Koppelingspedaal stroef bij veel gebruik

gehaktbal

Forumguru
Hoi allemaal, ben even op zoek naar wat onderdelen/technische expertise. Hopelijk is dat aanwezig op het forum ;)
De koppeling van mijn Octavia III heeft zo zijn kuren, hierover al enkele topics aangemaakt en sommige problemen zijn opgelost en andere niet.

Twee zaken die opgelost zijn:
1. Koppeling had verschillende hoogte in aangrijpingspunt >> Nieuwe koppelingsset heeft dit opgelost. Was zeer grote vervuiling aanwezig.
2. Koppeling maakte ratelend geluid bij stationair/ontkoppeld >> Druklager was zeer ver versleten. Nieuwe druklager heeft dit opgelost.
3. Versnellingen gingen soms hakerig >> Opgelost met nieuwe koppeling + nieuwe versnellingsbak olie.

Wat ik nu nog wel ervaar, en waar ik wat over op het forum lees maar zonder antwoord, is het volgende:

Als ik 's ochtends wegrijd, lijkt het pedaal gewoon soepel te bewegen. Zoals het hoort.
Maar hoe meer ik rijd (en dan voornamelijk stadsverkeer), hoe stroever de koppeling lijkt te gaan. Op een gegeven moment gaat het stroef genoeg, dat het ook lastig wordt om het aangrijpingspunt prettig te bedienen. De volgende dag gaat het pedaal vervolgens weer soepel totdat hij weer veelvuldig gebruikt wordt.

Om dit op te lossen heb ik al de hoofdkoppelingscilinder, hulpkoppelingscilinder en remvloeistof vervangen (en dus ook ontlucht). Helaas zonder soelaas.
Het enige wat (tijdelijk) lijkt te helpen, is het smeren van het pedaal. En dan met name de scharnierpunten en de veer (voor zo ver je daar bij kan in gemonteerde toestand).
Ik kan me voorstellen dat als je kunststof veelvuldig wrijft, dat smering/vervuiling anders zal reageren door de ontstane warmte, dus het pedaal stroever zou kunnen worden.

Nu lees ik op internet e.e.a. over de koppelingspedaal-veer die soms ook defect of zeer vervuild raakt. Wat ik me nu afvraag:
Weet iemand of het vervangen van de veer zulke problemen zou kunnen oplossen? En betreft het dan meestal alleen de veer?

Of gebruik ik nu gewoon het verkeerde smeermiddel?
Heb destijds eerst de boel gesmeerd met WD40 om te lokaliseren of het pedaal soepeler ging, om vervolgens het hele zaakje met PTFE in te spuiten. Dit een week later nog eens herhaald. Maar zonder het resultaat wat ik eigenlijk zou willen.
 

Tees

Donateur
(Normale) WD40 is iig niet het goede middel, dat smeert hooguit een uurtje, en dan is t vervlogen. PTFE zit meestal in olie-gebaseerde smeermiddelen, dat werkt normaliter vrij goed. Maar als er veel vervuiling in zit, dan heeft smeren weinig nut, dan moet je schoonmaken (en daarna smeren).
En ik zou zelf eerder vet gebruiken dan olie voor deze toepassing, over het algemeen geldt olie voor snel bewegende onderdelen (kettingen, tandwielen, cylinders, enz), vet voor traag bewegende (scharnieren, veren).
 

serum

Senior Member
Als je ergens in moet komen met smering kan je een PTFE vet in een spuitbus pakken; zodra je deze spuit is hij waterdun, komt overal goed tussen en vervolgens verdampt er de verdunner en dan blijft een dik, kleverig vet achter. Geen idee of dat werkt voor jouw probleem, er zijn bijzonder veel smeermiddelen, WD40 is doorgaans de laatste die ik gebruik. Maar als het in een dergelijk scharnierend deel mis is, dan merk je ook wel wat slipstick (stoterig gedrag tijdens de beweging of een resonerend geluid).
 

gehaktbal

Forumguru
slipstick (stoterig gedrag tijdens de beweging of een resonerend geluid)
Dit is de beste beschrijving van mijn probleem tot nu toe!! En hoe langzamer de beweging, hoe stoteriger het gaat. En juist bij dat aangrijpingspunt is dat echt heel irritant.

Heeft iemand een tekening of iets, welke delen van het pedaal ik mogelijk het best zou kunnen vervangen (en dus ook smeren met dat vet)? Dan zou ik wel eens een paar grote stappen verder moeten komen.
 

Tees

Donateur
Er zijn 2 versies in ETKA, voor en n april 2016 (productiedatum auto):
Voor:
Screenshot_20231018-160943_Brave.jpg
Na:
Screenshot_20231018-161237_Brave.jpg

In beide gevallen zit er zo te zien een glijbus waarin het pedaal scharniert (nummer 13). Lijkt mij de eerste om naar te kijken en evt schoon te maken en te smeren.
 

gehaktbal

Forumguru
Bedankt @Tees! Heb je toevallig ook het onderdeelnummer van zowel het geheel als van nr 13 van het pedaal van vóór 2016?
Mijn Octavia is een vroege O3, namelijk van 2013.
 

serum

Senior Member
Kan ook nog een zuiger zijn die minder lekker loopt. Heb in het verleden een dergelijk probleem gehad (gaf ook een duidelijke kraak en meer weerstand bij het intrappen van de koppeling), dat was wel de lagerbus bij het koppelingspedaal.
 

serum

Senior Member
Als een cilinder wat scheef loopt, kan hij ook (met name op het eerste deel van de ingaande slag) zwaarder gaan lopen.
 

Tees

Donateur
De volledige set van pedaal met alles erbij (nr 55) is artikelnummer 5Q1721059 met erachter HE (PR-code 0EC, 0EM), HP (0EJ) of HG (0EN). Dit is wel een prijzig onderdeel, ruim €200.
De glijbus is artikelnummer 5Q0721239A, kost een paar euro.
 
Bovenaan Onderaan