Korte impressie van de Octavia 4

Antera

Donateur
Werd van de week gebeld door de dealer dat de O4 donderdag binnen kwam en vrijdag in de showroom zou staan. Vrijdag meteen even langs de dealer gereden om hem eens van dichtbij te bekijken en moet zeggen hij valt me een beetje tegen toch wel diverse vlakken.

Eerste indruk de buitenzijde:

Het neusje is erg wennen en het overdreven platte is niet wat ik echt mooi vind. De Golf 8 heeft het ook. Daarnaast heeft de dagrijverlichting nagenoeg dezelfde look gekregen als de Golf 7,5 en vind ik het niet meer een "Skoda" ding.

Het lijkt erg de grote versie van de Scala. De belijningen zijn ook erg netjes evenals de spoiler achterop. De uitvoering die hier staat was dan niet echt de mooiste kleur maar daar valt over te twisten. De achterzijde is daarintegen weer erg goed gelukt. Nette achterlichten met lichtelijke uitsteeksels maar net niet te veel. Mooie Dynamic knipperlichten aan de achterzijde maar helaas niet in de spiegels en in de koplampen. Geheel Led is dan wel weer een mooie stap. Heeft even mogen duren maar het is dan eindelijk zover.


Binnenzijde:

Het eerste wat me opvalt bij het instappen is dat de deuren nu rondom reageren op Kessy wat ik me niet kon herinneren bij de vorige modellen. Ook hebben de handgrepen aan de binnenzijde van de greep zwarte kappen zitten ipv compleet gespoten hendel.

Na te hebben plaatsgenomen achter het stuur valt me het stuur erg op. Geen 3 spaaks meer maar een 2-spaaks stuurwiel met de nodige bedieningsknoppen. Deze zijn echt door een disgner bedacht en hebben allemaal apparte rondingen enz. De 2 chrome scrolwieltjes steken uit en lijken me erg fragiel. De tijd zla het leren of deze uiteindelijk heel zullen blijven.

Het active info display kennen we al is niks aan veranderd.

Het dashboard is voortaan deels met stof bekleed en niet meer volledig van hetzelfde materiaal. De rondingen erin zijn erg netjes en het scherm van de infotainment staat te pronken in het midden van/op het dashboard. Het lijkt in eerste instantie to "much" maar moet zeggen dat dit zeker even wennen is zoals altijd met nieuwe auto's. De infotainment is goed te bedienen en heeft dezelfde software gekregen als de Golf 8. Alles goed te bedienen en net als het vorige model netjes gegroepeerd onder de juiste menu structuur. Wat wel opvalt dat het volume regelen niet meer met een + en - touchknop is maar met een Slider bak onder het scherm. Je slide je vinger erover om de muziek harde en zachter te zetten.

De knoppen van de diverse andere functie's op te roepen instant zitten onder het scherm en zijn nog fisieke knoppen en geen touch. Alle knoppen in deze auto zijn allemaal nog echte knoppen. ( scheelt weer poetsen met al die vette vingers).

Bediening van de Clima, start/stop en andere zaken die je voorheen in het middenconsole vond zijn verdwenen en zitten allemaal in de menu structuur verwerkt.

Simple Cleaner??


De portieren van dit model zijn van hard geperforeerd plastic en ogen erg degelijk maar simpel. Jammer maar wie weet dat bij de demo auto die volgende week verschijnt bij deze dealer het anders is. We gaan het zien.

De ruimte is niet explosief toegenomen en lijkt erg op de vorige. De basis is tenslotte ook hetzelfde.


Persoonlijk vind ik hem nog erg wennen en vrees ik dat de nieuwe Seat Leon ,die eind deze maand uitkomt, een grote concurrent gaat worden.

Dit was een snelle impressie van mij, want moest het pand weer verlaten omdat ze gingen sluiten :-)
 

Bijlagen

  • 91632607_3553549484715354_8720736644178640896_o.jpg
    91632607_3553549484715354_8720736644178640896_o.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 718
  • 91921524_3553551654715137_6690913895835500544_o.jpg
    91921524_3553551654715137_6690913895835500544_o.jpg
    151,1 KB · Weergaven: 710
  • 91965586_3553551388048497_3785950101613051904_o.jpg
    91965586_3553551388048497_3785950101613051904_o.jpg
    151,1 KB · Weergaven: 717
  • 91999048_3553551508048485_1250133038470266880_o.jpg
    91999048_3553551508048485_1250133038470266880_o.jpg
    49,2 KB · Weergaven: 688
  • 92022069_3553550084715294_9189428605371809792_o.jpg
    92022069_3553550084715294_9189428605371809792_o.jpg
    102,5 KB · Weergaven: 676
  • 92098453_3553547451382224_4925451826284724224_o.jpg
    92098453_3553547451382224_4925451826284724224_o.jpg
    73,4 KB · Weergaven: 690
  • 92099461_3553548144715488_6730684086110650368_o.jpg
    92099461_3553548144715488_6730684086110650368_o.jpg
    155,7 KB · Weergaven: 669
  • 92131621_3553550494715253_5011544965424087040_o.jpg
    92131621_3553550494715253_5011544965424087040_o.jpg
    222,2 KB · Weergaven: 659
  • 92136528_3553548924715410_5381621316405166080_o.jpg
    92136528_3553548924715410_5381621316405166080_o.jpg
    170,4 KB · Weergaven: 700
  • 92185904_3553551254715177_7516693183229591552_o.jpg
    92185904_3553551254715177_7516693183229591552_o.jpg
    177,6 KB · Weergaven: 692
  • 92459431_3553548481382121_4089778617867829248_o.jpg
    92459431_3553548481382121_4089778617867829248_o.jpg
    127,1 KB · Weergaven: 660
  • 92496556_3553549228048713_3245915190285303808_o.jpg
    92496556_3553549228048713_3245915190285303808_o.jpg
    41,7 KB · Weergaven: 685
  • 92598813_3553547738048862_5419815197848109056_o.jpg
    92598813_3553547738048862_5419815197848109056_o.jpg
    142,2 KB · Weergaven: 611

spikehome

Forumguru
Ik was de technische specificaties ff aan t bekijken.
De 1.5 handbak weegt 1285kg en de tank inhoud is 45L weer kleiner en auto zwaarder.
 

Desperado

Forumguru
De achterkant kan me niet bekoren. Die vouw erin en daklijn die zo afloopt vind ik niks. En hij mag wel wat lager :D
 

Michel

Forumguru
Geef mij maar normale draaikoppen. In mijn Octavia mis ik die al om het volume van de radio aan te passen. Tiptoetsen kunnen niet tippen aan het gebruiksgemak van normale draai- en drukknoppen. Dat cleane kennen we wel van Audi, maar dat heeft me nooit kunnen bekoren.

De afwerking is zo te zien niet anders dan dat van de O3 en dat vind ik gezien de gevraagde prijs toch eigenlijk wel licht schandalig. Het verschil in interieurafwerking tussen een S2 en O3 vind ik aanzienlijk, met de S2 als gunstige uitschieter. Terwijl de prijzen elkaar destijds niet eens zoveel ontliepen.

Ik vind de 50 liter tank in mijn O3 al een forse achteruitgang t.o.v. de 60 liter die mijn S2 had, die weliswaar meer verbruikte, maar toch...
 

Henrik

Forumguru
Ik snap dat je niet direct enthousiast bent over deze auto @Antera
Maar ik zou hem nog wel eens willen zien in het zwart, met een DSG, lederen bekleding, 19" en iets verlaagd.
Denk dat je dan een hele gave en dikke bak eraan hebt.
Wat het stuur betreft: dat vind ik er netjes uitzien, behalve het onderste deel. Daar lijkt het net of ze de derde spaak er tussenuit gezaagd hebben. Had dan ook de rand van het stuur netjes door laten lopen, zonder dat zwarte stuk erin. Op lange stukken wil ik nog wel eens met 1 hand aan het stuur, onderaan in het midden, rijden. Dus kan me voorstellen dat dit wel lekker vasthoudt.
Ik wil hem nog wel eens in het echt zien, maar dan een nette "dikke" uitvoering. Denk dat het dan een hele mooie optie is in dit segment.

Ben wel met je eens dat hij wat meer in de massa opgaat dan bijvoorbeeld de O3. Dat Kessy op alle deuren werkt, dat is wel een pluspunt. Was ook hard nodig trouwens, want dit heeft de concurrentie al jaaaaaren.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Na 't zien van deze toch wel erg blij met m'n O3. Ik heb het ook niet zo op touch, slide en aanverwante knoppen. De hard-buttons kan ik blind vinden en als het nodig is op de tast de juiste zoeken. Met touch zou je dan al 3 menu's doorgefietst zijn...
Qua design vind ik de S3FL geslaagder dan de O4
 

ertromp

Forumguru
Oei :nailbiting: Skoda gaat in de problemen komen. Met de reacties die ik hier lees gaat er geen O4 verkocht worden :pieker:
Kom mensen eerst in real-life zien en dan het oordeel. Gros van de Skoda O4 kopers zal toch echt weer gaan voor de kofferbakruimte waar die mud piepers elke week in gestort moet worden en de jaarlijkse vakantie uitrusting in verdwijnt en het ijskrabbertje in de tankdeksel en paraplu in de deur en dat allemaal via de lease …………………...toch:deuk:
Wacht maar tot het topic "Bestel en levertijden Octavia 4" aangemaakt is en de complimenten en likes weer rondgestrooid worden.:D
 

Joh@n

Forumguru
Ik was de technische specificaties ff aan t bekijken.
De 1.5 handbak weegt 1285kg en de tank inhoud is 45L weer kleiner en auto zwaarder.
45 liter is wel echt heel erg treurig. Van de 50 die ik in mijn auto zou moeten hebben (O3 facelift 2017) zijn er ook al een stuk of 5 zoek. Effectief kom je dan met 45 liter uit op 38-40 en met een verbruik van 1:16 (?) kom je 600 km ver. Misschien ben ik wat verwend geraakt met mijn V40 (1:20; 62 liter) maar dit is wel echt klein. Maak dan de kofferbak wat kleiner, die 10 liter ga je daar echt niet missen...


Verder vind ik het nog steeds wel een prima auto om te zien en is het vooral een vernieuwing weer tov de O3. Het ziet er moderner uit en vooral aan de binnenkant is alles weer bijgewerkt. De virtual cockpit had ik ook graag willen hebben maar was destijds nog niet leverbaar, de touchbediening van de airco zou ik daarentegen niet willen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Maak dan de kofferbak wat kleiner, die 10 liter ga je daar echt niet missen...
Nee, maar het officiële leeggewicht van de auto wordt wel groter doordat dit moet worden bepaald met een tot een zeker percentage gevulde brandstoftank. En dat kan zomaar weer een grammetje uitstoot extra betekenen - en dát komt meteen tot uitdrukking in de BPM. Dus die fijne grote tanks van vroeger komen echt niet terug...
 

BramVRS

Forumguru
45 liter is wel echt heel erg treurig. Van de 50 die ik in mijn auto zou moeten hebben (O3 facelift 2017) zijn er ook al een stuk of 5 zoek. Effectief kom je dan met 45 liter uit op 38-40 en met een verbruik van 1:16 (?) kom je 600 km ver. Misschien ben ik wat verwend geraakt met mijn V40 (1:20; 62 liter) maar dit is wel echt klein. Maak dan de kofferbak wat kleiner, die 10 liter ga je daar echt niet missen...


Verder vind ik het nog steeds wel een prima auto om te zien en is het vooral een vernieuwing weer tov de O3. Het ziet er moderner uit en vooral aan de binnenkant is alles weer bijgewerkt. De virtual cockpit had ik ook graag willen hebben maar was destijds nog niet leverbaar, de touchbediening van de airco zou ik daarentegen niet willen...
Zou graag 600km met een volle tank rijden. Zit vaak tussen de 480 en de 500km. Helemaal mee eens dus dat de tank te klein is en blijkbaar blijft. On-topic: de O4 heeft mijn hart ook nog niet gestolen. Al is deze uitvoering wel heel erg degelijk uitgerust. De nieuwe RS zag er wel veel belovend uit.
 

JeSko

Forumguru
Dit word vloeken in de kerk maar ik vind hem niet echt des Skoda's ogen, neem de badge weg en ik zou denken dat ik met een, en nu komt het, Fransoos (Renault?) te maken heb. Voor mij geen probleem, veel Franse auto's vind ik mooi, maar Skoda is ook mooi op zijn manier, en dit oogt in bijna geen enkel aspect nog als een Skoda. Het Duitse is er ook echt vanaf. Op de voorstelling vond ik hem best mooi, maar op deze foto's vind ik hem niet bepaald Duits ogen, lijkt een beetje een auto met een identiteitscrisis. Nog altijd een knappe wagen, maar het is geen karakter wagen.
 
Laatst bewerkt:

spikehome

Forumguru
Ik ben hem nog niet in het echt gaan bekijken.
Maar de golf 8 wel.
En eigenlijk vind ik er veel zaken minder op geworden tov de golf 7 en 7.5.

Ik had mijn GTI te koop staan en hoopte dat de O4 of golf 8 wel mij over de streep kon trekken.
De scala zat ik ook al een beetje tegenaan te hikken.
De polo word nu ook niet meer als GTI geleverd en ook de 1.5 motor is eruit gelepeld.

Ben zelfs nu al bij Mazda 3, Ford focus en Mercedes A aan het kijken of dat niet iets is .
Maar kan goed zijn dat ik nog een dikke golf 7.5 uit Duitsland trek.

Twijfel twijfel

De huidige GTI rijd eigenlijk nog steeds erg lekker

Twijfel twijfel
 
Bovenaan Onderaan