Kofferbak wil niet meer open -> aaaargh!

Octavia_II

Actief lid
Heeft iemand van jullie als een het volgende problemen met de kofferbak gehad van een (Combi) Octavia II?

Normaal gesproken maakt deze bij het openen het volgende geluid:
klik, nnnnnnnnnn, plok (en bij de plok schiet hij uit de vergrendeling en kun je hem openen).

Nu doet mijn kofferbak alleen nog maar klik. (en blijft hij dus dicht).

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Iemand een idee hoe ik de zwarte afdekking aan de binnenkant van de kofferklep kan verwijderen?

Alvast bedankt voor enige info :xyxthumbs:

Groet,

Charlie
 

Falcon

Donateur
Hou je middelste knop van je AB eens ingedrukt.. dan zal de auto proberen om de kofferbak open te klikken.
 

Octavia_II

Actief lid
Dat is nou het probleem, dat werkt niet meer! :winkie:

@MarcoO2, dit gaat over de OI en ik heb een OII :smiley29:

Groet,

Charlie
 

Ronnie

Forumguru
Al met VAGcom gekeken op foutmeldingen? Misschien even opnieuw de code voor gesamttueroffnung erin zetten? Dit was bij mij de laatste keer(net na de meeting) ook het probleem.
Ik zal even in Elsawin kijken wat ik kan vinden.
Ik heb het al gevonden:
1 schoef van het handvat losdraaien, de rest zijn clips en die kun je zo lostrekken.
In de hoek beginnen.

Ausbauen – Befestigungsschraube -2- (1,5 Nm) des Handgriffes -1- ausbauen.– Untere Verkleidung für Heckklappe -3- von der Heckklappe -5- abziehen.– Untere Verkleidung für Heckklappe -3- hinten und an den Seiten -Pfeile B- mit Keil -3409- lösen (im Bereich des -Pfeiles A- beginnen).– Untere Verkleidung für Heckklappe -3- vorn -Pfeil C- mit Keil -3409- lösen und Verkleidung von der Heckklappe -5- abnehmen.EinbauenDer Einbau erfolgt in umgekehrter Reihenfolge, wobei Folgendes zu beachten ist:– Clips -4- in der unteren Verkleidung für Heckklappe -3- erneuern, ggf. durch neue ersetzen.
 

hemi24

Forumguru
De noodvergrendeling om de kofferbak vanbinnenuit te openen staat beschreven in de gebruikshandleiding, plastik bekleding gaat verder zoals Ronnie omschrijft...
 

Octavia_II

Actief lid
@Hemi24 noodvergrendeling had ik al gevonden (RTFM) maar toch bedankt.
@Ronnie, nu je het zegt, ben laatst wel met VAG-Com bezig geweest, zal eens kontroleren..... :crazy:
Ps. Heb je ook nog begeleidende plaatjes bij de tekst?

Groet,

Charlie
 

higgy

Forumguru
Kleine Nomad-achtige tip: niet met VAG-com zitten kloten als je niet exact weet waar je mee bezig bent. Je kunt er erg veel echt mee slopen.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
als je een logje hebt gemaakt van voor de aanpassingen even kijken in je originele codering en vergelijken met nu. Kan je het wellicht weer terugzetten.
 

Stylist

Senior Member
Met vorige Octi ook gehad. Na openen van achterbak via noodoptie maar eens gekeken wat er gebeurde: je hoorde wel wat schakelen als je op 'openen' op de AB drukte maar de servo kreeg het mechanise niet meer van zijn plek. Waarschijnlijk door vuil en opdrogen van smering.

Die twee plastic afdekplaatjes even opzij houden, beetje inspuiten met siliconen olie ....even wachten en toen deed hij het weer.
 

ahbo

Lid
Kofferbak

Hierbij aansluitend een vraagje:
Klopt het dat je met lopende moter de kofferbak niet kunt openen, ook niet mbv het knopje op de sleutel?
 

ahbo

Lid
Ha, ik wist niet dat dat knopje ook voor de kofferbak was.
Bedankt en excuses voor de ietwat minder slimme vraag...:blush:
 

Octavia_II

Actief lid
@Ronnie, bedankt mail is verstuurd.

Het probleem is bij mij opgetreden nadat de achterkant van de auto in de volle zon heeft gestaan, dus het zou best wel eens opdroging kunnen zijn...

@Stylist, welke twee plastic afdekplaatjes bedoel je precies, die in de kofferbakdorpel of in de kofferbakdeksel (die open gaat)?

Groetjes,

Charlie
 

Octavia_II

Actief lid
Het was inderdaad opdroging ! :489:

Even het systeem van de klep bekeken en geconcludeerd dat het " uitwerpmechanisme" niet in de kofferklep kan zitten. Hierop de +/- 1 meter lange plastieke afdekkap van de "kofferbakdrempel" verwijder, mechanisme (veertje met hevel om as) ingesmeerd met PTFE spray (smeermiddel) en de bak gaat weer als vanouds open ! :grin:

@Ronnie, bedankt voor de PM
@Stylist, last but notleast bedankt voor de tip dat het opdroging zou kunnen zijn! (wat het dus ook was) :super:
 

Stylist

Senior Member
@ Octavia_II: Ik bedoelde in de kofferbakdorpel. Daar zitten 2 klepjes dacht ik maar dat kan er ook 1 zijn, daar wil ik vanaf zijn. Maar dat kan jij ons nu vast vertellen ;)

Mooi om te horen dat het dus idd met wat smering weer werkt en dat ik niet de enige ben.
 

Octavia_II

Actief lid
Er zitten 2 klepjes in.

Met deze tip heeft het nut van het SkodaForum zich maar weer eens bewezen ! :super::489::cheer::yeah:

Groet,

Charlie
 
Bij vorige auto, O2 combi 1.6 FSI, ook een keer gehad. Monteur van de dealer ging via achterdeur de auto in, achterbank omgeklapt en kofferbak ontgrendeld. Toen het 1 en ander aan plastic verwijderd en de boel "even gesmeerd". Daarna niet meer voorgekomen. Onze auto was toen 6 jaar oud dus wellicht handig om het zelf 1 keer in de zoveel jaar even te smeren met een spray.
 
Bovenaan Onderaan