Kofferbak verlichting werkt niet

Hakar

Donateur
Simson misschien beter bekent als solution is een van oudsher bekende lijm voor het plakken van fietsbanden.
Is eigenlijk een vorm van vloeibare pakking.
Mogelijkheid is ook nog,
Fietsbandplakker 1 met de lijmzijde tegen de binnenkant van doorvoerrubber drukken, eventueel voordien wat Simson aan de binnenkant wrijven.
Fietsbandplakker 2 aan de buitensijde van de doorvoertule plakken nadat je Simson over het te plakken vlak hebt aangebracht.
 

Cordoba

Forumguru
Als het met het plakken van het rubber niet lukt, kun je ook nog overwegen om de kabelboom door te knippen, doorvoerthule te wisselen en de draden weer aan elkaar te solderen. Aardig klusje om dat netjes te doen, maar als het loshalen van de kabelboom zoveel moeite is, misschien wel een oplossing.
 

Hakar

Donateur
Beetje zoekend op het wereldwijde web bracht mij bij de ongeveer onderdeelnummers van kabelboom en doorvoerrubber, welke laatste in de databases hulsje wordt genoemd.
Kabelboom nummer 1U9972175C
Rubber nummer 1U6971840B
Beide nieuw te koop, en wat mij vooral opvalt is dat er voor de kabelboom ook reparatiesets te koop zijn, die wanneer ik de foto's goed bekijk datgene doen wat @Cordoba voorstelde.
Op ebay kom je ze ook gebruikt tegen, en wanneer ik goed kijk zie ik daar volgens mij de stekkers die ik eerder in dit topic onderin in de bagageruimte bij jou heb gezien.
Hier zo naar zoekend en kijkend, zou ik persoonlijk eerst gaan proberen om het plakkend (met welke oplossing dan ook) te dichten.
Baat het niet, kun je altijd anders overwegen.
 

turboturbo

Forumguru
Hm ja, dichten zal ik sowieso vast moeten doen wil ik het corroderen op termijn ook van de hoger gelegen (of beter gezegd: gehangen) stekkers voor komen. Een nieuw of tweedehands kabelboom monteren zal mogelijk een betere oplossing zijn, maar zo 1,2,3 niet te realiseren voor een schappelijke prijs (tenzij via eBay bestellen maar op basis van die beroerde foto's niet te zien hoe die rubberen huls eraan toe is) en lijkt idd een arbeidsintensieve klus.

Dat reparatiesetjes ziet er idd ook nog wel arbeidsintensief uit. Bovendien is mijn soldeer ervaring ben ik bang niet afdoende. Er is zo weinig ruimte om goed te werken dan ik vermoed dat je alsnog de halve kabelboom moet demonteren eerst wil je dat enigszins kunnen doen.

Het meest vervelende daaraan is vooral, dat ik daarmee de kofferbakverlichting niet terug werkend heb. Mocht ik de stekkers weer keurig los schoon hebben danwel vervangen of allemaal doorverbonden met kabelschoentjes. Ik wil eerst deze lekkage maar opgelost hebben, tegelijk de roestende uitsparingen bij de scharnieren behandelen, maar daarna gaat de speurtocht weer verder. Misschien dat ik 'm toch nog eens naar een dealer breng met de vraag om dit op te lossen in de hoop dat zij vaker deze problemen hebben opgelost omdat het toch wel een beetje een bekend probleem is. Mijn Fabia I had er bijv ook al last van, hoewel het daar achteraf gezien zeer waarschijnlijk wel de microswitch in het slot geweest zal zijn (en dit niet het geval kan zijn bij mijn O1, dat heb ik al uitgesloten)
 

EdK

Forumguru
Je zal op zoek moeten naar een vulcaniserende lijmsoort voor rubber
Wij gebruiken wel op werk vulcaniserende tape voor op beschadigde kabels maar dit gaat niet werken op de manchet.
Lijmen met een plakkertje op zo'n plek..... komt naar mijn inziens weer snel los en dus weer lekkage.

Ga je ervoor om de machet te vervangen en je dus de knipschaar in de bedrading zet en je daarna de boel gaat solderen
Zorg er dan wel voor dat je knipt op een punt zover mogelij van de manchet vandaan !!
Doordat je daarna de draden aan elkaar soldeert maak je een hard stuk ( met soldeertin ) in de soepele bedrading en als het op dat punt nog beweegt met open / dicht doen van je klep dan gaan je draden daar breken !

Dan afwerken de gesoldeerde draden met krimpkous !
Maarrrrr neem krimpkous met lijmlaag er in, doe je dat niet dan kan er altijd vocht tussen de isolatie en het koper van een draad komen !!

Een kabel heeft een water aantrekkende werking.
Als wij in een infra een kabel leggen dat tapen wij de kop altijd af !
Doe je dat niet dan trekt er water in en dat is meer dan je vermoed
Voorbeeld is een keer geweest op een haven waar we een zinker moesten maken ( kabel door het water over de bodem van punt A naar B )
Kabel schoot los uit zijn strop en kwam te water ( kabel was een 4x240mm² as )
heeft een half uur geduurd voor we kabel weer uit water hadden met 8 man.
Toen kabel uit water lag met de kop hangend over de kade liep het water uit de kabel vandaan maar leek of er een tuinslang open stond.
3/4 uur later druppelde het water er nog uit....

Kabel hebben we uiteindelijk een 2 dagen laten liggen voor we aan de tweede poging zijn begonnen om hem naar punt B te krijgen.
 

EdK

Forumguru
Dan hoef je ook geen plakkertje te plakken
Dan de gleuf goed uit elkaar trekken en reinigen en opruwen en dan plakken die handel....:pieker:
 

Hakar

Donateur
Heb het net op een oude met zekerheid lekkende niet in een buitenband opgesloten binnenband van een fiets uitgeprobeerd.
Simson er opgesmeerd en een poosje laten rusten.
Geen plakker er op gedaan
Binnenband op 2,5 bar druk gezet, en geen lekkage.
Binnenband op 3,5 bar druk gezet, en geen lekkage.
Druk in de binnenband op 4 bar gezet, en toen zag ik de Simson wijken en luchtbelletjes vrijkomen.
Kan me niet voorstellen dat het water wat er bij @turboturbo naar binnen komt een kracht van 3,5 bar heeft of meer, en daardoor met geweld naar binnen wordt geperst.
 

Hakar

Donateur
Zou kunnen, wanneer het doorvoerrubber eenzelfde samenstelling heeft als die van een fietsband.
Echter lijkt me de plek waar het gat zit niet dermate geschikt om het de delen over elkaar te leggen, en zou ik alsnog ook gezien de grootte van het gat een plakker aan binnen en buitenkant van de doorvoer aanbrengen.
Heb daar ook nog even over nagedacht hoe dit te doen.
Rubber uit zijn zitting nemen.
binnenzijde van rubber en buitenzijde ter grootte van de plakkers insmeren met Simson.
Enkele minuten wachten (circa 5) en plakker aan binnenzijde en buitenzijde aanbrengen.
Indien mogelijk met behulp van twee kleine dunne houten plaatjes die je bijvoorbeeld zou kunnen maken van een roerstok voor grote emmers muurverf en een kleine lijmtang de boel voor een half uurtje klemmen.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Nog één tip (als 't mag): voor sommige klusjes gebruik je isolatieband. Maar dat wil op den duur wel eens los gaan laten.
Er bestaat ook zélf-vulcaniserende tape. Je trekt het iets uit, omwikkelt de draad, buis of wat dan ook en dan door de terugverende trekkracht in de tape wordt deze in elkaar gedrukt tot één massief geheel.

zie b.v.:
www.tapeconcurrent.nl/zelfvulkaniserend-siliconentape-geel/?gclid=CjwKCAjwqZPrBRBnEiwAmNJsNoOFE-7Sm3fQUnveJh05glqrt26Kjpa7SkXOUU2gwfagiZsA0EGSVhoCITYQAvD_BwE

www.unifisupply.nl/installatie-materiaal/451-234-zelfvulcaniserende-tape.html?gclid=CjwKCAjwqZPrBRBnEiwAmNJsNgspzmmcqjjWhTwSQDsI49Egv6faPx_Q35IfVXewZG-IpUruYA7sbxoCh9MQAvD_BwE#/66-breedte_lengte-25mm_5meter
 

EdK

Forumguru
Vulcaniserende tape is een mooi goedje en in vele verschillende kwaliteiten te verkrijgen.
Maar om een enkele ader die dunner is dan een 6mm² word het erg moeilijk om deze op de juiste wijze te monteren.
Wij gebruiken het ook redelijk veel maar dan om dikke aders en om de hele kabels.

Dan gebruik ik het zelf ook nog wel bij overgangen / koppelingen van vacuum leidingen. Deze willen nog wel eens lekken ondanks hun rubberen pakkingen ( O-ringen ).
En pas dit dan toe zodat men tijdelijk weer door kan gaan, maar wel met de mededeling dat het een tijdelijke oplossing is !
 

turboturbo

Forumguru
Nog één tip (als 't mag)
Mag zeker!

Nou, even alle mogelijkheden op een rijtje:
- Simson lijm met al dan niet een fiets plakker erop. Uit mijn inmiddels jarenlange banden plak ervaring, durf ik te stellen dat dit niet gaat houden op de beoogde plek. De lijm alleen is simpelweg niet stevig genoeg. En dan blijft een fietsband gewoon op z'n plek en wordt tegengehouden door de buitenband. De thule staat voortdurend onder trek- en buigbelasting. Een 'plakkertje' aan de binnenkant van de Thule plakken is zo goed als onmogelijk. Daar ga je niet bij kunnen komen.

- kabeldoorvoer reparatie kit of nieuwe kabelboom; dat is voor nu een no-go. De lekkage is voor nu opgelost dankzij de seconde lijm. Verder wil ik eerst naar simpeler reparaties kijken die minder geld en tijd kosten.

Zoals daar nog zijn:

- De rubberen vulkaniserende lijm van van Bison. Die heb ik in huis inmiddels; er zit zo'n handig stukje 'gaas' bij (verstopt achter de tube in de blister verpakking) waarmee zo'n gaatje volgens mij aardig goed kunt repareren, omdat er meer 'houvast' is voor de lijm.
41


- Vulcaniserende tape. Ik heb sowieso ook aan iets van tape zitten denken vanwege de buig- en trek belasting die er plaats vindt. De tape zou m.i. veel beter in staat zijn hiertegen te kunnen. @EdK ik zou de tape dus ook niet om de verschillende aders van de kabelboom doen, maar gebruiken om de thule mee te repareren.

Op dit moment voel ik er het meest voor om de rubber repair terug te brengen en die tape te bestellen...

Intussen is het gelukt om afgelopen week de roestende naden in de achterklepscharnieren-uitsparingen te kitten (met zuurvrije siliconen kit) dus mocht het daar nog in de toekomst willen gaan lekken is dat nu preventief aangepakt.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Band hangt overigens nog bij mij in de garage.
Is nog gevuld, hoewel geen 4 of 3,5 bar meer.
Nog een optie, gezien je jarenlange ervaring met plakken van banden, zul je vast ergens een oude binnenband hebben.
Van een fiets zijn ze het soepelste.
Neem zo'n band, knip er een stuk uit en knip dat stuk in de lengterichting door.
Frummel de band in de bovenste uitsparing waar de tule in past, en leg de rest omhoog op bijvoorbeeld je dak.
Met enige vastberadenheid moet je denk ik de tule in de uitsparing kunnen krijgen.
Sla dan het stuk band naar beneden en borg het met een paar trekbandjes.
Tule heeft dan een soort van regenjas.
Kost weinig, en geeft je intussen de kans om een andere oplossing te overdenken.

Edit, nog geen twee minuten later.
Zit het gat aan de bovenkant in de tule?
Wanneer ik de foto bekijk lijkt het of je hem ietwat gedraaid hebt om het zichtbaar te maken voor de foto.
Kun je de tule een halve slag draaien zodat het gaatje aan de onderzijde komt?
Zou het misschien ook mee opgelost kunnen zijn.
 

EdK

Forumguru
maar gebruiken om de thule mee te repareren.
Ook dan hou ik me twjfel of het goed gaat werken die tape
In principe moet je hem oprekken en dus strak om kabel wikkelen
Op moment dat jij dit gaat toepassen op een tule die niet volledig vol is met draden ga je de tule inknijpen en dus een massief stuk creeëren !
De bedoeling met de tule is dat de draden evengoed vrij kunnen glijden met open en dicht doen en dat ga je mijn inziens belemmeren.
Dus maw vulcaniseertape is een mooi product maar wel op de juiste wijze gebruikt
Denk dat je met je vulcaniseer lijm alleen al meer dan genoeg behaald.

Enne fietsbanden, wil je het toepassen dan is dat in amsterdam geen probleem.
ff naar de dichts bijzijnde gracht lopen en een enterhaak het water in en je takelt minimaal 1 fietsop
 

turboturbo

Forumguru
Wie of wat bedoel je met Hansje Brinker @Hakar ?

Het eerste dat ik heb aangepakt is de roestvorming in de felsnaden van de uitsparingen van de kofferbak scharnieren. Even licht opgeschuurd met een multitool (soort dremeltje) daarna goed ontvet en behandeld met een beetje roest-stop van Brunox. Tot slot de felsnaden nog een keer goed dichtgesmeerd met (zwarte) siliconenkit:

scharnier1.jpg zMiNVtZoRjaWxZ+xdUlAmQ.jpg

In de overtuiging dat de lekkage nu opgelost was, wilde ik de tule nog een keer goed plakken met de Bison rubberlijm uit eerder genoemde posts (die heb ik aangeschaft) Ik had de kabelbomen of stekkers nog een keer grondig gereinigd met azijn en daarna ingespoten met siliconenspray en weer terug aan elkaar geklikt. Zodat ik in ieder geval weer een werkende achterruitwisser, 3e remlicht en centenverlichting heb. In de veronderstelling dat ze nu niet meer nat zouden gaan worden.

Echter. Met de hevige regen van afgelopen dagen zag ik dat er wéér een plasje water op de bodem in de wielbak lag... :tongue: Dus of de secondelijm heeft het begeven, of er is (nog) een andere oorzaak. En bij gebrek aan combinatie vrije tijd en droog weer ben ik hier nog niet verder mee gekomen.

De oplossing voor de niet werkende kofferbak verlichting is steeds verder aan het verdwijnen. Wanneer ik de lekkage heb opgelost, overweeg ik de auto naar een dealer te brengen in de hoop dat die dit specifieke probleem vaker aan de hand heeft gehad en het voor me kan repareren, danwel inlichten en tips in te winnen waar ik het euvel moet gaan zoeken.
 

frusty83

Senior Member
Beste forumleden,

Ik had ook geen kofferbakverlichting in mij O2 FL. Display gaf wel aan dat de kofferbak open stond. Lampjes vervangen, alles doorgemeten maar helaas.

Oplossing gevonden, het zit simpel weg in het slot. Nieuw slot besteld op AliExpress voor 18,62 met Skoda logo en onderdeel nummer :maakmegek:.

Dit slot heb ik zojuist gemonteerd en kofferbakverlichting doet het weer :tegek:.

€ 18,40 | OEM TERUG DEURSLOTAANDRIJVING Tailgate lock schakelaar 1Z0827501A 1Z0827501 1Z5827501C Voor Skoda Octavia 1Z 2003-2015
https://s.click.aliexpress.com/e/CI4FaSYs
 
Bovenaan Onderaan