Koppelingspedaal blijft hangen

Vorig jaar na een lange rit +-60km kom ik op een afrit en mijn koppelingspedaal voelt aan als een spons, zeer licht.

iets daarna een nieuwe drukgroep en massavliegwiel laten steken bij 240 000km omdat deze uiteraard versleten was bijgeluiden maakte.

Nu sinds een jaar werkt alles prima als ik tussendoor maar rij lange afstanden waar ik aan 1 stuk rij, zoals een 200-250km wordt het koppelingspedaal zeer licht en blijft hij zelfs steken tegen de bodemplaat en moet ik hem zelf terug omhoogtrekken en vaak is hem dan ook niet in versnelling te krijgen, tenzij ik begin te pompen krijg ik er terug leven in en voelt hij trg normaal.

Onder garantie zijn de 2 pompjes vervangen, die onder de pedaal en ene aan de drukgroep.

Hij heeft de volgende rit goed gedaan, zo een 200km en geen problemen.

Nu naar Frankrijk op vakantie en alleen maar drama, lange afstanden, constant blijven steken, omhoogtrekken, pompen, 4 pinkers langs de weg staan en maar pompen om hem trg aan het werken te krijgen, gevaarlijk gewoon.. Dan terug tijdje tussendoor rijden en hij doet terug normaal.

ook heb sinds kort weer een olielampje op het dashboard maar mijn oliepijl staat dan nog in de geribbelde zone op de pijlstok en toch gaat regematig het lampje aan, bijvullen maakt ook weinig verschil, dit probleem is ook al langer en komt maar hier en daar voor.

Oliedruk sensor is al vervangen en heeft even prima gewerkt maar dit probleem is er terug.

Wat is hier nu aan de hand? hebben de problemen een verband? oliepomp defect?

motor 1.9tdi bxe 2009
 

Agent327

Forumguru
Deze problemen hebben geen verband met elkaar, je moet ze apart zien en als zodanig benaderen.
Wat je koppeling betreft moet ik denken aan de 'slave cylinder' het lijkt erop dat deze niet goed is ontlucht. Deze was toch vervangen? Zo niet dan zou ik de slave cylinder vervangen.
Nu over het olielampje, je geeft aan dat de oliedruksensor is vervangen (laat deze nog eens doormeten, kan zo maar zijn dat deze wederom niet goed functioneert) , daarnaast zou tijdens het olieverversen je oliefilter 'vergeten' kunnen zijn waardoor deze verstopt is geraakt en ten laatste zou je oliepomp defect kunnen zijn.
 
Bovenaan Onderaan