koplampen Superb III facelift omstellen naar links verkeer

Skoda user1970

Actief lid
Goedenavond,

In mijn vorige Superb kon ik via het menu reisinstellingen koplampen voor links verkeer instellen.
(De vorige Superb had Bi Xenon koplampen)

Mijn huidige Superb van bouwjaar 2020 heeft LED koplampen; echter geen adaptieve volgens mij.
Dit omdat de koplamphoogte handmatig is in te stellen via het menu "licht" wat te vinden is onder wagen instellingen.
Menu optie reis instellingen staat niet in het menu.
Het lichtbeeld lijkt nu echter wel naar rechts af te buigen en zou bij links verkeer tegenliggers kunnen verblinden..

Weet iemand hoe dit werkt? Mijn Skoda dealer kon mij dit helaas ook niet vertellen.
Alternatief is de koplamhoogte op de laagste stand zetten.

.

hemi24

Forumguru
Handleiding al eens geraadpleegd, volgens mij staat daar in dat reismodus voor linksverkeer alleen instelbaar is als je adaptieve koplampen hebt…

:koffie:

Koplampen op laagste stand zetten is geen alternatief!
Stickers is dan de enige remedie.

Skoda user1970

Actief lid
Samen met de dealer de handleiding geraadpleegd.
in de handleiding staat dit wel beschreven.
Alleen is dit menu niet aanwezig in de instellingen van mijn auto.

JeSko

Forumguru
Ben ik de enige die het gek vind dat ze LED units maken die niet adaptief zijn? Dus dwz geen automatische hoogteregeling, lichtbundelaanpassing, meedraaiende lampen? Of zie ik dit fout?

hemi24

Forumguru
@JeSko : ik deel je mening hoor! Ik dacht dat LED koplampen standaard ook automatische hoogteregeling hadden, maar in o.a. de O4 en de S3 is dit niet het geval!
Gezien de lichtintensiteit een slechte zaak als je het mij vraagt!

fanSkoda-VW

Forumguru
O jé, m'n Scala heeft wel automatische niveauregeling v d led koplampen.
En ook in het menu de instelling voor verkeer aan de verkeerde kant van de weg . Bizar dat hoger in de markt gepositioneerde auto's dat niet hebben.
Ik kan dat niet snappen, echt niet. Ze hebben de programmatuur, dus waarom niet in alle daarvoor in aanmerking komende auto's plaatsen? Voorkomt boze gezichten van klanten bij hun dealers.
Ook qua inkoop en voorraad is het goedkoper om zo min mogelijk variatie in leverbare systemen te hebben.

Grtssss

fanSkoda-VW

Forumguru
Ik ben er ook achter gekomen dat de handleiding min of meer universeel is en niet specifiek op jouw auto toegespitst is. Voorbeeld? Alle in de Scala leverbare radio's worden uitgelegd.
Ook heb ik geen 1e hulpkit in de auto, maar wel de bevestigingen er voor.
Ook lijkt het dat er geen airbags bij de achterbank geplaatst zijn, wat wel in de handleiding staat. Ik lees de handleiding op een 27" scherm omdat de symbolen door de verkleining onleesbaar en dus onbegrijpelijk zijn.

Grtss

Antera

Donateur
Zet hem eens voor de muur en kijk naar het lichtbeeld. Kan heel goed dat je een vlakke lijn hebt zonder knikje in je rechtkoplamp. Als dat zo ie heb je geen links en rechts verkeer optie nodig. Ook zijn modellen die herkennen aan de hand van de navigatie waar je bent en daaarmee dit aanpast.

Skoda user1970

Actief lid
Antera,

Goede tip.
Zojuist in UK gekeken. Lichtbeeld buigt gedimd af naar rechts zoals ook in Nederland. Het lijkt dus niet met door de GPS gestuurd te worden

Skoda user1970

Actief lid
Had de vraag ook aan Skoda gesteld.

Antwoord Customer Care Centre:

"Wij hebben hier geen verdere informatie over.
Hiervoor kan je eventueel contact opnemen met een andere Skoda dealer."

Tsja...................

Pindasaus

Forumguru
Antera,

Goede tip.
Zojuist in UK gekeken. Lichtbeeld buigt gedimd af naar rechts zoals ook in Nederland. Het lijkt dus niet met door de GPS gestuurd te worden
In Nederland komen twee verschillende licht-donkergrenzen vaak voor.

Bij halogeenlampen loopt de grens aan de bermzijde op:
halogen_cutoff.jpg

Bij xenon is er een stap in hoogte:
image_13007.jpg

Wat heb jij?

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
De laatste die je laat zien heeft in Engeland geen probleem. Niet elke koplamp heeft een Engelse stand. Kijk naar de simpele halogeen koplampen. Die kan je ook niet aanpassen.

Bovenaan Onderaan