Koppelkromme 1.2TSI?

Tallguy

Forumguru
Ik kan het niet zo 1-2-3 vinden...heeft iemand een overzicht van het vermogen en het koppelkromme van de 1.2TSI voorhanden? Ik doel dan op een grafiek die dit duidelijk laat zien.
 

Monteurtje

Forumguru
Nou ben een beetje aan het knutselen gegaan. Ik heb namelijk een boekje waar de vermogens -en koppelkromme van de 1.2 TSI instaat. Alleen kan ik niet scannen dus heb het na gemaakt. De lijn moet je vloeiend zien.
 

van_der_P

Senior Member
Een tijd geleden ben ik wel eens op een Tsjechische site geweest en daar stonden van alle Skoda motoren de koppelkromme op. Vanmiddag heb ik geprobeert om deze terug te vinden maar het is nog niet gelukt. Zal nog eens proberen.
 

Tallguy

Forumguru
Thx,

Als ik het zo zie ligt het ideale schakelmoment dus op zo'n 3100 toeren (kruising koppel en PK) en kan je 'm het beste dus in het toerenbereik van 2000 - 3100rpm houden, correct?
 

van_der_P

Senior Member
Thx,

Als ik het zo zie ligt het ideale schakelmoment dus op zo'n 3100 toeren (kruising koppel en PK) en kan je 'm het beste dus in het toerenbereik van 2000 - 3100rpm houden, correct?

Precies op dat punt (ongeveer 3100 toeren) haal je het meeste rendament uit de motor.
 

Race Eend

Forumguru
yeti12tsiorg.jpg
http://img706.imageshack.us/img706/5614/yeti12tsiorg.jpg
 
Moet ik nu concluderen dat het standaard vermogen en koppel hoger is dan de fabrieksopgave? Is dit gebruikelijk bij VAG motoren?
 

Race Eend

Forumguru
Inderdaad dat moet je concluderen. En bij veel vag modellen is dit inderdaad het geval (behalven bij de V8-en en V10 motoren, daar zitten ze nog wel eens 30pk onder de opgave)
 

Claude

Lid
@ Race Eend
Ik ben nieuwsgierig hoe jullie het gemeten vermogen aan de wielen (met aandrijfverliezen) vertalen naar het vermogen aan de krukas. Worden daar percentages voor gehanteerd?

/off topic: Indertijd was chiptuning van de 1.2 motor nog niet mogelijk vanwege de nieuwe Siemens chip. Kan dat inmiddels wel? En, zo ja, wat zijn dan de resultaten?
 

Race Eend

Forumguru
@ claude,

De superflow rollenbank heeft een interne verliesmeting. Daarmee breng je elke auto individueel naar de eindsnelheid van de meting die je gaat doen (meestal in de 3 van 1500rpm tot 6500rpm en laat je hem uitlopen.

De tijd die het neemt en de verliezen die de bank meet neemt hij met een formule om het verlies te bepalen.

Een honda s2000 zit 10pk onder de 240pk die hij moet doen, een golf 5 gti zit vaak 10 pk boven wat ze opgeven. De bank is dus niet positief of negatief maar zeer precies met deze verliesmeting.


De siemens ecu;s zijn nog niet gekraakt door de meeste obd tools, misschien wel in beta fase, maar nog niet als defintieve (veilige) update uitgebracht. zit er wel aan te komen overigens..
 
Bovenaan Onderaan