Koplampen afstellen links rijden

ralma

Lid
Is er al iemand die ervaring heeft met de afstelling voor links rijden van de Fabia III combi.
Ik heb H7 lampjes en LED dagrijverlichting.
De ene zegt gewoon afplakken net als vroeger en de ander zegt dat je ze bij de garage om kunt laten zetten.
Skoda Nederland is erg behulpzaam door je meteen naar de garage te verwijzen, weten het misschien zelf niet?
 

ralma

Lid
OK dus naar een Skoda dealer om je lampen om te laten zetten en weer terug om het ongedaan te maken, is er ook een handig iemand die weet hoe dit werkt en of je zelf handig genoeg bent om het uit te voeren?
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang, dat je om het goed te doen een afstelapparaat voor koplampen nodig hebt, dus alleen handig zal dan niet genoeg zijn. Zeker als je weer terug komt, en de lampen dus weer voor een lange tijd goed afgesteld moeten zijn, zou ik niet zonder afstelapparaat doen. Tijdelijk voor een paar weken de boel even globaal afstellen door het lichtbeeld op een muur een paar meter voor de auto te bekijken, is nog te overwegen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou verzinnen ze aan één stuk door allerlei meer of minder nuttige gadgets om je hetzij automatisch, hetzij "auf Knopfdrück" de meest triviale taken uit handen te nemen - maar de verlichting zó maken dat je die bij aankomst in of vertrek uit Engeland vanachter het stuur kunt omstellen op links c.q. verkeer is blijkbaar nog niet in de hoofden van de ontwerpers opgekomen.
Nee, je moet ervoor naar de garage. Hetgeen inhoudt dat je voor en na je verblijf in UK toch al snel een paar dagen met verkeerde verlichting rondrijdt...
Super geregeld, jongens - petje af! :nono:

Dat afplakken lijkt trouwens ook leuker dan het is. Vroegâh was dat nog wel goed te doen: die plakkers waren op de boot te koop en op je koplampglazen kon je aan de ribbeltjes precies zien wáár je moest plakken.
Kom daar nou nog maar eens om, met die projectielenzen achter gladde kunststof "ruiten"... En let ook op bij het verwijderen, die lijmresten kunnen behoorlijk hardnekkig zijn en met krabbers en oplosmiddelen moet je ook erg voorzichtig zijn om geen matte en/of gekraste lampen"glazen" over te houden. Geeft veel strooilicht, lastig bij mist in het donker.

Ik kwam voor mijn werk nogal eens in Engeland en loste dat altijd anders op: als ik daar in het donker moest rijden, dan gebruikte ik vooral de mistlampen. Die verblinden niemand en verlichten beide bermen over een redelijke afstand.
 
Laatst bewerkt:

ralma

Lid
Dat klopt, ik gebruikte altijd de eurostickers, haalde ze er bij terugkomst af en haalde de lijm er met terpentine af, dat werkte prima en de stickers gebruikte ik de keer daarop met spraylijm zo kon ik ze wel een keer of 5 gebruiken.
De suggestie om de lampen met behulp van een muur af te plakken is nog niet zo gek ga dat proberen en dan weer net als vroeger met een goede kwaliteit plakband in een wig geknipt.
 

nisuthai

Forumguru
Peugeot had in de jaren 70 wel een systeem ervoor d.m.v. in de passing van de lamp die kon je op twee manieren insteken voor het rechtse verkeer of iets gedraaid voor het linkse verkeer.
 

Michel

Forumguru
In bepaalde Skoda modellen met Xenon kan de lichtbundel voor linksrijdend verkeer worden aangepast via het Maxi-dot paneel. In mijn Superb kan dit ook.
 

ralma

Lid
Dat klopt voor Xenon verlichting is dat bekend maar waarom doen ze zo geheimzinnig over de andere koplampen!
 

Rallye

Forumguru
Ik heb ook xenon. Die mogelijkheid heet "reismodus" of zo, wel een onduidelijke term. Inderdaad wel gek dat dat niet op een makkelijke manier bij gewone koplampen kan.
 

Michel

Forumguru
Bij de Xenon oplossing van Skoda, en andere merken binnen het VAG concern wordt AFS toegepast, waardoor de lichtbundel in bochten kan meesturen. Dan is het ook makkelijker om de bundel via de motortjes van het AFS aan te passen. Bij "standaard" halogeen verlichting zit de mogelijkheid er niet op om de lichtbundel mee te laten bewegen en zitten de lampen vast in één stand.
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij had ik op mijn vorige Octavia RS (PFL), zonder AFS, ook een reismodus. Hoe werkte dat dan?
 
Bovenaan Onderaan