Koelvloestof perikelen

Allen, wellicht al eens een draadje over geweest, toch doe ik t nog een keer omdat ik graag jullie mening wil.

Ruim 2 jaar geleden beetje vreemd schrapend/zuigend geluid gehad uit de luchtroosters in mijn Octavia 1.6 Tdi. (alsof je het laatste restje milkshake bij de McD leegslurpt).
Van alles onderzocht: bleek lekke radiator te zijn. Vervangen.

Vorig jaar april stond ik met een leeg koelvloeistof reservoir op mn werk.
ppv
ANWB gebeld, garage geweest. Resultaat: waterpomp en multiriem/rollen en de hele rattaplan laten vervangen (was toch op de 160000 dus zat er wel aan te komen) Problem solved !

Nu sta ik gister (20000km verder) weer met een leeg reservoir.....

Voor welk euvel kan ik nu weer naar de garage? Bij al mijn auto's nooit naar het peil van de koelvloeistof om hoeven kijken, nu bij deze in een jaar tijd 2 x de sjaak.

Wie weet wat er evt aan de hand is? Ik mag toch aannemen niet weer een kapotte waterpomp of radiator?
Hoor graag
 

Zwapp

Forumguru
Snap wel dat je het zat word ja, maar met deze omschrijving kan niemand iets ben ik bang...
Geen plasjes op straat of in het motorcompartiment?
Wat gebeurd er als je hem bijvult? En is ie echt leeg of op minimum?
 
Je..eeeh...sorry je hebt gelijk
1e keer reservoir helemaal leeg. Dus gelijk ANWB laten komen. Geen plasje op straat, geen plasje op bodemplaat, bleek dus later om miniscule lekkage bij waterpomp te gaan. Deze is dus vervangen.

Nu 2e keer zat er echt nog 2mm in of zo..net genoeg om naar pomp te rijden. Daar ong 1 liter bijgevuld. Ook hier geen sporen van lekkage, natte plekken, plasje sof what so ever
Vanochtend was het reservoir net zo vol als gister na bijvullen, dus ik vermoed dat de evt lekkage minimaal is
 
Als je de motor laat lopen kun he dan nog soepel in de slangen knijpen? Ik heb zelf eens een lekke koppaking gehad zonder dat de olie grijs werd. In begin liep hij langzaam leeg en het werd steeds erger lees sneller.
 

Antera

Donateur
Zou hem maar eens af laten persen. Misschien wel koppakking die doorlaat. In ieder geval kunnen we zo daar niks zinnigs over zeggen helaas
 

Arjann

Forumguru
Inderdaad even af laten persen. Het thermostaathuis wil ook weleens lek gaan bij de 1.6 tdi. Deze zit onder de dynamo.
 

brepus13

Forumguru
Hoe vaak check je het peil? Na de reparatie kan hij ook nog gezakt zijn door luchtbellen in het systeem? Als je na de reparatie al vaker gekeken hebt kun je deze post negeren :-)
 
Bovenaan Onderaan