Koppeling lam

DinkyToy

Senior Member
Ben ibv OII Elegance Combi uit 2011 met 1.2TSi motor, 195.000km dealer onderhouden.

Sinds ‘n week bleef ‘t koppelingspedaal zo nu en dan halfweg hangen.
Heb over de mogelijke oorzaken op t forum al het een en ander kunnen vinden maar ben niet zeker van een diagnose.

Vandaag bleef na het starten het pedaal helemaal onderin liggen.. Eenmaal met de voet weer opgetild werkte de koppeling weer.

Ben in Frankrijk en heb hier slechte, dwz dure ervaring met VAG dealers. Dus wil ik graag goed voorbereid op zoek naar ‘n minder prijzige monteur. Sowieso niet van plan om nog door te gaan met regulier dealeronderhoud.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Koppelingscilinders, welke?
Koppeling zelf?

Om me te oriënteren gebruik ik dit plaatje maar ook daarvan ben ik niet zeker of het klopt..
 

Duijzer

Donateur
Ik denk je drukgroep het begeven heeft. Hou er rekening mee dat je naast platen en drukgroep vaak ook het vliegwiel moet vervangen omdat daar speling op zit. Best een dure reparatie, maar of je dat bij de dealer laat doen of bij een andere garage is uiteraard je eigen keus. Bij mij maakte het qua prijs niet veel uit.
Overigens kun je er wel mee rijden, alleen schakelen zonder koppeling is even lastig. Kwestie van het toerental van je bak gelijk leggen met het motortoerental en de synchromesh het laatste beetje laten doen. Dan kom je wel thuis (uiteraard zo min mogelijk schakelen) maar niet te lang mee blijven rijden anders gaan je synchroneshringen er aan.....
 

DinkyToy

Senior Member
Bedankt Duijzer, hoewel ik & de knip natuurlijk liever niet horen dat we aan ‘n nieuwe koppeling toe zijn..

Blijft mijn vraag waarom de koppeling weer probleemloos werkt nadat ik hem met de voet heb opgetild? Zo heb ik er vandaag -vlot koppelend en schakelend- nog ‘n stadsrit van ‘n half uur mee gemaakt ná die in eerste instantie lamme koppeling.
Dat gegeven deed mij denken aan een vd drukcilinders..
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Blijft mijn vraag waarom de koppeling weer probleemloos werkt nadat ik hem met de voet heb opgetild? Zo heb ik er vandaag -vlot koppelend en schakelend- nog ‘n stadsrit van ‘n half uur mee gemaakt, na die in eerste instantie lamme koppeling.
Dat gegeven deed mij denken aan een vd drukcilinders..

Dat is inderdaad vreemd, had ik even overheen gelezen. Als hij daarna weer werkt is het niet direct de drukgroep. Drukcilinder zou kunnen, dan zit er ergens een lek waardoor er lucht in komt. Uiteindelijk lekt dan wel je vloeistof weg, dus wel zaak om te gaan zoeken...
 

Arreslee

Senior Member
Ik heb dat ook gehad, niet onderin , maar halverwege de pedaalslag.
Ook ik dacht aan versleten koppeling, echter bij het loshalen van de koppeling bleek dat ik nog 9,5 mm van 10 mm voering had. Dus dat was hem niet.
Het probleem zat in de cilinder die de koppeling bedient. Deze zit uitwendig. Na vervanging ging de koppeling weer als een zonnetje.

Ik had geen last van remvloeistof verlies, maar de cilinder liep niet lekker.

Succes verder.
 

DinkyToy

Senior Member
Bedankt Peter, voel me voldoende geïnformeerd om m ter reparatie aan te bieden.
Gelukkig kun je de taal wijzigen op oemepc.com zodat ik mécanicien Jean-François op de ‘cylindre émetteur’ kan wijzen ;)
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Hoe is het met het niveau van je remvloeistof? Als je ergens een lek hebt kun je ook rare dingen krijgen. En normaal zou je al een lampje moeten hebben wat dit aangeeft, maar soms is het simpel...
 

DinkyToy

Senior Member
Remvloeistof oké.

Toch even langs de Skoda garage alhier (Brive la Gaillarde): werd behulpzaam te woord gestaan en na inspectie (geen lekkages) constateerde de monteur dat het idd de cilinder achter het pedaal is die vervangen moet worden.
Prijsopgave gevraagd en na ‘n minuutje of tien kreeg ik te horen dat ik daarvoor € 330,- mee moet brengen, uiteraard niet onderhandelbaar.

Gisteren en eergisteren nog enkele ritten gemaakt. Geen last gehad van ‘n onwillige koppeling.. Heeft iemand ervaring met doorrijden met dit euvel?
Overweeg om ermee terug naar NL (1000km) te rijden.
 
Laatst bewerkt:

Vmax

Lid
heb de koppeling ook op de bodem gehad (rare gewaarwording) naar de garage boel zat verstopt, na de rommel eruit was geen probleem meer, tot 3maanden later ik weer de koppeling op de bodem had weer naar garage tja toen de cilinder in bak lek dus alles vervangen dus meteen maar ook platen ed.
 

DinkyToy

Senior Member
@Peter-036

Ik ben om, je uitleg over werking van en de te nemen voorzorg hebben me daarbij ‘t laatste zetje gegeven.
Waarvoor dank!

We zullen v dezelfde generatie zijn, ook ik heb met niet gesynchroniseerde bakken gereden.
Hoop dat t niet nodig is.
7 juli rij ik terug, om files te mijden waarschijnlijk snachts.
 

Vlaar032

Senior Member
Enne @DinkyToy t is nu 22-7 hoe is t afgelopen eigenlijk? Ik had m eerlijk gezegd laten maken in F voor € 330,00. Ik doe wagenparkbeheer verschillende landen met eigen auto's en de monteurs uurtjes lijken in mijn ervaring in B en F wat goedkoper dan bij ons. Is het in NL goedkoper gerepareerd nu?
 

DinkyToy

Senior Member
Nou @Vlaar032 die €330 heb ik nog steeds op zak
Ben nu zo’n 2500km verder sinds 20-6 en heb geen lamme koppeling meer gehad. Ik verdenk nu de veer van sabotage maar misschien weet jij meer..?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan