Koplampen nieuwe auto's gevaar voor andere automobilisten

Horkje

Forumguru
Dat van die Agila’s en Matizzen lijkt op “profilering” en das natuurlijk niet correct :deuk:

Maar goed, het gaat natuurlijk niet om groot licht. Dat kan de beste overkomen dus mij inderdaad ook toen ik net in de nieuwe S3 per ongeluk had geseind (naar een bekende op het woonerf) niet wetende dat dan het groot licht (bij mij) blijkbaar gelijk aan blijft staan.....

Canon-Eye

Donateur
soms is het dat mensen erg laag in een auto zitten
Er zijn hééél erg weinig auto's waarin je zó laag zit dat de ogen van de bestuurder zich lager bevinden dan de bovenste begrenzing van de dimlichtbundel van een personenauto, zelfs als die (recht vooruit en naar de linkerbaan) precies horizontaal zou schijnen inplaats van enkele graden aflopend. In zo'n auto moet je ook onder de meeste parkeerterreinslagbomen door kunnen rijden.

Kortom: "laag zitten" lijkt me onzin. Verkeerd afgesteld zal vaker het geval zijn, of mogelijk is de adaptieve led-techniek in sommige gevallen nog niet helemaal goed uitontwikkeld. Dat is wel nader onderzoek waard, denk ik.

Maartenvds

Forumguru
@Canon-Eye je hebt zeker gelijk. Toevallig net weer een tegenligger gehad met een after market setje "xenon" die gewoon lampen erin steken en gaan. Dit zijn in mijn oog de meest gevaarlijke en vervelende koplampen

floyd2

Forumguru
Soms maakt het niet uit of de lampen helemaal perfect staan, een nat wegdek kan soms net een spiegel zijn.
En hoe feller de lichtbron, hoe groter de overlast dan.
Als ik 's ochtends op mijn scootertje naar het werk rijdt lang de snelweg dan helpt asymetrisch licht ook niet echt.
Wat op de borden moet schijnen komt ook in mijn ogen.
Dat asymetrische licht zouden ze van mij als eerste af mogen schaffen.
De auto's leveren tegenwoordig genoeg strooilicht om de borden goed te kunnen lezen.

Canon-Eye

Donateur
Een MX-5 is errug laag
Pak er eens een rolmaat bij, zou ik zeggen, en dan zul je zien dat ooghoogte van een gemiddeld lang MX5-pilot toch echt niet lager zal zijn dan de koplamphoogte van een BMW 1, 3 of 5 - om maar een willekeurig rijtje moderne auto's met mogelijk geavanceerde lichtttechniek te noemen.
Om wél lager uit te komen moet je zo ongeveer met je kont op straat gaan zitten - daar past geen auto meer tussen... :pardon:

Als ik 's ochtends op mijn scootertje naar het werk rijdt lang de snelweg dan helpt asymetrisch licht ook niet echt.
Wat op de borden moet schijnen komt ook in mijn ogen.
Dat asymetrische licht zouden ze van mij als eerste af mogen schaffen.
Dat ligt niet aan het asymmetrische licht op zichzelf (wat ik een zegen vind omdat je daarmee de rechterberm en kantstreep over een grotere afstand kunt overzien zonder de tegenliggers op dezelfde weg te verblinden), maar aan de wegbeheerders die wel een in 2 richtingen berijdbare weg voor langzamer verkeer naast een provinciale of snelweg neerleggen, maar vervolgens verzuimen om een behoorlijke lichtafscherming te plaatsen.

greenlinediesel

Senior Member
Ik had laatst een splinternieuwe Seat Leon achter me, met die adaptieve verlichting (zie foto)

2017-Seat-Leon-LED-headlights-777x437.jpg

Dit zijn net bouwlampen, ik zag echt geen klap meer. Kenteken was RN-XXX-X dus vers van de pers... Zat ook maar 1 persoon in? :sterretjes:

CharlesTucker

Forumguru
Ik had vanmorgen een splinternieuwe Octavia met LED achter me, ook adaptief. Het werkte prima, absoluut niet storend. Ook niet in m'n zijspiegels, welke bij mij niet dimmend zijn. Ik vond het moeilijk te beoordelen hoeveel zicht de bestuurder zelf had, de weg werd wel netjes verlicht, voor m'n gevoel beter dan door mijn eigen auto. Ik wilde hem eigenlijk in laten halen om het beter te kunnen zien, maar dat is me niet gelukt, hij/zij ging ook naar rechts toen ik dat deed en bleef achter me. Ik was er wel blij mee, ik heb het zelf ook besteld, en het zag er in het donker netjes uit, en leek goed te werken zonder anderen te storen.

peterhuppertz

Forumguru
een BMW 1, 3 of 5

Da's geen heel willekeurig rijtje, dat zijn toevallig 3 normale (dus niet-SUV-achtige) auto's. :)
Zo kan ik er ook even een "willekeurige" auto bij pakken:
d74e9a76a3_Large-32102-2019Tucson.jpg

De glazenwasser heeft nog geen ladder nodig voor de koplampen (maar voor de voorruit toch wel een keukentrapje).

peterhuppertz

Forumguru
De maximale hoogte voor koplampen boven het wegdek is 120 cm. De MX-5 is 122,5 cm hoog. Tenzij je met je kruin boven het dakje uitsteekt, zit je dus onder die maximale hoogte te kijken.

Canon-Eye

Donateur
Tenzij je met je kruin boven het dakje uitsteekt, zit je dus onder die maximale hoogte te kijken.
  1. Maximaal 120 cm, wat niet wil zeggen dat dit een algemeen gangbare hoogte is. Je hebt het dan al snel over vracht- en bestelwagens, maar daar hoor je in dit verband (nog) niemand over, merkwaardig genoeg.
  2. Dimlicht staat enkele graden naar beneden gericht; vuistregel voor instellen op de muur is ca. 1 tot 1,5 baksteen per 5 meter afstand. Conclusie: ook in je MX5 zit je op meer dan 10 meter afstand met de oogjes alweer ruimschoots boven de licht/donkergrens, mits de juiste lampen in een correct afgestelde armatuur zitten. En dáár zit 'm nou meestal het probleem. Met een beetje scherper APK-beleid zou er al veel kaf van het koren gescheiden kunnen worden: weg met dat aftermarket-gekl##t.

Bovenaan Onderaan