Koplampsproeiers

Lei47

Nieuw lid
De kopmplamp sproeiers van mijn Skoda Octavia 2010 werken niet meer.
Ze komen niet meer uit de bumper en er komt ook geen water uit.
Alle zekeringen zijn in orde. Wat zou het probleem kunnen zijn ?

Gr Lei
 

Tees

Donateur
Hoe heb je bepaald dat de zekeringen in orde zijn? Gekeken of gemeten? Want zekeringen zien er vaak genoeg goed uit, terwijl ie toch doorgesmolten kan zijn. Meten is weten!

Het wordt overigens door velen hier gewaardeerd als je je eventjes voorstelt in de Meet & Greet.
 

Monteurtje

Forumguru
Ruitensproeiertank is wel vol?
Koplampsproeiers en de ruitensproeier zijn verschillende pompjes. En die van de koplampen zit hoger in het tankje gemonteerd.
 

HenLitjens

Nieuw lid
Als ik een spanning van 12 Volt op het pompje zet werkt alles naar behoren. Als ik de schakelaar op de stuurhendel bedien niet, er komt er ook geen spanning op het pompje.
 

HenLitjens

Nieuw lid
Sorry voor het niet voorstellen :( . Ik heb mij hier aangemeld voor een neef die niet zo handig is met internet en forums. Mijn welgemeend excuus...
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

eriktv

Forumguru
Als het pompje zelf goed is en de hendel ook (want ruitensproeiers lijken te werken) dan zit het idd ergens tussen de hendel en de pomp. Dus zekering of bekabeling. Maar ik krijg ook m’n verdenkingen bij de instellingen in de software; is hier iets aan veranderd? En even voor de zekerheid: staan de koplampen wel aan bij het sproeien? Ze werken alleen bij ingeschakelde verlichting.
 

HenLitjens

Nieuw lid
Hoi Eriktv,

Dank voor je tip. Aangezien het niet mijn eigen auto is, ga ik deze opmerking meteen delen met de eigenaar, en hem ook vragen of hij wijzigingen heeft gedaan of laten uitvoeren in de software.

Gr
Hen
 

Rallye

Forumguru
........ Ze werken alleen bij ingeschakelde verlichting.
En dan nog alleen de eerste keer sproeien na het starten en elke vijfde keer, zo uit mijn hoofd. De koplampsproeiers zelf werken op de waterdruk (uit) en veerdruk (in). Als ze niet uitgaan is er dus geen druk….
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
En dan nog alleen de eerste keer sproeien na het starten en elke vijfde keer,
Klopt dat is standaard, tenzij het dus VCDS softwarematig naar b.v. 8x is gezet zoals meer forumleden hebben gedaan.

Misschien kan je verschil horen in de eerste keer spuiten (dan moet je dus 2 pompjes horen) en de tweede, derde, ... keer wanneer je dus een pompje moet horen. Geen nat onder de auto?
 

Eltjo

Forumguru
Is niet zinloos... zonder sproeiers geen xenon koplampen - gevalletje wetgeving.
Het zal allicht schelen in de vervuiling, maar in de praktijk maak ik ze schoon bij een pomp samen met de ruiten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien kan je verschil horen in de eerste keer spuiten (dan moet je dus 2 pompjes horen) en de tweede, derde, ... keer wanneer je dus een pompje moet horen
Dat verschil ga je (in elkgeval rijdend) echt niet horen. Wel zien: die koplampsproeiers gooien een behoorlijke berg water omhoog en die zie je boven de motorkap uit, herinner ik me van mijn O2c (2007-2011).
 

Eltjo

Forumguru
Verwacht ik ook niet nee, maar ik had dan ook gedacht met de motor uit, open kap en iemand voor je die de sproeiers bedient.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zou ik mee uitkijken. Dan besproei je ook de motorruimte... :jaja:

Om met Frater Venantius te spreken: "Het meeste gaat er overheen".
 

Eltjo

Forumguru
Nou ja, dan doe je de kap een beetje open...

Putin hadden de tegen de kachel aan moeten spuiten, dan was het met een sissers afgelopen.
Maar ja, z’n ouders dachten; Zeg maar ja tegen het leven ... en zo ‘s 't gekomen.
 

EdK

Forumguru
Krijg je je motorkap niet meer open ?
Zo ja probeer het en vertel je bevindingen dan even hier @hemi24
Ohh je arm is te kort om de sproeier hendel over te halen als je voor de motorkap staat ??
Wel je vrouw haalt hem met liefde over...:koffie:
 
Bovenaan Onderaan