Koppeling

Highway

Forumguru
Sinds kort heb ik een problem met mijn koppeling.

Het gaat hier om een 1.8 tsi met 6 handbak. 191000km gelopen.

Motor uit: schakelen gaat zonder enig problem, soepel en prima.
Motor aan: lastig om de auto in de versnelling te plaatsen. vooral merkbaar bij stilstaand en dan in de 1ste versnelling te willen plaatsen.

Bij draaiende motor moet ik de koppeling ook tot het eind intrappen om te kunnen schakelen. Een klein beetje omhoog laten komen en de koppeling begint al aan te grijpen.

Bij het volgas geven van de auto in versnelling ervaar ik geen slip, toeren en snelheid lopen netjes gelijk op.

Mijn vermoeden: koppeling op zijn eind of hoofd / hulp koppeling cylinder niet meer lekker. Remvloeistof meot ook bij eerstvolgende beurt vervangen worden - gezien deze ook voor de koppeling gebruikt wordt brengt dit ook verbetering.

Iemand die weet hoe ik meer zekerheid kan krijgen wat er aan de hand is?
 

Duijzer

Donateur
Lijkt meer op een drukgroep probleem dan op versleten platen. Dat is soms af te stellen, maar ik weet niet of dat bij de S2 kan. Zo niet, dan is ie aan z’n eind en wordt het vervangen. Maar als je de drukgroep vervangt zou ik ook de platen vervangen. En check dan gelijk het vliegwiel, als daar speling op zit kun je die net zo goed meenemen. Later weer openmaken kost meer...
 

Antera

Donateur
Met deze km stand kan dit heel goed je koppeling zijn en zeker als stilstaand geen probleem geeft en rijdend wel. Je hoeft ook zeker geen slip te hebben hiervoor btw.
 

Arjann

Forumguru
Waarschijnlijk "gewoon" koppeling versleten. 100% zekerheid heb je pas als je hem in je handen hebt, maar dit is het meest voor de hand liggende
 

Highway

Forumguru
Bedankt voor de reacties tot dusverre. Morgenochtend afspraak staan bij de garage om te kijken wat we gaan doen.
 

Highway

Forumguru
Vermoedelijk koppeling ver versleten. Wordt volgende week woensdag vervangen (dan weten we zeker wat het is geweest).
 

Highway

Forumguru
Auto terug van garage. Koppeling idd flink versleten, dubbelmassa vliegwiel niet goed meer en druklager had ook zijn beste tijd gehad.

Alles is nu vervangen, remvloeistof is vervangen (zelfde vloeistof als bij de koppeling, dus gehele system is nu ververst).

Koppeling is nu stukken beter! Zeer licht te bedienen als ik het vergelijk met voor de vervanging. Schakelen gaat weer soepel.
 

Duijzer

Donateur
Kijk, nu kun je er weer even tegen. Drukgroep, vliegwiel en koppeling vervangen. Als je daar nou weer eens 190.000 km mee kunt doen....
 

Highway

Forumguru
Dat is zekers wel de bedoeling @Duijzer Ik verwacht dat deze koppeling niet nog eens vervangen hoeft te worden voor zolang ik deze auto heb.
 

Skotavia3

Senior Member
Auto terug van garage. Koppeling idd flink versleten, dubbelmassa vliegwiel niet goed meer en druklager had ook zijn beste tijd gehad.

Alles is nu vervangen, remvloeistof is vervangen (zelfde vloeistof als bij de koppeling, dus gehele system is nu ververst).

Koppeling is nu stukken beter! Zeer licht te bedienen als ik het vergelijk met voor de vervanging. Schakelen gaat weer soepel.
Mooi, van harte.
bij mij staat er nu 120.000 op, is niet veel naar mijn mening.
Koppelingspedaal gaat soms stroef, maar koppeling pakt nog vroeg en goed op.
Dus ik denk aan mijn geval aan de drukgroep of misschien alleen de hulpkoppeling. Rem olie ziet er mooi blank uit.

Wat heeft dat geintje gekost als ik zo vrij mag zijn?
 

Highway

Forumguru
Ik was 1677 kwijt voor nieuwe koppeling, drukgroep, 2massa vliegwiel en nieuw remvloeistof en de montage. Dat is dan wel inc. 21% btw.

Onderdelen waren vrij prijzig - ze hadden nog contact met mij opgenomen toen ze de prijzen binnen hadden, gezien het duurder was dan ze zelf hadden verwacht. Alles origineel vag onderdelen.
 
Bovenaan Onderaan