Koplampafstelling Fabia II

Hallo,

Ik zit al een tijdje met het volgende probleem.
In mijn Fabia II (YNWA, Greenline, combi) uit 2012 geeft het dimlicht zeer beperkt zicht op de weg. Voor mijn gevoel wordt pakweg slechts een meter of 10 vóór de auto goed verlicht. Daarna is het donker. En dan staat de draaiknop voor de hoogteverstelling op de hoogste stand. Draai ik die omlaag, dan wordt het uiteraard alleen maar erger. Met name bij onverlichte wegen is dat enorm hinderlijk.
Voor zover ik mij kan herinneren had ik dat probleem in het begin niet. In het instructieboekje staat dat je na het verwisselen van de dimlichten de afstelling door de dealer moet laten controleren. Weliswaar heb ik die
lampjes nooit verwisseld, maar kennelijk is er los van die draaiknop nog een andere mogelijkheid om de afstelling aan te passen.

Mijn vraag is dan ook:
Hoe is het dimlicht zodanig in te stellen dat ik bij stand 3 meer zicht krijg dan nu het geval is?
 

Zwapp

Forumguru
Zoals het boekje zegt, even naar de dealer of garage en af laten stellen.
Mocht deze goed staan niet de bundel zelf hoger stellen want dan word je mede weggebruiker verblind, ik denk dat je het dan moet zoeken in beter pitjes... Succes
 

Canon-Eye

Forumguru
Er zitten stelschroeven voor links/rechts en op/neer boven elke koplamp in de afdekrand onder de motorkap. Ik kan me niet meer precies voor de geest halen waar precies en hoe ze eruit zien, want daarvoor is het te lang geleden dat ik ze nodig had.
(Pluis voor de zekerheid ook het instructieboekje nog even na, met wat geluk vind je daarin er nog iets over. Meen me zoiets te herinneren, maar mijn Fabia2c is alweer een tijdje weg...).

De juiste hoogte afstellen is geen heksentoer als je de auto op een 5 à 6 meter afstand haaks voor een blinde muur kunt opstellen. Kwestie van de hoogte boven de vloer meten van de licht/donkergrens op 5,5 meter, en daarna nog eens op een halve meter (zodat je er zelf tussen kunt). De tweede meting moet ongeveer een à anderhalve (gewone) baksteen lager uitkomen dan de eerste (krijtstreepje!), dan heb je de optimale reikwijdte zonder verblinding van je tegenliggers. Die stelknop links op het dashboard kun je dan weer gebruiken als er een zak cement mee moet of zo.

Terzijde: als je deze metingen doet (en zeker ook als je dit aan de dealer overlaat) zorg dan dat er weinig brandstof in de tank zit. Dealers hebben nogal eens de neiging om érg veilig af te stellen en als dat bij volle tank is gebeurd, dan zul je gaandeweg het leegraken weer steeds minder gaan zien... (ervaringsfeitje).
 
Zoals het boekje zegt, even naar de dealer of garage en af laten stellen.
Mocht deze goed staan niet de bundel zelf hoger stellen want dan word je mede weggebruiker verblind, ik denk dat je het dan moet zoeken in beter pitjes... Succes
Dat kan altijd nog natuurlijk. Ik wilde gewoon weten of ik er zelf ook iets aan kon regelen. Verblinding van tegenliggers is niet de bedoeling uiteraard.
 
Er zitten stelschroeven voor links/rechts en op/neer boven elke koplamp in de afdekrand onder de motorkap. Ik kan me niet meer precies voor de geest halen waar precies en hoe ze eruit zien, want daarvoor is het te lang geleden dat ik ze nodig had.
(Pluis voor de zekerheid ook het instructieboekje nog even na, met wat geluk vind je daarin er nog iets over. Meen me zoiets te herinneren, maar mijn Fabia2c is alweer een tijdje weg...).

De juiste hoogte afstellen is geen heksentoer als je de auto op een 5 à 6 meter afstand haaks voor een blinde muur kunt opstellen. Kwestie van de hoogte boven de vloer meten van de licht/donkergrens op 5,5 meter, en daarna nog eens op een halve meter (zodat je er zelf tussen kunt). De tweede meting moet ongeveer een à anderhalve (gewone) baksteen lager uitkomen.......

Ik heb de stelschroef voor hoogteverstelling inmiddels gevonden. En dank voor de tip. Ik ben net even naar een ondergrondse parkeergarage gereden en heb e.e.a. gewijzigd. Vanavond ga ik stukje rijden en dan zie ik wel of het verbeterd is. Binnenkort ga ik op vakantie en als je dan na een lange dag rijden uiteindelijk in het donker amper wat kunt zien is dat extra vermoeiend. Ik neem het gereedschap wel mee zodat ik zo nodig onderweg nog wat kan aanpassen (als je bijv. veel lichtsignalen van tegenliggers krijgt....).

NB de stelschroef voor links rechts kon ik zo gauw niet zien zitten, maar daar heb ik weinig last van.
 
Bovenaan Onderaan