Koni FSD's voor je Fabia II?

Noord26

Forumguru
Leden,

Omdat wij geen behoefte meer hebben aan chip-tuning van de onze 1.2 Tdi,en wij daar wel budget voor gereserveerd hebben, (is nu lekker los en valt reuze mee qua kracht) hebben wij bedacht om eventueel een set Koni FSD's onder de Fabia II laten plaatsen.

Iemand hier ervaring mee?

De auto hoeft niet lager te komen liggen, maar we vinden hem af en toe tamelijk hard geveerd. Heb al eens gereden in een sterk verlaagde auto met Koni sport-onderstel, maar die voelde ondanks de verlaging een stuk comfortabeler aan als de Fabia; voornamelijk op drempels en slecht wegdek..

Klopt het dat de relatieve hardheid van het onderstel voort komt uit de demping en niet van de vering?

Nogmaals, het gaat ons niet om verlaging, maar om comfortabeler rijden met goede wegligging; zonder stuiterig te worden.

Een dergelijke set schijnt circa €600,- excl montage te kosten.
 

Noord26

Forumguru
Volgens mij zijn ze gewoon voor de Combi t/m 2011. Je hebt wel andere nodig als je Combi van voor 2007 is geloof ik, aldus de site van efkaimport. Alleen geen complete sets met veren voor de FSD's (maar van mij hoeft hij ook niet lager te komen liggen). Ze zouden ook niet icm verlagingsveren gemonteerd moeten worden die meer als 20mm korter als de standaard veren van de auto zijn. De Fabia II Combi GL ligt toch standaard 15mm lager als de normale Combi?

Met 2en aanschaffen en laten monteren is altijd voordeliger!
 

___JC___

Forumguru
Ik heb Koni FSD onder mijn Super zitten. Het conform komt uiteraard uit een combo van veren en dempers. Kortere veren zijn stugger en geven dus meer door van oneffenheden in het wegdek. Ik heb mijn Superb 3 cm laten verlagen en dan heb je zeker meer comfort met een setje FSD dan de standaard schokbrekers. Al was het maar omdat de standaard 'schoks' niet gemaakt zijn voor een verlaging van 3cm. Maar als je meer comfort wilt hebben is verhogen misschien een betere optie.
 

Noord26

Forumguru
Kortere veren zijn stugger en geven dus meer door van oneffenheden in het wegdek.

Dat is niet waar. De lengte en stugheid van een veer staan totaal los van elkaar. Ik heb het vermoeden dat de originele veren niet progressief, maar normaal lineair zijn. Progressieve veren voelen in eerste instantie comfortabeler aan bij kleine oneffenheden, maar geven juist bij stevig inveren meer tegendruk. Hoe verder hij inveert, hoe stugger hij wordt. Zeer simpele, maar doeltreffende combinatie van stugheid en comfort.

FSD's zijn, aldus Koni zelf, niet geschikt om te combineren met een verlaging van meer als 20mm ten opzichte van origineel. Omdat je dan een gedeelte van de werking van de FSD's weg haalt. Daarom vind ik uw keuze voor FSD's icm 30mm verlaging vreemd. Dan zou je eerder een setje Koni geel op de zachte instelbare stand of een STR.T set moeten monteren.
 

driesenp

Nieuw lid
<...Geachte Hr.Driesen,

Voor de Fabia Combi modellen t/m 2011 is FSD set 2100-4041 leverbaar. Deze kost € 605,00 ex btw.
Kit is niet voorradig bij ons en bij KONI ligt het systeem eruit dus we kunnen op dit moment even geen levertijd opgeven.

Met vriendelijke groet,
Emmy Mettes
EFKA IMPORT BV...>

Even geduld dus, tot Koni weer info kan geven. Maar mijn gedachte dat er Koni's zijn voor de Fabia Combi Greenline (omdat die op het vorige Polo-platform staat) is hiermee bevestigd.
Nu wordt het zaak om zoveel geinteresseerden te vinden dat het project een leuke korting gaat opleveren.
 

Noord26

Forumguru
€605,- excl is te duur. Dat is €720,- incl!

SKG geeft mij reeds een prijs van €588,- incl (excl verzendkosten).
Stroeve zegt €630,- incl BTW.
 

___JC___

Forumguru
@Noord26 Ik heb het er toch echt onder zitten (net als nog een Skodaforummer) en het rijdt heerlijk. Geinstalleerd bij een goede dealer die veel verstand van onderstellen weet. Een kortere veer (met minder afstand tussen de ringen) is per definitie stugger.

Tot zo ver mijn ervaringen, veel succes met je Greenline.
 

Noord26

Forumguru
Prettig om te horen dat de FSD's ook met verlaging goed hun werk doen. Want Koni beweerd anders. Dan is montage met progressieve after-market veren een optie (Eibach oid) icm FSD's een optie. Als alles toch los moet en opnieuw uitgelijnd moet worden kost dat zeer weinig extra. In mijn hoofd zit momenteel dat ik de FSD's het beste kan vergelijken met luchtvering? Dat zat ook in een Mercedes V-klasse die ik ooit een paar maanden heb gereden, en dat was geweldig comfortabel.
 

___JC___

Forumguru
Nee ik zou het zeker niet vergelijken met luchtvering. Meer met een goed, maar stevig onderstel zoals bij een Ford of BMW standaard al geleverd worden. Je zou toch ergens een proefritje moeten maken voordat je dit laat doen denk ik.
 

Noord26

Forumguru
Het standaard onderstel van de GL is stevig, maar goed.

De wederhelft heeft ook eens lopen denken wat ze allemaal gereden heeft in het verleden en eigenlijk komt ze tot de conclusie dat dit stevige eigenlijk wel prettig is? Dus het zal er wel uit op gaan draaien dat er niets aan het ondertel gedaan gaat worden.
 
Ik heb ook problemen met vooral de achtervering van mijn Fabia tsi 77kw.

Is hiervoor ook zo'n FSD set? Ik ben bereid een investering te doen.
Tevens wil ik mijn Fabia MAX 2-3cm verlagen.
 
Bovenaan Onderaan