Koppeling Yeti probleem?

Nu ik trotse eigenaar ben van een Yeti uit 2014 (nieuwer model) merk ik het volgende ''probleempje'' :
Thuis hebben wij ook een Yeti, eerste model, en deze rijdt altijd heerlijk soepel. Bij het schakelen is geen stoot of verschil te merken. Het is net alsof er niet eens geschakeld wordt! De koppeling komt naar mijn idee redelijk hoog op, maar mede daardoor kan ik in deze auto de koppeling goed doseren.

In mijn Yeti is het schakelen wel degelijk merkbaar, vooral in de 1 - 2 en de 2 - 3. Wegrijden uit zijn 1 geeft geen schokken of stoten (wat lijkt op een versleten vliegwiel oid), maar bij het verder opschakelen merk ik direct bij intrappen iets een schok. Daarna bij het opkomen een iets grotere schok. Ik heb het idee dat zodra de koppeling aangrijpt, dit vrij abrupt gaat waardoor de schok te voelen is. Overigens grijpt hij ook veel eerder aan dan de andere auto.

Het betreft beide een handgeschakelde auto.

Ik schakel doorgaans net na de indicator, dus rond de 2200 toeren. Het is niet merkbaar als ik de koppeling langzaam op laat komen.
Ik heb het idee dat dit minder/niet voelbaar is als ik hem goed doortrap tot 3000 toeren, maar dan ben ik allang de schakelindicator voorbij, en dit kost natuurlijk ook een hoop meer brandstof en motorgeluid.

Ik vraag mij af of iemand mij kan vertellen of deze koppeling anders werkt in de ''nieuwe Yeti'' vergeleken met het eerste model, of dat ik toch maar eens contact moet opnemen met de garage.
Ik dacht dat het even een kwestie van wennen was, maar na een week rijden merk ik dat het mij nog steeds niet lukt de auto vloeiend op te schakelen.

Weet iemand hier raad mee?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Praat je nu over een handbak of een DSG bak ?
Want dat kan ik niet echt uit je verhaal opmaken....
 
hmm dat klinkt niet zo mooi. Zijn er nog andere manieren om dit te testen? Anders wordt het maar even langs de garage... Geen goede start helaas.
 
Bovenaan Onderaan