Komt er ook een remote APP voor Skoda?

Barrokok

Actief lid
Een kennis van me heeft een Volvo die voorzien is van een APP waarmee je verschillende zaken op afstand kan regelen, zoals het op slot doen van de auto en in zijn geval het aanzetten van de standkachel.

Zijn er al ontwikkelingen bekend dat dit ook bij Skoda tot de opties gaat behoren?

10941915_846715572055630_5166647020321157303_n.jpg

ertromp

Forumguru
Mooi zo'n app :thumbsup:
Bij Skoda zie je wel de ontwikkeling van Smartgate.
Middels die techniek is het mogelijk om al rijdende allerlei data uit de auto uit te lezen.
Is beschikbaar voor de Faab 3.
Die techniek komt ook voor de Columbus / Amundsen beschikbaar.
Zal denk ik ook tzt bij Skoda zijn dat je bij stilstand dat soort data via Smartgate kunt uitlezen

Zie:
http://www.skoda-auto.com/en/models/new-fabia/connectivity

Po!!eke

Actief lid
Kan je ook aftermarket inbouwen. Met functies als automatisch starten deuren ontgrendelen/ vergrendelen.

auriga

Forumguru
Vooralsnog heeft het mirrorlink systeem meer een gadgetgehalte dan een praktische meerwaarde.
Er is nog genoeg werk aan de winkel om de bestaande functies van smartphones fatsoenlijk te ondersteunen.

Klaasje

Forumguru
mirrorlink is niet hetzelfde als smartgate. Smartgate kun je als aparte optie nemen. Dan heb je binnen in de auto wifi en kun je verbinden met de APP. (Skoda MFA Pro)
Dan kun je allemaal sensoren en data uitlezen.

Mirrorlink werkt via BT en dan kun je je telefoon via scherm bedienen.

ddejonge

Actief lid
IK begreep van mijn dealer dat Smartgate (alleen) beschikbaar is op de VRS modellen, kan iemand dit bevestigen/ontkennen?

peterrapid

Forumguru
VRS werkt met Columbus of Amundsen en deze zijn niet verschillend tov alle andere modellen dus geen Smartgate tot nu toe

Klaasje

Forumguru
smartgate is een optie, dus denk dat je met die optie een wifi antenne of zoiets krijgt.
Misschien zit het erin en komt het met een SW update beschikbaar

CDK

Forumguru
Als ik me niet vergis is smartgate en mirrorlink beide onderdeel van het tech pakket wat op de F3 leverbaar is.

foobalicious

Senior Member
Klopt, maar wordt hier:http://www.skoda-auto.com/en/models/new-octavia/technology wel genoemd op de O3.
Blijf het een raar verhaal vinden zo langzamerhand. Wellicht heeft @Klaasje gelijk en komt het met een SW update beschikbaar.

Toevallig zag ik dezelfde site. Ik heb de dealer hierover gebeld maar men wist daar eigenlijk nog niet zo goed wat het was. Ik moest het hen uitleggen. De man had het er toen over dat er een kastje onder de bijrijderstoel gaat worden geplaatst. Maar dat lijkt me onzin. Vermoedelijk kan het Columbus en/of Amundsen systeem een wlan opzetten waarmee je verbinding kan maken.

Overigens is Smart Gate sinds een tijdje in de handleiding opgenomen.

In de handleiding voor productiemodellen van 11-2014 en later staat op pagina 130 een stukje over Smart Gate. Helaas staat er niet bij of dit een optie is of niet of dat het werk icm Amundsen of Columbus.

http://ws.skoda-auto.com/OwnersManu...14/Manual/Octavia/A7_Octavia_OwnersManual.pdf

In de handleiding van een productiemodel eerder is het niet te vinden:
http://ws.skoda-auto.com/OwnersManu...14/Manual/Octavia/A7_Octavia_OwnersManual.pdf

Ik vind het wel vreemd dat dealers er nog niet iets over weten. Maar ik vind wel vaker dat ze vaag doen over specificaties of opties. OF ze verdiepen zich gewoon niet genoeg in hun eigen product OF ze mogen van PON niet teveel loslaten om vooral klanten hun koop niet te laten uitstellen.

foobalicious

Senior Member
Ik heb contact opgenomen met PON om te vragen hoe het zit. In eerste instantie wisten ze niet eens wat het was. Maar ze zijn het gaat navragen en ik kreeg onlangs onderstaand antwoord:

"Naar aanleiding van het telefonisch contact met mijn collega stuur ik u deze e-mail toe.

Goed dat u navraag doet naar het gebruik van SmartCate in de nieuwe ŠKODA Octavia. Vanuit SKODA wordt SmartGate al aangeboden, vandaar dat het is opgenomen in het instructieboekje. Echter wordt in Nederland SmartGate op dit moment nog niet aangeboden. Wanneer SmartGate in Nederland beschikbaar komt is nog niet bekend.

Ik wens u een prettige dag toe.

Met vriendelijke groet
,"

Blijf het vreemd dat de handleiding wel wordt aangepast terwijl het niet in Nederland wordt aangeboden. Zet de handleiding dan nog niet op de site. Het schept alleen maar verwarring. En ook vervelend voor dealers omdat zij hun klanten er niet over kunnen informeren.

andrehj

Forumguru
In Duitsland wordt Smartgate wel op een F3 aangeboden voor ca 100 euro. Ook meen ik al vaker te hebben gelezen dat er hiervoor idd een kastje onder de bijrijdersstoel zit.

Joske

Forumguru
Omdat dit mij wel boeit, denk ik er aan om dit achteraf in te bouwen eens het beschikbaar wordt op de Belgische markt. :)

Een beetje opzoekingswerk leert me dat dit genoemde "bakje" in de nieuwe Fabia volgend artikelnummer heeft: 6V0063218
Prijzen kon ik niet zien, maar met wat GeGoogle kwam ik op een Deense officiële site uit waar het artikel aangeboden wordt voor: €354
(oftewel 2644 Kronen). In Denemarken is volgens mij alles gewoon veel duurder dus wat verder gezocht én gevonden :)

http://www.skoda-muenster-shop.de/product_info.php?products_id=1491

daar bieden ze het voor €179 aan, dat begint er al wat meer op te lijken.

Even wat vertaald:

Kenmerken:
  • De Smart Gate functie kunt lezen over 40 verschillende parameters van het voertuig, die vervolgens weergegeven met behulp van een smartphone app en kan worden geëvalueerd (bv G-krachten, snelheid, toerental van de motor, remmen interventies, etc)
  • Verschillende apps beschikbaar: Gecertificeerd en goedgekeurd apps (bv G-meter, MFA Pro, Uitvoering, ŠKODA Drive, Dienst app v.2) en overige informatie, zie www.skoda-auto.com.
  • Smart Gate werkt met de besturingssystemen iOS of Android OS 7.xx 4.xx en up
  • Als een smartphone of tablet is aangesloten Smart Gate, geen andere internetgegevens tegelijkertijd worden opgehaald.
  • Omvang van de levering: regeleenheid, kabelboom, kabelbinder en installatie-instructies
  • Toepassing: De controle-eenheid is aangesloten op de CAN-bus, ontvangt de signalen afkomstig van daar, terwijl de binding aan de smartphone via Wi-Fi met de slimme hekbesturing en bewerkt de CAN-signalen voor de app.
  • Het bereik van het draadloos signaal beperkt tot de inrichting en de nabije omgeving van het voertuig.
  • Eenmaal gevestigd, kan de smartphone / tablet automatisch verbinding met de Smart Gate Controller
  • Het kan worden aangesloten op maximaal 4 smartphone / tablet tegelijk
  • De installatie wordt aanbevolen door een geautoriseerde Skoda dealer

Dit en het feit dat ik met VCP in mijn eigen O3 een "Wlan" functie tegen kwam (momenteel staat die op "disabled") doet me vermoeden dat dit achteraf in te bouwen kan zijn. En dit zonder al te grote veranderingen of kosten. Het zou natuurlijk kunnen dat er op het gebied van hardware mss nog wel een aantal belangrijke dingen ontbreken.

Mijn eerste test zal er uit bestaan om
uit te zoeken of mijn huidige setup eigenlijk überhaupt een Wifi signaal KAN uitzenden :).

Joske

Forumguru
Dit las ik trouwens op de Engelse site:

The requirements for proper functionality are the SmartGate unit fitted into the car, supported phone with iOS or Android operating system, and necessary applications. The SmartGate unit (or, alternatively, SmartGate function) can be ordered either when buying new vehicle or even later, through ŠKODA Genuine Accessories.

Met andere woorden, het kan "simpelweg" achteraf ook ingebouwd worden. Dat doet me vermoeden dat dit een vrij makkelijke job moet zijn en dat alle voorbereidingen gewoon al aanwezig zijn. (Bij de nieuwe Fabia natuurlijk...) :)

Joske

Forumguru
En nu lees ik dat de Rapid in Tsjechië er mee uitgerust kan worden ook..

http://www.skoda-auto.cz/news/pages/2015-01-09-skoda-rapid-spaceback-monte-carlo.aspx

doet me meer en meer vermoeden dat dit makkelijk achteraf in te bouwen moet zijn. (Rapid is maar een half MQBplatform bij wijze van spreken en bevat nog "oude" technologie)

Vraag me alleen af hoe de verbinding is met het CANBUS systeem. Het is een kastje dat blijkbaar een Wifi signaal uitzend dat onder de bijrijdersstoel geplaatst kan worden. Maar dan moet het natuurlijk ook INPUT krijgen via een stekker zou ik denken. (alsook voeding dan uiteraard)

In Engeland bestaat de optie ook om dit op een O3 te bestellen, maar dan voor modellen die nog geleverd moeten worden. (is wel meer een gerucht vanop Briskoda)

Bovenaan Onderaan