Koffer- en achterklepverlichting

Hallo, ik vond dat de kofferverlichtingen te zwak waren en daarom heb ik er een LED strip in gemonteerd.
Ook voor de achterklep heb ik 2 rode en 2 witte LED strips toegevoegd om de ruimte achter de koffer beter te verlichten en ook 's nacht beter zichtbaar te zijn dmv de rode strips.

IMG_20191223_232114.jpg
 

EdK

Forumguru
Vermoed met een tweetal draadjes !! :pardon:

Kun je paralel zetten over je bestaande kofferbak verlichting
ff meten welk van de drie draadjes bij open klep spanning geven....
 

Henrik

Forumguru
Dat is een aardige bak licht. Voor de geïnteresseerden is het misschien leuk om erbij te vermelden welke strips je hebt gebruikt, waar je ze vandaan hebt, hoeveel ze kostten en (inderdaad) hoe je de montage hebt gedaan. Zou ik wel willen weten in ieder geval :D
 
Sorry voor de beperkte informatie die ik gaf dus hier hoe je het kan doen.
1. De verlichting zijn 12V COB Dagrijverlichting DRL strips van 30cm, gekocht bij Ali voor 1,19$ per duo.
upload_2020-1-7_19-52-38.png

2. De 12V voeding is afgetakt van de bestaande kofferverlichting, rechts aan de zijkant. Dit is een holle ruimte waarin gemakkelijk kan worden afgetakt. Daarna gaat het verder via de bekleding rechts tot aan de bovenzijde van de kofferopening ter hoogte van de zwart rubberen aansluiting van de kabelbundel die naar de achterklep leidt. Nu dient de cover van de achterklep verwijderd te worden om de kabel binnen te nemen en verder te verdelen naar het slot.
Eens aangekomen bij het slot is er een lusterklem gebruikt om de 4 strips aan te sluiten met onderstaand resultaat.
Bij elke strip heb ik een klein gaatje geboord door de cover zodat alles esthetisch mooi is.
Totale tijd 2 uur.
Onderaan een link naar Ali.
Kofferverlichting schema.jpg

https://www.aliexpress.com/item/329...chweb0_0,searchweb201602_4,searchweb201603_53
 
Ik heb geen warmte op of rond de strips. Het zijn ook geen lampen maar leds/cobs op een metalen plaatje dat vastgekleefd is met 3M dubbelzijdige tape.
Ik laat mijn koffer ook geen uren openstaan dus dat zal zeker geen probleem zijn.
Bovendien worden deze strips gebruikt als dagrijverlichting dus op hete zomerdagen in de file met volle zon erop zouden ze ook niet mogen smelten of schade aanrichten.
Ik heb hier volop vertrouwen in.
 

MishaM

Actief lid
Erg mooie oplossing hoor! De keren dat ik in het donker iets heb laten vallen achter de auto en niet kon vinden...

Heb je ook een foto van dicht bij met de verlichting uit? Ben even benieuwd naar de afwerking.
 
Zonder verlichting wordt moeilijk want die gaat aan vanaf het moment dat de koffer opent.
Bovendien zit alles verborgen in de holle ruimtes achter de cover en de zijkanten van de C stijl.
De gaatjes die ik boorde voor de bedrading liggen onder de 3M tape en zijn dus ook niet zichtbaar.
Bij mijn volgend project ga ik foto's nemen tijdens de werkzaamheden.
 

XanderVR

Actief lid
Dit is een mooie mod voor de Skoda.
Toch even wat vraagjes. De clusterklemment, heb je daar gewoon Wago klemmetjes voor gebruikt?
De link in je post is voor de witte DLR, 17cm lang. Heb je ook een linkje voor de rode?
Ben inderdaad ook wel benieuwd naar de afwerking.
Zou zomaar eens een projectje kunnen worden.
Heb je geen problemen met de rode strips bij het sluiten van de klep?
 
De lusterklemmen zijn gewoon diegene met een schroefje en daarover dan krimpkous.
De rode strips gebruik ik om het achterliggend verkeer erop te wijzen dat er een koffer open staat er vermoedelijk activiteit rond de auto is.
Er is voldoende plaats op en rond de cover aan de achterklep dus bij het sluiten is er niets dat raakt.
De link heb ik niet meer maar zoek eens op LED Strip RED.
 
Bovenaan Onderaan