Koplamsproeiers testen

TDA

Actief lid
Goedemorgen!

Mijn Octavia 4 heeft LED matrix lampen en dus ook koplamsproeiers. Nu gaan die dingen af en toe automatisch mee als ik de voorruitsproeiers activeer, maar dus lang niet altijd. Ik heb nu het idee dat ze de laatste tijd (sinds de vorst) helemaal niet meer werken. Volgens mij zitten ze op dezelfde zekering als de voorruitsproeiers dus daar zal het niet aan liggen want die doen het wel gewoon (gelukkig).

- hoe wordt bepaald wanneer ze normaalgesproken automatisch worden geactiveerd?
- Is er een manier om ze handmatig te testen?

Ben benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen. Alvast dank!

inderdaad, ze gaan mee met ruitensproeiers als je de verlichting aanzet.
Persoonlijk had ik het graag onafhankelijk gezien.
Ik denk dat er op sproeien ook niet veel uithaalt, handmatig reinigen volgens mij veel en veel efficiënter.

TDA

Actief lid
Dat ga ik dan straks eerst maar eens even testen. Nu heb ik het inderdaad steeds getest met alleen de dagrijverlichting (denk ik).

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
LED matrix en dus koplampsproeiers? Mijn GTI heeft IQ LED, dus ook matrix en geen sproeiers. @Paul(B) Dat sproeien gaat met hoge druk - werkt best goed. Ik heb van 2006 tot 2023 Skoda‘s met xenon en dus koplampsproeiers gehad en de lampen bleven mooi schoon.

EdK

Forumguru
Yeti gehad met HB4 halogeen, Fabia 3 met H7 halogeen en zaten koplampsproeiers gemonteerd
Nu de F4 met Matrix koplampen en je raad het al, geen koplampsproeiers...
Bij yeti kon ik de sproeiers niet uitzetten, maar wel de keer dat zo sproeide verlengen dus van 5 naar bv 20 keer weer eens sproeien

hemi24

Donateur
Sproeiers hangen al een aantal jaren niet meer aan de uitvoering van de koplampen, maar zijn onderdeel van het zogenaamde winterpakket (koplampsproeiers, verwarmde ruitenwissersproeiers en stoelverwarming).

EdK

Forumguru
winterpakket (koplampsproeiers, verwarmde ruitenwissersproeiers en stoelverwarming).
Tsja geen winterpakket en laatste 2 dingen wel en de koplampsproeiers niet in combi met matrix LED.
Heb meer idee van een beetje willekeur ..........

PizzaPieter

Donateur
, handmatig reinigen volgens mij veel en veel efficiënter.
Da's wel een beetje lastig als je tegelijkertijd ook moet sturen en gas geven. Net als je voorruit schoonmaken; dat is veel efficiënter met een grote emmer lauw water en spons, maar dat doe je niet als je 120kmu rijdt en aangezien de meesten niet snel hun lampen zullen gaan wassen, is het ergens best een goed idee dat dat eens in de zoveel tijd automatisch gebeurt, zodat je tegenliggers geen bouwlamplicht op hun bakkus krijgen

Rallye

Forumguru
Sproeiers hangen al een aantal jaren niet meer aan de uitvoering van de koplampen, maar zijn onderdeel van het zogenaamde winterpakket (koplampsproeiers, verwarmde ruitenwissersproeiers en stoelverwarming).
Bij Skoda dus wel. Ik heb op de GTI zelfs het premium winterpakket (verwarmde sproeiers, standverwarming en verwarmend stuur en achterbank). Geen sproeiers.

Bovenaan Onderaan