Koppeling aan zijn einde?

DHG500

Actief lid
Onze Fabia Combi 1.2 tdi (Greenline, okt. 2010) had vanochtend ineens een heel licht koppelingspedaal met een aangrijppunt bijna helemaal onderin. Ook trilde het pedaal alsof er plekjes op de koppelingsplaat zitten die wel pakken en plekjes die niet pakken (hoge en lage punten). Bij het wegrijden trillen en schokken voordat de wagen weer normaal reed.

Na een kort ritje van 2 x 12 km wilde de koppeling niet helemaal ontkoppelen en bleef de auto rijden met ingetrapt koppelingspedaal. Ook het in de lagere versnellingen zetten (bij lagere snelheden dus) ging zwaarder dan normaal. Verder geen lawaai of iets maar een zeer beroerd ontkoppelende wagen en lastig optrekken.

Na enkele zoekopdrachten op dit forum heb ik gelezen dat de drukgroep soms stukjes metaal verliest die tussen de platen kunnen gaan zitten. Dat zou dat gevoel van hoge en lage punten op de koppelingsplaten kunnen verklaren en een drukgroep waarvan er metaal afbreekt (de punten van de veervingers?) is natuurlijk slapper waardoor het intrappen lichter wordt.
Zijn jullie het (op basis van de beschreven symptomen) eens met mijn conclusie?
Even een andere vraag, waar zit het vloeistofreservoir van de koppelingsbediening. Ik kon hem zo na een snelle blik onder de motorkap niet vinden.

Kortom ik vrees dat het verstandig is de hele koppelingsset (platen, drukgroep, lager, geleidehuls) te vervangen. Best wel snel eigenlijk; er staat pas 308.768km op de teller.
Zijn er in jullie ogen nog zaken waar ik bij deze vervanging op moet letten?
 

Desperado

Forumguru
Snel? ruim 3 ton met een koppeling zou ik niet snel willen noemen. Een koppeling slijt door gebruik, niet door kilometers. Dus veel schakelen is sneller slijten.
Bij vervangen alles vervangen zoals je al aangeeft. En de vloeistof ook gelijk verversen.
Maar of deze klachten vertellen dat de koppeling versleten is? Ik zou zeggen; ga vijftig rijden en zet hem in de hoogste versnelling, laat de koppeling opkomen en geef flink gas. Als de toeren omhoog schieten is je koppeling versleten.
Als ik moet gokken adhv je klachten zou ik het druklager verdenken, maar met 3 ton op de teller zou ik zeker als het nodig is de hele koppeling vervangen.
 

DHG500

Actief lid
Toerental schiet niet omhoog dus niet zozeer de platen als eerder het druklager en de drukgroep (met als gevolg mogelijk stukjes drukgroep tussen de platen). Ga morgen maar eens een prijsopgave vragen. Na corona lukt me het conditioneel nog niet deze klus zelf aan te pakken, helaas.
 

Duijzer

Donateur
Het kan te weinig vloeistof zijn, door bijvoorbeeld lekkage. Maar als je 300skm met een koppeling hebt gedaan verwacht ik ook wel dat de drukgroep op is. De rest zou ik dan ook vervangen inderdaad. Denk ook aan het vliegwiel, meestal zit daar ook speling op..
 

Duijzer

Donateur
Meestal bovenop de koppelingscylinder, die zal ergens tegen het schutbord zitten. Bij mij zit hij volgens mij onder de accubak, maar ik weet niet hoe dat bij een Fabia 1.2 is.
 

ertromp

Forumguru
De olie voor je koppeling is hetzelfde als de olie voor je remmen. Ze maken dus gebruik van hetzelfde reservoir
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

DHG500

Actief lid
Dat verklaart waarom ik het reservoir niet kon vinden ;)
Dat is dus niet het probleem, daar zit genoeg in en had anders ook met de remmen een geheel nieuwe uitdaging opgeleverd.
De wagen staat nu bij de garage en is uiterlijk donderdag weer rijklaar. Geschatte kosten 600,- dus nog wel de moeite waard om te doen bij deze leeftijd/km-stand.
 

DHG500

Actief lid
Als deze er in zit (?) is deze n.a.w. nog in orde. Als ik rijd en van het koppelingspedaal afblijf is er geen enkele abnormale trilling te voelen.
Maar dat wordt pas definitief duidelijk als de koppeling eraf ligt en het vliegwiel zichtbaar wordt. Ik hoop er het beste van.
 

Niels83

Forumguru
Bij de greenline 1.4 hadden we dit zo nu en dan. De koppeling bleef dan halverwege staan. Met je voet een tikje onder het pedaal en hij zat weer los. Alles is nagelopen. Niks gevonden, toch hebben we het daarna niet meer gehad.
 

DHG500

Actief lid
Jullie hadden nog een reactie tegoed. Mijn Greenline bleek toch een DMF vliegwiel te hebben die dus idd beschadigd was geraakt. Hele geintje kwam total op 1080,- (ook gelijk de keerringen van de aandrijfassen vervangen en de drukgroep natuurlijk. Even slikken maar inmiddels zijn we weer 16.000 km probleemloos verder.
 

catch me

Forumguru
Apart....een 1.2 tdi met een dubbel massa vliegwiel DMF..-DMV?)...ik ken ze niet,
Heb er zelf twee gehad, 1 polo, 1 ibiza, beide koppelings probleem rond de 3 ton +
Probleem is, de veer (veren) in de koppelings plaat die door de jaren heen zoveel speling krijgen dat ze uit het huis(waar ze in bewegen) klapt en zo het geheel blokkeert. En dus problemen geeft,
Koppeling met drukgroep en lager +/- 200,- en dat is echt een van duurdere sets arbeid max 300,-
En waarom keeringen van de aandrijfassen vervangen..?..? Wat was daar het probleem mee?
Snap dat een garage geld moet verdienen, maar als dit niet bij een dealer gedaan is, lijkt mij de prijs aan de hoge kant
Ik was bij beide auto's nog geen 400 kwijt....
 
Laatst bewerkt:

DHG500

Actief lid
@catch me ; keerringen (nog geen tientje) uit voorzorg meegenomen omdat ze iets begonnen te zweten. Nu konden ze toch makkelijk erbij. Koppeling, drukgroep, lager en dubbel massa vliegwiel (ik heb hem gezien, hij zat er echt in!) en arbeidsloon voor 1080,- vind ik toch een redelijke prijs. Geen koopje, toegegeven, maar zeker niet te duur. Bij een VAG-dealer (waar ze me 78,- vragen voor het vervangen van het achterste uitlaat-ophangrubber en 330,- voor een nieuwe accu!) was ik toch echt heel wat meer kwijt geweest.
Een garagist mag ook een nette boterham verdienen!
 

Niels83

Forumguru
400 is wel echt heel laag, kan me niet voorstellen dat dit bij een garage is gedaan. Ik was 450 euro kwijt zonder bon.... Ik vind dan 1000 wel best aan de prijs.
Op mijn garage kom ik prijzen tussen de 550 en 650 tegen..
 

DHG500

Actief lid
@Niels83 & @catch me ; dan mogen jullie mij toch eens uitleggen hoe die prijs is opgebouwd! Ik neem aan dat de onderdelen niet bij Aliexpress vandaan komen. Waarvandaan dan wel en welk merk?

Maak me het sommetje maar eens:
Koppelingsplaat: .....
Drukgroep: .....
Duklager: .....
Dubbel massa vliegwiel: ......
Vliegwielbouten: .....
2 keerringen Aandrijfassen: .....
Arbeid (aantal uren): .....
Arbeidsloon (euro/uur): ......
BTW: .....
TOTAAL: ........
 
Bovenaan Onderaan