Koppelingspedaal blijft op de vloer liggen

Topic in 'Octavia II' gestart door Rogier1, 13-06-2016.

  1. Rogier1

    Rogier1 Lid

    Iemand die dit herkent; ik ben aan het rijden en wil veranderen van versnelling. Ik ontkoppel en de pedaal springt plots naar de vloer en blijft daar liggen... Ik kan hem wel naar boven trekken en springt terug op zijn plaats (precies een veer die hem naar boven trekt) Ik trap weer op de pedaal en springt terug op de vloer (zelfde fenomeen, precies een veer die de pedaal naar de vloer trekt)
    Morgen naar de dealer, of beter gezegd, de dealer bij mij, want ik kan niets meer doen...
    Wat zou het probleem kunnen zijn; de pedaalcilinder of de hoofdcilinder? Er zit daar precies ook nog een drukregelaar tussen...
     

  2. eriktv

    eriktv Forumguru

    Even iets heel simpels uitsluiten: blijft hij niet achter de mat hangen? Had ik wel eens met rubbermatjes over de gewone. :)
     
  3. Spierings

    Spierings Forumguru

    Kan koppeling zelf, de master cilinder of de slavecilinder op de bak zijn.. vaak gaat de mastercilinder kapot..
     
    Laatst aangepast: 13-06-2016
  4. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    vermoed hangen achter je vloermat komt meer voor. check dat eerste even
     
  5. edero

    edero Forumguru

    Gaffel kapot/klemt, of kink in de kabel :pieker:
     
  6. Rogier1

    Rogier1 Lid

    Toch niet... LOL
     
  7. EdK

    EdK Forumguru

    Als ik het zo lees dan is het die veer die lam is en je pedaal niet meer naar boven trekt.....
     
    DinkyToy vindt dit leuk.
  8. Rogier1

    Rogier1 Lid

    de pedaal moet omhoogkomen door de oliedruk, dus ik vrees dat de hoofdcilinder lekt.
    Moeilijk te zien want die zit ingebouwd in het koppelingshuis...

    Ik heb 102000 km op de teller en de wagen is 6 jaar oud, toch een beetje vroeg om te begeven, niet?

    Echt niemand hier dat dit probleem herkend?
     
  9. Monteurtje

    Monteurtje Forumguru

    Het gaat dus om een Octavia II? Bij de 3 nog niet gehad. Bij de 2 wel. Dat kan koppelingcilinder zijn. Welke, proberen. Die op de bak is makkelijkst om te beginnen. Dat is de werkcilinder. Commandocilinder zit aan het pedaal.
    Maar kan ook een koppeling en 2M vliegwiel zijn die helemaal kapot is. Dat heb ik keer meegemaakt. Beide cilinders vervangen, ontlucht zoals het hoort. Pedaal bleef onderin liggen. Bleek dus alles kapot te zijn van de koppeling. Dat konden we niet merken omdat de auto niet meer reed.
    Maar zoiets merk je als berijder wel. Trillingen e.d.
    Wat voor motor heb je? 5 of 6 bak? De 6 bak van een diesel heeft vaak een hydraulisch druklager.
     
    Cordoba vindt dit leuk.
  10. Rogier1

    Rogier1 Lid

    Octavia 2, 2010 1.6 TDI 4x4
    Dealer zegt dat de hoofdcilinder ingebouwd is in de bak, en veel werk om te vervangen...
     
  11. DJSmiley

    DJSmiley Actief lid

    Ik heb dat ook gehad. Tijdens het rijden in 1x 'door' de koppeling.
    Was gelukkig in de buurt dus heb m doen naar mn lokale garage gesleept samen met mn zwager.

    Daar bleek dat t de hulpkoppelingscilinder was. Die was 'gesprongen'. Sinds vervanging rijd dat ding weer prima. (Gesprongen op 276dkm, inmiddels zit ie alweer op de 316)

    Kostte me 175 eur incl arbeid, onderdeeltje zelf kostte 70 eur geloof ik (incl hun marge)
     
  12. Duijzer

    Duijzer Forumguru Donateur

    Misschien handiger pm daar even een apart topic voor te maken in het O3 gedeelte. Je zit nu in Octavia 2, dit topic is 3 jaar oud.
    Misschien dat één van de moderators het kan verplaatsen @Peter-036
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  13. 12HBH9

    12HBH9 Nieuw lid

    Duijzer; bedankt voor je reactie. Zal het topic in Octavia 3 plaatsen.
     
    Duijzer vindt dit leuk.
  14. DinkyToy

    DinkyToy Lid Donateur

    Ook gehad, n maand of drie geleden.
    Met m'n Octavia II: altijd eerst de werking vd veer controleren! Was bij mij het probleem en na wat handmatige manipulatie (door mijzelf) was het opgelost. De Skoda garage wilde de cilinder vervangen (€330).
    Sindsdien geen last meer van gehad..
     
  15. Vmax

    Vmax Lid

    dat klopt die cilinder is naar zijn grootje
     
  16. 12HBH9

    12HBH9 Nieuw lid

    Even ter info: In de versnellingsbak zit de hulpcilinder oftewel de slave ingebouwd en de ga ik niet vervangen!
    De hoofdcilinder, oftewel de master zit vlak achter het koppelingspedaal. Om die te vervangen zal ik nogal wat moeten uitbouwen, zoals de accu. Ik verwacht daar een tijdje mee bezig te zijn.
     
  17. Vmax

    Vmax Lid

    bij mij was het de cilinder in de bak die lek was dus kijk wel eerst welke het is
     
  18. 12HBH9

    12HBH9 Nieuw lid

    Bedankt; zal 't zeker meenemen.
     
  19. 12HBH9

    12HBH9 Nieuw lid

    Probleem is verholpen; koppelingscommandocilinder is vervangen.
     

Deel deze pagina