Koppelen mistlampen aan dagrijverlichting

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over de verlichting van mijn Fabia. Wanneer ik de auto start gaan automatisch de lampen in de voorbumper aan. (de kleine verlichting naast de mistlampen)
Als ik de verlichting inschakel gaat de normale verlichting aan en schakelen de mistlampen uit.
Ik zie geregeld Fabia's rondrijden waar deze verlichting tegelijk brand.

Daarom hierover twee vragen:
1. Op welke manier is deze verlichting aan elkaar te koppelen zodat ze allebei branden?
2. Is het koppelen van deze verlichting wettelijk toegestaan?

Alvast hartelijk bedankt!

Groeten Jan-Willem

Chatslet

Forumguru
Bij je zekeringenkast zit een schakelaar om je dagrijverlichting aan/uit te zetten. Je kunt met VCDS het e.e.a. in programmeren zodat je met die schakelaar je dagrijverlichting samen met je dimlicht/stadslicht aan kunt zetten. Heb dat een tijdje gehad. Koste 90 euro bij een controle dus heb het weer terug gezet zoals het was.

Spierings

Forumguru
Rij zelf met dagrijlicht icm stadslicht.

Dit kun je met een testkast instellen door de stadslichten altijd ingeschakeld te hebben staan.

In de stand stadslicht en dimlicht gaat het dagrijlicht uit.

Boete zal me een zorg zijn, veiligheid vind ik belangrijker. Wil graag dat mijn achterlichten ook branden en die stadslichten zie je overdag toch nauwelijks.

Rallye

Forumguru
Die kleinere lampen naast je mistlampen zijn de dagrijlichten, en als je iemand tegenkomt waar de dimlichten en de mistlampen aan zijn, heeft die dat zelf gedaan met de schakelaar (licht aan en mistlicht aan). Maar je mag wettelijk zo niet rijden, ook al kan het dus heel makkelijk (en ook per ongeluk).
De dagrijlampen mogen niet met andere lichten samen (vóór) gevoerd worden.

Volgens mij klopt een deel van wat je zeg niet, of je hebt het niet goed verwoord. Dim- en mistlicht mogen wel samen aan (het kan ook mistig zijn in het donker). Volgens mij mogen DRL en dimlicht inderdaad niet samen. DRL en dimlicht kunnen dan ook (af -fabriek) niet samen aan: dimlicht aan is DRL uit (of DRL zachter als je LED-DRL hebt zoals op mijn Octavia RS zit).

Spierings

Forumguru
DRL en dimlicht kunnen dan ook (af -fabriek) niet samen aan: dimlicht aan is DRL uit (of DRL zachter als je LED-DRL hebt zoals op mijn Octavia RS zit).
Op jouw Octavia RS zal de dagrijverlichting ook in gedimde versie ook als stadslicht functioneren en zitten er geen losse stadslichtlampjes in. Dit zie je wel bij meer auto's. Helaas is het dagrijlicht bij de Fabia extra naast de normale verlichting en kun je de achterlichten niet los schakelen....

Waalko Kramer

Forumguru
Rij zelf met dagrijlicht icm stadslicht.

Dit kun je met een testkast instellen door de stadslichten altijd ingeschakeld te hebben staan.

In de stand stadslicht en dimlicht gaat het dagrijlicht uit.

Boete zal me een zorg zijn, veiligheid vind ik belangrijker. Wil graag dat mijn achterlichten ook branden en die stadslichten zie je overdag toch nauwelijks.

Testkast bij de dealer of via VCDS?

Zie je reactie.

Spierings

Forumguru
Vcds is veel makkelijker, is een kwestie van aanvinken.

Vind het zelf gewoon fijn in een goede regenbui, je hoeft dus niet meteen je dimlichten aan te zetten om op te vallen (van achter)

IMG_20150629_155920619_zpszoa2jkhn.jpg

Laatst bewerkt:

Waalko Kramer

Forumguru
Vcds is veel makkelijker, is een kwestie van aanvinken.

Vind het zelf gewoon fijn in een goede regenbui, je hoeft dus niet meteen je dimlichten aan te zetten om op te vallen (van achter)

IMG_20150629_155920619_zpszoa2jkhn.jpg
En als je met dimlicht aan zet gaat dan wel de drl uit? of blijft die aan....

Spierings

Forumguru
De dagrijverlichting gaat uit zodra de lichtschakelaar uit de uit stand gaat.

In de stand van stadslicht en dimlicht is de dagrijverlichting niet aan.

Stadslicht brand met deze instelling gewoon altijd ongeacht de schakelaar standen.

Canon-Eye

Forumguru
(licht aan en mistlicht aan). Maar je mag wettelijk zo niet rijden
Dat is net even te absoluut gesteld.
Onder de zichtomstandigheden waarbij mistlichten gevoerd mogen worden, mogen deze wel degelijk tegelijk met dim- of grootlicht worden gevoerd. Met grootlicht heeft dan als regel geen zin omdat je dan jezelf verblindt met het strooilicht, maar met dimlicht is vrij normaal.

Ik reed al sinds eind jaren '60 overdag altijd met dimlicht. Bij de aflevering van mijn huidige auto in 2011 heeft de dealer op mijn verzoek de stadslichten aan het contact gekoppeld, dus die gaan altijd aan zodra en zolang het contact aan is. DRL is prima, maar ik weiger simpelweg om zonder brandende achterlichten over straat te gaan...

Formeel mag DRL niet worden gevoerd tegelijk met enige andere verlichting aan de voorzijde. Dus die stadslichtjes mogen strikt genomen niet. Maar omdat zowel de hinder als de gevaarzetting ervan volstrekt nihil zijn, zal ik bij gelegenheid de discussie met bromsnor van harte voeren. Echter, er heeft zich al zowat 4,5 jaar en 112000km geen agent gemeld om bezwaar te maken - terwijl ik er toch zat ben tegengekomen in die tijd. Boeit blijkbaaar niet...

Cordoba

Forumguru
Wettelijk mag je in Nederland geen dubbele voorverlichting voeren, in elk geval niet in combinatie met gedimd groot licht. Althans, voor zover ik me kan herinneren. Ik heb mijn rijbewijs al vrij lang geleden gehaald.
In het buitenland ligt dat anders, daarom kun je het wel inschakelen.

Dat wás inderdaad zo, tot pakweg 1995 ofzo. In elk geval is het jaaaaren terug veranderd en mag het tegenwoordig wel, net als in het buitenland. Ik heb in het verleden inderdaad ook discussies gehad, met garages over verkeerd aangesloten mistlampen voor (die konden alleen branden in combinatie met dimlicht, en dat was toen wettelijk verboden in NL). Met goede mistlampen is het inderdaad prettiger om mistlampen te combineren met stadslicht, omdat je dan niet meer verblind wordt door de reflectie van je eigen dimlicht en kun je dus verder vooruit kijken.

CDK

Forumguru
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij mag DRL wél icm dimlicht gevoerd worden, maar de DRL moet dan gedimd worden, het mag niet op volle sterkte branden :jaja:

R.Heikamp

Forumguru
Wat mij de opvalt is dat 9 van de 10 recente volvo's (sorry dat ik dit forum vervuil) ;) die ik tegenkom zoon strip onder aan de bumper hebben als drl en dan in de koplamp unit ook een kleine strip die ook brand en in deze stand branden de achterlichten ook dus ik vermoed dat volvo ook de stadslichten laat branden met de drl. lijkt mij niet dat ze zoiets doen als het verboden is. ik zelf zou indd ook het stadslicht aan het contact laten koppelen achterlichten moeten ook voor mij altijd aanstaan

cortrans

Forumguru
`Die instelling van continu stadslicht zie ik ook wel zitten. Zo las ik ook al iets over het 4x laten knipperen van de richting aanwijzers i.p.v. 3x. Kan alleen de dealer dit instellen, of kan een "handige Harrie" dit ook met een universele kast??/

Canon-Eye

Forumguru
`Die instelling van continu stadslicht zie ik ook wel zitten. Zo las ik ook al iets over het 4x laten knipperen van de richting aanwijzers i.p.v. 3x. Kan alleen de dealer dit instellen, of kan een "handige Harrie" dit ook met een universele kast??/
Het zal met een vcds-kast vermoedelijk ook wel kunnen. De dealer kan het in elk geval - in principe dan, hij moet wel weten waar hij moet zijn - en dat hoeft niet langer dan hooguit 5 minuten te kosten. Bij de eerstvolgende beurt even mee laten nemen, een beetje dealer doet het dann als service...

Spierings

Forumguru
@Canon-Eye het is eerder omgedraait, met een vcds kast is dit vele malen makelijker als met de fabriekstester met het odis programma..

Bij een vcds zit een codehelper en zijn de aanpassingskanalen zeer duidelijk weer gegeven, daarmee is het in 5 minuten gedaan..

Met odis gaan bijna alle coderingen online met de fabriek en zit er geen codeerhulp in..
Je moet dan weten welke bits je moet veranderen, iets wat niet 1-2-3 gedaan is en zeker erg lastig is als je niet weet wat je moet veranderen. Zal niet de eerste dealer zijn die dingen niet voor elkaar krijgt.

Er zijn ook genoeg dealers welke voor het gemak juist zo'n vcds er bij hebben.

Canon-Eye

Forumguru
@Spierings: ik heb er bij gestaan toen de dealer met de vas-kast in de weer was. Kwestie van enkele minuten.
Maar dat was in 2011 - ik weet niet of er intussen iets is veranderd aan de uitrusting die de dealers hebben.

Bovenaan Onderaan