100-serie Kopen Skoda Rapid verstandig??

rapiddriver

Nieuw lid
Beste Skoda-fans,

Zojuist lid geworden van het Skoda Forum.... Leuk dat dit bestaat!
Sinds mijn oma Skoda reed (1983) heb ik al een zwak plekje voor het merk!! Ik ben van plan een Skoda Rapid (of 105/120/130 serie aan te schaffen.) Weet iemand van jullie misschien een goed exemplaar te vinden? En hebben jullie wat aankooptips (is een Skoda Rapid 130 minder goed dan een 136)?

Vriendelijke groet,
Rapiddriver
althans, to be...

Bijlagen

• 699-Skoda Rapid.jpg
    699-Skoda Rapid.jpg
    28,6 KB · Weergaven: 117
hoi,

heb zelf jaren in een rapid 130 gereden, met maar één keer een probleem, de vriesstoppen zijn uit het blok "gesprongen" met als gevolg een bijna vastloper. koppakking moest vervangen worden, kop gevlakt, twee kleppen krom, was duur grapje. verder was (en is) de skoda rapid een fijne auto om te rijden, en om aan te sleutelen. (alles is nog zo lekker simpel.)

wat betreft welk type het beste zou zijn: de 136 heeft het meest 'moderne' blok erin liggen, helemaal aluminium, de rest, 105/120/130, hebben een gietijzeren onderblok, en het komt bij die blokken, net als toen bij mij, af en toe eens voor dat de vriesstoppen eruit springen.
maar dat wil niet zeggen dat de blokken slecht zijn, verre van dat, het is eigenlijk altijd starten, lopen.

Ik zou zeggen als je er één tegenkomt die je aanstaat KOPEN!
Ik wens je succes, ik ben al een poos aan het rondneuzen, maar nog niets tegengekomen.

hou ons op de hoogte van je zoektocht, zal ik ook doen.

Bijlagen

• 712-whitee2.jpg
    712-whitee2.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 99

Bart

Lid
Waarom niet?

Als je een echte liefhebber bent van dit soort auto’s, dan zou er toch geen belemmering moeten zijn om er een aan te schaffen?
Het zijn namelijk goedkoop aan te schaffen en goedkoop en eenvoudig te onderhouden auto’s. Het vinden van een goed exemplaar kan echter moeilijk zijn. Uiteraard zijn er de bekende gebreken, zoals deze trouwens voor elk merk en type auto gelden.
Het belangrijkste verschil tussen een Rapid 130 en 136 is de motor, om meer precies te zijn: de cilinderkop. Bij de 136 is deze namelijk van lichtmetaal en geschikt voor loodvrije benzine. Er hoeft dus niet af en toe loodvervanger toegevoegd te worden. Overigens noemen anderen weer het nadeel van dichtslibbende waterkanalen en koppakking bij geheel lichtmetalen Skoda-motoren.

Bovenaan Onderaan