Koppakking 1.4 mpi 2001

hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, heb jullie forum al wel flink doorgespit omdat ik een fabia 1 wilde aanschaffen als tweede auto.
Heb me goed ingelezen op evt problemen mbt motoren etc en heb uiteindelijk gekozen voor een 1.4 mpi 50kw.
Auto heeft 2 ton gelopen, volledige onderhoudshistorie, koppakking en waterpomp zijn vorig jaar al vervangen dus ik dacht kat in het bakkie!

Vandaag de auto opgehaald in Goes, even bekeken, gereden, prima wagen dus de auto gekocht.
Zo trots als een pauw teruggereden naar Rotterdam en de auto rijdt heerlijk.
Eenmaal thuisgekomen snel even boodschappen doen, terug naar de auto en starten.....
Niet dus, onregelmatig en erg slecht lopen en een hele grote witte pluim uit de uitlaat, aaaaaaargggh!!!

Koppakking eruit?
Ws heeft de garage die de pakking vervangen heeft iets fout gedaan?
Ik ben zelf redelijk handig en durf het eigenlijk ook wel aan om kop zelf te lichten en een nieuwe pakking en bouten te plaatsen, maar ben er ook huiverig voor.
hebben jullie tips mbt een goede garage in de omgeving van Rotterdam?
 

Spierings

Forumguru
Lijkt mij niet dat de garage iets fout gedaan heeft als de koppakking vorig jaar vervangen is. Dan was het al eerder gebeurt..

Kan wel meer zijn, maar bovenaan het lijstje staat wel de koppakking. Weet niet hoe gevoelig de koppen zijn van deze motoren.

Koppakking vervangen is niet moeilijk als je weet waar je op moet letten en wat te controleren . Ook moet je het juiste gereedschap hebben inclusief een goede moment sleutel.
 

R.Heikamp

Forumguru
ik meen overigens ergens op dit forum gelezen te hebben dat de koppakking van de mpi (aqw) motor een lastig klusje schijnt te zijn door dat de cilinders gelift worden ofzo als je de kop er af haalt.

pin me er niet op vast.

Tevens is het op dit forum gebruikelijk dat nieuwe leden zich voorstellen in het speciale meet en greet topic je zult zien dat je ook beter geholpen gaat worden, maar ik begrijp dat dit even prio heeft.
 

turboturbo

Forumguru
ik meen overigens ergens op dit forum gelezen te hebben dat de koppakking van de mpi (aqw) motor een lastig klusje schijnt te zijn door dat de cilinders gelift worden ofzo als je de kop er af haalt.
Klopt.

Zoek maar op 1.4 AQW verzakte cilinderbussen.:(

http://www.skodaforum.nl/forum/i/cilinderhoezen-verzakt-auto-totaal-loss.13201/
En dan m.n. de bijdrages van Ronnie.

Ik denk dat je even contact met de verkoper moet leggen voor diagnose en evt garantie...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals turboturbo al schrijft, verschoven cilindervoeringen bij het vervangen van de koppakking, komt vaker voor bij dit motortype, ook als garages de koppakking wisselen. Er zijn meer topics over te vinden, ik denk dat je dan moet zoeken op koelvloeistoflekkage of lekke koppakking of iets dergelijks.

Aan de andere kant, zoals @Spierings ook aangeeft: het zou wel heel toevallig zijn als na een jaar, je één rit maakt en direct het probleem ontstaat.
 
bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Het verhaal van de verschoven cylinderbussen is me idd bekend, het zou kunnen zijn dat dit idd het geval is.
ik heb ook gelezen dat wanneer de koppakking vervangen moet worden hier speciale sets voor zijn, bestaande uit een gemodificeerde pakking, nieuwe bouten en een nieuw koelvloeistofreservoir.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat 'oude' type pakkingen nog op de markt zijn, dus ga er vanuit dat er een gemodificeerde pakking geplaatst is.

mogelijke oorzaken van de lekkage imo:

- oude kopbouten gebruikt waardoor de koppakking alsnog defect is geraakt
- kop niet gevlakt waardoor de koppakking alsnog defect is geraakt
- cylinderbus(sen) verschoven

hopelijk is het 1 van de eerste 2 oorzaken, want dan is het nog redelijk makkelijk op te lossen.


hoe kom ik erachter waar het probleem zit?
kop vlakken en een nieuwe pakking plaatsen, vervolgens het koelvloeistofreservoir goed in de gaten houden en de oliedop checken op sludge en gaan rijden....
zie ik sludge of daalt het koelvloeistofreservoir/stijgt het olieniveau, dan zal het hoogst waarschijnlijk gaan om verschoven cylinderbus(sen)

is er een andere manier om te checken of de cylinderbussen verschoven zijn geweest?

nogmaals bedankt voor alle input, ik zal me nog even voorstellen op meet en greet
 

Spierings

Forumguru
Je komt erachter door alles los te halen, net een vlakke liniaal kun je kijken of kop krom is en of de cilinder bussen vlak zitten.
Kop kun je ook nog af laten persen ivm vloeistof lekkage.
 

Bakkertje

Forumguru
Euhm voordat we de doppenset uit de schuur trekken, is het niet verstandig dat je gewoon naar de verkopende partij terug gaat? Je hebt de auto nu één dag ..?
Het lijkt me hoe dan ook een kostbare ingreep.
 
Dat heb ik gedaan, die doet natuurlijk of z'n neus bloed, er was geen enkele sprake van coulance.
Auto heeft €1450,- gekost, trek de kopbouten nog maar eens na en de mazzel was z'n advies.
Ik heb om eerlijk te zijn ook geen zin en geld om een lang traject in te gaan over evt garantie.
We hebben de auto nodig.

De auto start en loopt nu gewoon, geeft ook geen witte rook meer.
Ik heb wat koelvloeistof afgetapt ( hier zit geen slurrie in), ik zie wel dat de waterpomp bij de pakking lekt.
Heb een aantal foto's gemaakt, hopelijk kunnen de deskundigen hier er dan iets meer over zeggen?
In ieder geval ontzettend bedankt voor al het advies tot nu toe! Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal wel mee
 
Ik vind persoonlijk dat de koelvloeistof er redelijk uitziet, heb gekeken naar de kopbouten en die zien er niet nieuw uit.
Ik zal ook even proberen een filmpje te posten
 

Cordoba

Forumguru
@Ampeter Vanaf foto is het altijd lastig te bepalen, maar ik krijg de indruk uit het glaasje dat de vloeistof nogal rood ziet (normaal is ie wat roziger), maar dat ook komen door de vorm van het glas, of door de camera die iets verkleurd beeld geeft. (het lijkt mij in elk geval geen vervuiling)

Wat de kopbouten betreft: even checken of dit rekbouten zijn, als dit rekbouten zijn, misschien alsnog de bouten losdraaien en nieuwe bouten monteren en met het juiste moment aantrekken zonder de kop te lichten. Ook het advies van 'trek de kopbouten nog maar eens na' is typisch een uitspraak van iemand die niet weet wat een rekbout is. (een nieuwe rekbout moet je met een voorgeschreven moment aantrekken, en als je dat moment hebt bereikt de bout bijvoorbeeld (volgens voorschrift) een kwart slag vaster draaien. Bij het maken van die extra kwart slag (voorbeeld) vervormt de bout, zonder dat het aantrekmoment echt verandert. Als je zo'n rekbout volgens voorschrift monteert, gaat het helemaal goed. Echter als je een gebruikte (en dus al vervormde) rekbout gebruikt heb je een probleem: als je 'm alleen op moment vastzet zonder de voorgeschreven extra slag zit ie waarschijnlijk niet vast genoeg, als je wel die extra slag doet vervormt ie weer opnieuw, en komt er op één plek(van de vervorming) een extra hoge spanning op de bout, gaat de bout daar insnoeren, en grote kans dat ie na verloop van tijd door materiaalmoeheid breekt. Dit is een wat versimpelde uitleg van een heel metalurgisch verhaal, maar ik hoop dat duidelijk is waarom ik bij een dergelijke uitspraak, direct aan de vakkennis twijfel.
 
Vandaag een monteur van de skodadealer, waar de auto tot 2013 in onderhoud is geweest ,aan de lijn gehad....
In 2013 bij kmstrand 183000 is er een scheurtje in het onderblok bij de waterpomp geconstateerd.
Hoogstwaarschijnlijk is dit het probleem, volgens de monteur kon ik er gewoon mee doorrijden enkel olie en kV regelmatig checken en evt bijvullen, scheur is volgens hem niet te repareren.

Ik zit een beetje in dubio wat te doen....
1. Gewoon doorrijden met het risico dat het blok helemaal in de soep loopt, dan evt een ander blok erin lepelen.
2. Gelijk een ander blok
3. Auto verkopen met kennisgeving van het probleem en een andere fabia aanschaffen.

Ik zou het fijn als jullie je ongezouten mening willen geven:)
 

R.Heikamp

Forumguru
je hebt de auto net, je moet terug gaan naar de verkopende dealer/garage en daar het probleem zwart op wit overhandelen van los het maar op of de koop ontbinden (mits je er niet van te voren van op de hoogte was)


Ik kan je wel vertellen dat het een hele fijne motor is die wel onrustig loopt stationair (schokken) maar je kan er nog best vlot mee rijden (top +/-175 op gps) paar weken terug in duitsland ff getest) mits je hem op toeren houdt.
ik heb er nou zoon 30k op zitten heb hem nu op 173k staan nog geen echt problemen met het blok gehad.

echter gebruikt de mijne geen olie maar wel een klein beetje koelvloeistof en heb aangezien ik veel korte stukjes rij (10 km) wel regelmatig een klein beetje sludge onder de dop
 
Ik was er niet van op de hoogte anders had ik de auto nooit aangeschaft...
Koop ontbinden, kan dat? Lijkt me dat de garage hier ook me akkoord moet gaan en dat zie ik niet zo snel gebeuren
 
Even voor de duidelijkheid, de auto is niet aangeschaft bij de skodadealer, maar bij een autohandelaar
 

R.Heikamp

Forumguru
als je van de monteur zwart op wit kan krijgen dat het is geconstateerd bij die km stand op die datum dan had de handelaar het moeten vertellen als dat niet het geval was sta jij in je recht wellicht moet je dreigen dat je andere instantie's zoals radar etc. in gaat schakelen.
 
Bovenaan Onderaan