Koplampen vervangen

hkwvi

Nieuw lid
Weet iemand hoe men in godsnaam de koplampen kan vervangen?
Ik wil graag de Philips high vision uit mijn Fabia 2 plaatsen maar ik kom er niet bij, veel te weinig ruimte voor normale handen om hier een lamp te kunnen wisselen!!:mad:
 

Alpha

Donateur
Heb je de handleiding gevolgd?

Sommige peertjes moet je via de wielkasten vervangen als ik het mij goed herinner.
 

hkwvi

Nieuw lid
Ik was vandaag bij de dealer, hun monteur heeft alle duivels uit de hel vervloekt zo goed al hij er bij kon :maakmegek:
Hij had ruim 1 1/2 uur nodig om de 4 originele lampen te vervangen door Philips High Vision, inclusief uitbouwen van de koelvloeistof tank en de accu, de plaatjes in de wielkasten konden zitten blijven.
Er is een bedrijfsmail naar Pon gegaan hoe zij dit voorstellen tegenover de klanten als die ooit een kapotte lamp hebben??
Ben benieuwd wat er uit komt.
 

Joske

Forumguru
Bedankt voor de terugkoppeling, alleen vraag ik mij af, als ik zo vrij mag zijn: heb je moeten betalen voor deze 'actie' ? :)
 

Cordoba

Forumguru
Ik was vandaag bij de dealer, hun monteur heeft alle duivels uit de hel vervloekt zo goed al hij er bij kon :maakmegek:
Hij had ruim 1 1/2 uur nodig om de 4 originele lampen te vervangen door Philips High Vision, inclusief uitbouwen van de koelvloeistof tank en de accu, de plaatjes in de wielkasten konden zitten blijven.
Er is een bedrijfsmail naar Pon gegaan hoe zij dit voorstellen tegenover de klanten als die ooit een kapotte lamp hebben??
Ben benieuwd wat er uit komt.
:wavecry: Als ik zo'n verhaal lees, moet ik direct denken aan een Frans of Italiaans merk en dan een model van een aantal jaren terug, níet aan een Skoda en níet aan een auto die eigenlijk net op de markt is.
 

EdK

Forumguru
Om in de VAG stal te blijven, de Beetle van het VW merk heeft hetzelfde probleem , collega had er één en stond ook te kloten en te vloeken.
Meerdere collega's met kleinere handen hebben geprobeerd en kregen ook niet met de handen erbij om te wisselen
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik me goed herinner is bij de Fabia 1 het ene lampje ook wat problematisch, tenzij je héél dunne vingers hebt (en liefst met een extra vingerkootje...).
Ik moest eigenlijk de accubak weghalen, maar de receptioniste van min toenmalige dealer was het enige personeelslid dat er zo bij kon.
Terwijl er achter de andere koplamp bijna genoeg ruimte is om er omheen te lopen...
 

Cordoba

Forumguru
Fabia I is aan beide zijden te doen, ene kant wel makkelijker als de andere kant, maar misschien ook afhankelijk van motorblok (waar je accu precies staat en hoe groot ie is)
 

Noord26

Forumguru
Ik was vandaag bij de dealer, hun monteur heeft alle duivels uit de hel vervloekt zo goed al hij er bij kon :maakmegek:
Hij had ruim 1 1/2 uur nodig om de 4 originele lampen te vervangen door Philips High Vision, inclusief uitbouwen van de koelvloeistof tank en de accu, de plaatjes in de wielkasten konden zitten blijven.
Er is een bedrijfsmail naar Pon gegaan hoe zij dit voorstellen tegenover de klanten als die ooit een kapotte lamp hebben??
Ben benieuwd wat er uit komt.

Anderhalf uur als monteur? Ik wisselde de lampen van een F2 Greenline (dus met volle motorkap ivm diesel) in 10min aan beide zijden. Je moet wel weten waar precies de kapjes los te halen en de weerhaak los te wippen.
 

Monteurtje

Forumguru
Fabia II Greenline is ook niet zo moeilijk. Alleen de eerste keer. Dan zit het vrij strak. Lipjes daarna beetje bij buigen dan gaat het de tweede keer stukken makkelijker.
Fabia III nog niet gedaan. Heb op training wel gehoord dat accu erg in de weg zit.
Ford Focus type I is aan de linkerkant ook dramatisch. Renault Modus heeft mijn collega ook een keer lang over gedaan. Eigenlijk valt het bij Skoda nog wel mee.
Alleen de Superb I was soms wat lastig. Daarvan ging soms een clipje los en kon je alleen vast zetten door de koplamp eruit te halen. Daarvoor moest de voorbumper er wel al. Snelste tijd 30 minuten.
 

andrehj

Forumguru
Ik begrijp dat bij een S2 facelift ook de voorbumper er af moet om een Xenonlampje te verwisselen, omdat er een schroefje anders niet bereikbaar is. Dat vind ik dan weer niet meevallen....
 

turboturbo

Forumguru
Toch is hier eerder een zeer gewaardeerd forum lid met gebroken vinger richting eerste hulp getogen na een poging een mistlamp van een Yeti te vervangen.... :tongue:
 
Laatst bewerkt:

hkwvi

Nieuw lid
Ter geruststelling, dit was "GRATIS SERVICE" , vandaar ook dat ik gek ben met onze dealer.
We kopen hier al sinds 1981 onze auto's tot volle tevredenheid.
Ons gezin heeft er nu 4 :yeehaa:
VW UP, VW Fox, Skoda Citigo en Fabia 3.
Bij de Fabia 1 en 2 kon je nog overal bij!
In het handboek leuk omschreven maar de realiteit is anders, opening en lamphouder staan onder een hoek t.o.v. elkaar hierdoor kun je geen kracht zetten of normaal beetpakken.
De monteur en ik heb dit samen gedaan met hulp van spiegel en lamp om te kunnen zien wat je deed of probeerde te doen. Nogmaals hulde voor Marc de monteur.
 

oetje

Actief lid
Ja ik ben blij dat de nieuwe EU wetten er nu voor zorgen dat je zelf de lamp moet kunnen vervangen. Bij mijn Smart was dit ook iets dat enkel met een dunne arm gedaan kon worden of door het hele frontpaneel te verwijderen......
 
Bovenaan Onderaan