Kofferbak openmaken fabia 2002

Goedenavond ik heb vorige maand een fabia 6y2 overgenomen .
Nu zat hier jammer genoeg maar 1 sleutel bij en deze heeft alleen 2 opties om de deuren open en dicht te doen .

Nu heeft de kofferbak geen sleutelgat en kan ik hem alleen openmaken met een hendel naast de bestuurdersstoel.

Ontbreekt er een sleutel waarmee ik op afstand de kofferbak open kan maken dan kan ik deze erbij bestellen .

Mvg Tom baas
 

Zwapp

Forumguru
Als je de deuren op klikt kun je denk ik, geen Fabia kenner, de klep openen met de hendel tussen de kentekenlampjes?
 

Hakar

Donateur
Je kofferklep moet ontgrendelen wanneer je via de AB je deuren opent.
Het openen doe je zelf door middel van de greep tussen de kentekenverlichting in je achterklep.
Of je een aparte knop op je afstandbediening zou moeten hebben hangt weer van de uitvoering van je auto af.
Dit kun je eventueel nagaan aan de codes op de sticker in je kofferruimte onder de bekleding van de vloer.

Hierover is zat uitleg te vinden op dit forum.
 
Je kofferklep moet ontgrendelen wanneer je via de AB je deuren opent.
Het openen doe je zelf door middel van de greep tussen de kentekenverlichting in je achterklep.
Of je een aparte knop op je afstandbediening zou moeten hebben hangt weer van de uitvoering van je auto af.
Dit kun je eventueel nagaan aan de codes op de sticker in je kofferruimte onder de bekleding van de vloer.

Hierover is zat uitleg te vinden op dit forum.

De hendel tussen de kentekenverlichting reageert nergens op voel wel dat ik hem inklik .

Tot mijn grote spijt heb ik slechts 1 sleutel bij de koop ontvangen en dat is 1 met 2 knoppen .

Nu was ik al op internet aan het kijken of er normaal een andere sleutel bij hoort met kofferbak functie of dat dat echt afhankelijk is van het type.

Fijne zondag verder !
 

Canon-Eye

Forumguru
Nu was ik al op internet aan het kijken of er normaal een andere sleutel bij hoort met kofferbak functie of dat dat echt afhankelijk is van het type.
Ik heb 5 jaar in een Fabia1 combi van 2002 gereden. Dat was een Elegance uitvoering en die had wel het extra knopje op de afstandsbediening voor de achterklep. Zal dus wel met het uitrustingsnivo samenhangen; lijkt me nog best een uitdaging om dat achteraf toe te voegen.t
 

Hakar

Donateur
Dan is er meer aan de hand dan dat je systeem niet reageerd op de sleutel.
Nou weet ik even niet uit mijn hoofd of het greep gedeelte van de kofferbak ook een elektrische aansluiting heeft, maar weet wel dat ergens in 1 van de vele topics van forumlid @Cordoba iets geschreven staat over het open maken van de kofferklep van de combi van binnen uit.

PS. zie hier. https://www.skodaforum.nl/forum/i/microswitch-kofferklep-fabia.17602/#post-278069
 
Dan is er meer aan de hand dan dat je systeem niet reageerd op de sleutel.
Nou weet ik even niet uit mijn hoofd of het greep gedeelte van de kofferbak ook een elektrische aansluiting heeft, maar weet wel dat ergens in 1 van de vele topics van forumlid @Cordoba iets geschreven staat over het open maken van de kofferklep van de combi van binnen uit.

PS. zie hier. https://www.skodaforum.nl/forum/i/microswitch-kofferklep-fabia.17602/#post-278069


Dankje zal vanmiddag eens even kijken , het rare is dat hij wel handmatig met de hendel te openen is die naast de bestuurdersstoel zit .

Maar de hendel doet weer niets die tussen de kentekenlichten zit.

Denk dat het dan een nieuwe slot module wordt .

Ik ben er al wel achter dat het om een comfort editie gaat 1.4 mpi .

Dus misschien dat 1 van jullie helden weet of hier normaal een 2e sleutel bij zat met 3 knoppen 1 voor de kofferbak .


Ik zoek nog even verder op dit geweldige forum!
 

Zwapp

Forumguru
In die hendel zit een microswitch, deze willen nog wel eens sneuvelen, nieuwe greep halen bij de dealer en dan moet hij het weer doen!
 

Canon-Eye

Forumguru
het rare is dat hij wel handmatig met de hendel te openen is die naast de bestuurdersstoel zit
Volgens mijn herinnering (ik heb die auto al 12 jaar niet meer) is dat gewoon een mechanische ontgrendeling aan de "drempel-zijde" d.m.v. een bowdenkabeltje, dus da's op zich niet zo heel gek. Die handgreep tussen de kentekenverlichting zal waarschijnlijk iets mechanisch of elektrisch moeten doen aan de "klep-zijde", daar kan wellicht een defect zitten?
 

EdK

Forumguru
het rare is dat hij wel handmatig met de hendel te openen is die naast de bestuurdersstoel zit .

Dit is een mechanisch deel en heeft niets te doen met een elektrische aansturing.

Dus misschien dat 1 van jullie helden weet of hier normaal een 2e sleutel bij zat met 3 knoppen 1 voor de kofferbak .

Elke wagen word in principe met 2 sleutels afgeleverd maar zijn allebei indentiek
Dus je zal niet één sleutel met 2 knoppen hebben en één met 3.

Maw als jij er één hebt met 2 knoppen dan zal je achterklep nooit geopend kunnen worden met de AB
Maar het knopje in de achterklep buiten zou gewoon moeten werken zodra je de deuren hebt ontgrendeld !
Werkt deze niet dan is er in dit geval elektrisch iets defect !!
En als je de wagen onlangs 2e hands hebt aangeschaft en je hebt nog bovag garantie dan zou de dealer dit gewoon moeten repareren lijkt me !

Tevens blijf ik het vreemd vinden dat je een Fabi hebt met één sleutel, dit houd in dat er ergens iemand in NL met jouw tweede sleutel ( vorige eigenaar ) rondloopt....
Zou dat persoonlijk niet een fijn gevoel vinden...
 

Hakar

Donateur
@Tombaas Heb je een 6Y2 1J4, 2J4 of een 3J4 respectievelijk Classic, Comfort of een Elegance uitvoering?
Met dat gegeven zou ik mijn oude Elsa kunnen kijken naar een plaatje bij het praatje.
 
Dit is een mechanisch deel en heeft niets te doen met een elektrische aansturing.



Elke wagen word in principe met 2 sleutels afgeleverd maar zijn allebei indentiek
Dus je zal niet één sleutel met 2 knoppen hebben en één met 3.

Maw als jij er één hebt met 2 knoppen dan zal je achterklep nooit geopend kunnen worden met de AB
Maar het knopje in de achterklep buiten zou gewoon moeten werken zodra je de deuren hebt ontgrendeld !
Werkt deze niet dan is er in dit geval elektrisch iets defect !!
En als je de wagen onlangs 2e hands hebt aangeschaft en je hebt nog bovag garantie dan zou de dealer dit gewoon moeten repareren lijkt me !

Tevens blijf ik het vreemd vinden dat je een Fabi hebt met één sleutel, dit houd in dat er ergens iemand in NL met jouw tweede sleutel ( vorige eigenaar ) rondloopt....
Zou dat persoonlijk niet een fijn gevoel vinden...
Heb de auto overgekocht van mijn zwager die lease is gaan rijden , de sleutel is 2 jaar geleden kapot gegaan en hij heeft er geen nieuwe voor laten maken maar wist ook niet meer of er nou 1 was met 3 knoppen Zoals je al kan raden heb ik hem zonder garantie gekocht voor een vriendenprijs en is dit het enige mankement wat ik kan vinden tot zover . Al met al voor 500 euro een prima deal lijkt me .
 

EdK

Forumguru
Zoals je al kan raden heb ik hem zonder garantie gekocht voor een vriendenprijs en is dit het enige mankement wat ik kan vinden tot zover
Tsja dan ga je er geen nieuw slot door de dealer laten inbouwen.
maar dan ga je zoeken naar een goede tweede hands
@Cordoba zou je hierin denk ik wel kunnen helpen met adresjes waar je een slot op de kop kunt tikken 2e hands
Hij heeft tot ongeveer een 6 maanden terug jaren in een Fab 1 gereden en vele dingen daar zelf aan gerepareerd.
En ook dus achter de onderdelen aan gegaan.
Hiervoor is het wel prettig als hij weet in welke regio van NL je leeft en slaapt...:pardon:

Wat betreft de 2e sleutel, heeft je zwager die niet toevallig nog ergens in een keukenlade liggen ?
Vaak kun je deze zelf nog repareren door een vergelijkende sleutel bij Aliexpres te kopen en de sleutelbaard en transponder over te zetten...
Voor deze handeling zijn er wel topics te vinden hier op het forum.
 

Hakar

Donateur
6Y2 staat voor Fabia1. bouwjaar kan dan zijn van pak um beet 2000 tot en met 2007.
De 1J, enzovoort staat voor het type uitvoering wat je hebt.
De ene uitvoering heeft meer luxe (lees electronica) aan boord dan de ander.
Daarmee dus ook heel andere bedieningen dan je zou denken.
Ik heb bijvoorbeeld een Fabia 1 Combi 2005 van het type 6Y5 uitvoering 3F3 wat overeenkomt met een Elegance L45.
Ik heb veel electronica aan boord maar bijvoorbeeld geen hendeltje naast de stoel om de koffer te openen.
 

EdK

Forumguru
Ik heb veel electronica aan boord maar bijvoorbeeld geen hendeltje naast de stoel om de koffer te openen.

in de tijd dat ik nog een jonge god was en ook een Fab1 Combi ambition had , staat mij bij dat ik ook een hendeltje naast de bestuurdersstoel en portier had.
Alleen daar bediende ik niet de achterklep mee maar mijn tankdop deksel....:pardon:
 

Cordoba

Forumguru
:pieker:Zitten er geen 2 knoppen naast de bestuurdersstoel: 1 voor de tankklep en 1 voor de kofferbak?

Wat de sleutel betreft, volgens mij kun je altijd van een 2-knops naar een 3-knops sleutel gaan, maar in de praktijk gebruik je die 3e knop maar weinig, ook omdat ie een extra risico oplevert. Als je namelijk de kofferbak opent met de knop voor de achterklep, en vervolgens de achterklep sluit, dan gaat de auto weer op slot. Als je dan zo handig geweest bent om de sleutels even in de kofferbak te leggen, om je handen vrij te hebben om je spullen te pakken of in de koffer te leggen, heb je een probleempje: de sleutels liggen dan in de kofferbak met de auto op slot.

Wat de problemen met het kofferbakslot betreft: eerst even uitzoeken waar het probleem nu echt zit.
 
Bovenaan Onderaan