DHG500
Actief lid
Onze Fabia Combi 1.2 tdi (Greenline, okt. 2010) had vanochtend ineens een heel licht koppelingspedaal met een aangrijppunt bijna helemaal onderin. Ook trilde het pedaal alsof er plekjes op de koppelingsplaat zitten die wel pakken en plekjes die niet pakken (hoge en lage punten). Bij het wegrijden trillen en schokken voordat de wagen weer normaal reed.
Na een kort ritje van 2 x 12 km wilde de koppeling niet helemaal ontkoppelen en bleef de auto rijden met ingetrapt koppelingspedaal. Ook het in de lagere versnellingen zetten (bij lagere snelheden dus) ging zwaarder dan normaal. Verder geen lawaai of iets maar een zeer beroerd ontkoppelende wagen en lastig optrekken.
Na enkele zoekopdrachten op dit forum heb ik gelezen dat de drukgroep soms stukjes metaal verliest die tussen de platen kunnen gaan zitten. Dat zou dat gevoel van hoge en lage punten op de koppelingsplaten kunnen verklaren en een drukgroep waarvan er metaal afbreekt (de punten van de veervingers?) is natuurlijk slapper waardoor het intrappen lichter wordt.
Zijn jullie het (op basis van de beschreven symptomen) eens met mijn conclusie?
Even een andere vraag, waar zit het vloeistofreservoir van de koppelingsbediening. Ik kon hem zo na een snelle blik onder de motorkap niet vinden.
Kortom ik vrees dat het verstandig is de hele koppelingsset (platen, drukgroep, lager, geleidehuls) te vervangen. Best wel snel eigenlijk; er staat pas 308.768km op de teller.
Zijn er in jullie ogen nog zaken waar ik bij deze vervanging op moet letten?
Na een kort ritje van 2 x 12 km wilde de koppeling niet helemaal ontkoppelen en bleef de auto rijden met ingetrapt koppelingspedaal. Ook het in de lagere versnellingen zetten (bij lagere snelheden dus) ging zwaarder dan normaal. Verder geen lawaai of iets maar een zeer beroerd ontkoppelende wagen en lastig optrekken.
Na enkele zoekopdrachten op dit forum heb ik gelezen dat de drukgroep soms stukjes metaal verliest die tussen de platen kunnen gaan zitten. Dat zou dat gevoel van hoge en lage punten op de koppelingsplaten kunnen verklaren en een drukgroep waarvan er metaal afbreekt (de punten van de veervingers?) is natuurlijk slapper waardoor het intrappen lichter wordt.
Zijn jullie het (op basis van de beschreven symptomen) eens met mijn conclusie?
Even een andere vraag, waar zit het vloeistofreservoir van de koppelingsbediening. Ik kon hem zo na een snelle blik onder de motorkap niet vinden.
Kortom ik vrees dat het verstandig is de hele koppelingsset (platen, drukgroep, lager, geleidehuls) te vervangen. Best wel snel eigenlijk; er staat pas 308.768km op de teller.
Zijn er in jullie ogen nog zaken waar ik bij deze vervanging op moet letten?