen geven. Als klant kun je aantal dingen doen weglopen, meegaan met de korting die ze geven of zelf een kortingsbedrag opnoemen die je in je gedachten hebt. Over dit laatste wil ik verder ingaan in dit verhaal, je kunt namelijk als een kip zonder kop een absurd hoog kortingspercentage noemen maar je wilt niet dat de verkoper die tegen over je zit je vierkant uitlacht of dat je achteraf spijt krijgt omdat je een veelste laag korting hebt afgedwongen.

Nou ben ik recentelijk bij enkele Skoda dealers geweest (waarvan ik de namen niet ga noemen) voor eventuele korting die ze mij kunnen geven als ik bij hun een auto ga kopen. Van de verkopers krijg ik elke keer min of meer hetzelfde antwoord namelijk dat ze bij een ‘business’ versie weinig korting kunnen geven. Deze uitvoeringen zijn speciaal bedoelt voor de leasemarkt. De ‘business’ versie (en dan met name de elegance uitvoering) is een dik aangeklede auto voor een heel aantrekkelijke verkoopprijs waarop de dealers zelfs bij verkoop zonder korting relatief weinig op verdienen (ik heb mij laten vertellen dat de dealers een bedrag van rond de 1000 euro per verkochte business elegance uitvoering verdienen).
Mijn ervaring is dat de meeste dealers waar ik ben geweest direct een korting van rond de 700 a 750 euro geven. Natuurlijk zal bij een serieuze onderhandeling de korting hoger liggen.

Wat mij opvalt is dat verkopers tijdens de onderhandeling ook vragen of je ook bij een andere Skoda dealer bent geweest en of je daar een offerte hebt gekregen. Zij willen natuurlijk weten welke korting hun con-collega’s hebben gegeven, dit kunnen zij weer gebruiken bij hun verkoopstrategie.

Tijdens mijn verdere speurtocht naar wat nu een redelijke korting is kwam ik op de site van ‘Nieuwe Auto Kopen’ (NAK) terecht. Hier kun je zelf een auto samenstellen die je voor ogen hebt en je krijgt direct de kortingpercentage te zien. Voor de uitvoering Skoda Octavia combi business elegance 1.2 tsi DSG krijg ik 4% korting oftewel 880 euro op een verkoopprijs van 26.050euro. Navraag bij verkopers van NAK leert dat ze meer korting kunnen geven dan wat er op hun site staat maar niet veel meer, ze boden uiteindelijk een korting van 1000 euro.
Natuurlijk is korting niet alles, zaken zoals wat zijn de afleverkosten, hoe is de service, klantvriendelijkheid van de medewerkers,etc… zijn ook belangrijk maar als we deze punten even buiten beschouwing laten. Is 1000 euro korting een redelijke bedrag waar ik tevreden mag zijn voor deze auto?

Verder ben ik erg benieuwd bij welke kortingsbedragen jullie hadden getekend voor een nieuwe Skoda en dan ben ik met name nieuwsgierig voor de uitvoering Skoda Octavia combi elegance business 1.2 tsi DSG.

Bakkertje

Forumguru
Het verhaal over die korting heb ik inderdaad ook gehoord. Als je gaat leasen zit daar ook nog eens een leasemaatschappij tussen die alle marge opsnoept..
Anyways, ik heb me laten vertellen dat er op niet-business uitvoeringen meer korting gegeven kan worden (8% is ooit genoemd) wellicht is het zelf samenstellen van een Octavia (niet Business) op die manier voordeliger. (qua opties achteraf kan er vaak ook redelijk wat geregeld worden)

De 1.2 vind ik een fijne motor. Ik heb nu 2x in een Octavia (handgeschakeld) gereden en 1x in een yeti met DSG. De combinatie van 1.2 TSI met een DSG bak lijkt het me een hele mooie voor de Octavia. Daar zul je niet snel spijt van krijgen.

plaza

Forumguru
Bij mijn aankoop van mijn huidige Superb 2 combi had ik als inruil een octavia 2 RS,
ben bij 4 skoda dealers bezig geweest met een offerte, het verschil tussen de
beste deal en slechtste deal was € 3700 , dus dat babbelen was het wel waard.

sitechris

Donateur
Verschillen kunnen stevig oplopen. Ik heb op weleens 8.000 euro verschil gehad op inruil van een BMW 330XD (14k vs 22k, allebei bij een BMW dealer). Bij mijn vorige inruiler (BMW 130i) gaf Hegeman mij 5000 euro meer dan Auto Munstad in Utrecht. Dan rijd je wel even een keer op en neer naar Nijmegen.

In algemene zin merk je wel dat de eigen merkdealer meer geeft dan vreemd merkdealer, maar ook echt niet altijd. Met andere woorden, het loont zeker om te shoppen en goed te onderhandelen. En ik zou niet direct inruilbod van andere dealer geven, want dan kunnen ze makkelijk 1000 euro erboven gaan zitten, terwijl ze mss wel van plan waren om er 5000 bovenop te zitten. Doe dat alleen als je het laatste beetje eruit wilt persen.

van_der_P

Senior Member
Het moet wel een goede deal blijven. Het is leven en laten leven. Je moet er alle twee, de dealer en de klant, een goed gevoel bij hebben.
Als ik naar een dealer stap dan heb ik van te voren op een autosite's gekeken voor hoeveel een vergelijkbare auto wordt aangeboden. Daar doe ik ongeveer € 1000 vanaf. Dat is mijn richtprijs. En dan laat ik de verkoper vertellen wat die vertellen wil, maar dat wil ik er minstens voor hebben.

Mijn ervaring is dat de marges wel sterk verminderd zijn, waar de dealers een aantal jaren geleden een marge van maximaal 15% hadden, is dat momenteel een stuk minder.
Als je geen auto in te ruilen had kon je in de oude situatie gauw tussen de 8 en 10% korting krijgen. Ik heb net een nieuwe Octavia combi businessline 1.6 TDI gekocht en daar zit inderdaad veel minder marge op, de dealers krijgen bij "lease" een vergoeding van een paar honderd euro van de importeur. Als ze de auto zelf verkopen is de marge ergens tussen de 5 en 6%. Ik kreeg op mijn 1.6 een korting van rond de 4% op de ex BTW / BPM prijs en op de opties / accessoires. Dit was de korting die de leasemaatschappij ook gekregen had (heb dat koopcontract overgenomen). De BPM staat helaas vast, daar krijg je dan ook geen korting over.

Het wordt dus een rekensommetje: BL met minder korting, of geen BL maar zelf opties bestellen en meer korting .... Hangt er helemaal vanaf welke opties je interessant vindt.

Op mijn superb heb ik ongeveer 10% gekregen natuurlijk hoe minder de wagen kost hoe lager de korting, er was geen overname bij mij (en in Belgie)

TL@

Forumguru
In België is het normaal om 6% te krijgen bij VAG producten, meer is uitzonderlijk maar niet onmogelijk. minder dan 6% wil zeggen dat je in de zak gezet bent.

Sparkie

Forumguru
Als je gaat leasen zit daar ook nog eens een leasemaatschappij tussen die alle marge opsnoept.
Bij LeasePlan werkt het in ieder geval anders. Toen ik mijn leaser ging uitzoeken was het in het verleden altijd wel mogelijk om bijvoorbeeld een trekhaak van de dealer te krijgen. Tegenwoordig werkt het anders; de auto wordt direct bij Pon besteld en LP kiest de dealer die het dichtsbij jouw woonplek zit. Deze krijgt een x100 euro toegestopt om de auto in ontvangst te nemen, alle niet af-fabriek opties erop te prutsen, de auto te poetsen en jouw een bos bloemen of fles wijn in je handen te duwen als je de auto op komt halen. Een trekhaak is er tegenwoordig niet meer bij.

Klopt helemaal....in goed overleg kun je wel kleine dingetjes krijgen zoals kofferschaal, belettering verwijderen en opgelegde letters op kentekenplaten. De tijd van trekhaken is voorbij zei de verkoper....tja....heb hem duidelijk verteld dat ik komende 4 jaar bij hem onderhoud ga plegen (zal max 6x zijn in totale leasecontract).

CDO

Forumguru
en een dealer kan geen kortng geven over BPM en BTW natuurlijk... Goed opletten en rekenen dus als je niets inruilt.

Omzet target al binnen voor dit jaar resulteert in een lage korting, target (en dus bonus van de importeur) nog niet binnen resulteert vaak in een hogere korting.
Je kunt dan wat meer weggeven als dealer op een auto als je daarmee net je bonus bij je leverancier veilig kunt stellen (en dat gaat vaak om niet misselijke bedragen).

arjenS

Nieuw lid
Ik heb een Octavia combi elegance 1.2 DSG besteld (business maken we er middels accessoires van).
Wat je nog mee kan nemen in de prijsonderhandeling, is de op dit moment lange(re) levertijd van de modellen met DSG. Mijn Ocatavia zou in week 46/2011 worden gebouwd en rond de jaarwisseling worden afgeleverd bij de dealer. Pon laat weten dat de productieweek ondertussen week 4/2012 zit. Oorzaak: problemen met de fabrikant van de DSG-versnellingsbakken. (Er is, volgens zeggen, zelfs gestaakt met de productie van sommige modellen uit de VAG-groep vanwege de problemen).

joergarms

Senior Member
Ook het pakket rijklaar maken kun je uitkleden. Want de nummerplaatjes, de 20 liter benzine of diesel en het poetsbeurtje, hoeven geen 800euro te kosten.

Sparkie

Forumguru
Klopt helemaal....in goed overleg kun je wel kleine dingetjes krijgen zoals kofferschaal, belettering verwijderen en opgelegde letters op kentekenplaten. De tijd van trekhaken is voorbij zei de verkoper....tja....heb hem duidelijk verteld dat ik komende 4 jaar bij hem onderhoud ga plegen (zal max 6x zijn in totale leasecontract).
Alleen is het in mijn geval jammer dat LP in al zijn wijsheid besloten heeft de auto bij een andere dealer af te laten leveren dan degene waarmee ik een aantal afspraken had gemaakt. Onderhoud daar gaat hem ook niet worden vrees ik.

Wat bedoel je precies met de belettering verwijderen en opgelegde letters op kentekenplaten ?

Fabia

† In Memoriam
Geen type plaatjes op de buitenkant van de auto. Opgelegde letter wil zeggen niet gestanst uit de plaat maar aparte plastic letters. Staat veel mooie, heb ik ook op mijn Fabje.

Dank @fabia voor de uitleg. Opgelegde letters ook veel mooier vindt ik....

@sparkie: dat is balen dat je geen keus van dealer hebt. Maar dat je LP ook dealer of servicepunt kiest voor onderhoud....heb ik gelukkig totale vrijheid in.

Sparkie

Forumguru
Ik heb gelukkig wel vrije keuze in waar ik het onderhoud uit zou willen laten voeren. Dat zou mooi zijn...... :( als LP dat ook nog zou bepalen.
Gelukkig zit er een Skodadealer op de hoek waar ik werk. Dat scheelt weer.

Ralph

Lid
10% korting en meer is nog steeds gewoon mogelijk los te krijgen bij dealers. Je zult alleen dealers moeten bezoeken, persoonlijk gesprek voeren en offerte laten maken. Als je dan een stuk of 3 á 4 offertes heb dan ga je praten met de dealer waar jou gevoel het beste bij is. ( niet onbelangrijk voor je service )

Dan kan je namelijk zeggen dat je gevoel bij hem het beste is en dat je het liefst met hem een deal wilt doen! Je kan in de onderhandeling ook de afspraak maken dat je in de toekomst de auto bij hem in onderhoud brengt.

Ook arbeidsloon van eigen personeel wordt ingezet door dealer om auto te verkopen. Dus bij de onderhandeling gelijk afspreken dat hij bv de carkit/navigatie/radio e.d. voor je inbouwt!

Succes met de jacht!!

Inderdaad is een aantal dealers bezoeken zeker handig, de dealers verwachten dit trouwens ook dat je dit hebt gedaan want ze vragen (tenminste bij mij) elke keer tijdens het opstellen van een offerte of ik ook een andere dealer heb bezocht en hoeveel korting ik daar heb gekregen.

10% korting is mogelijk bij een nieuwe auto echter bij een ' business' uitvoering gaat dit je nooit lukken, je mag blij zijn met 4% korting.

@Ralph, ik heb bij een korting van iets meer dan 1000 euro de offerte getekend.
daar komt nog bij dat er een actie was van een connectpakket dat ook een korting vertegenwoordigd van 500 euro. dus totaal korting was ruim 1500 euro.

Opvallend was dat het rijklaarmaakkosten 50 euro goedkoper was dan andere dealers.

Bovenaan Onderaan