Koelvloeistofniveau

Fmoon

Forumguru
Onlangs zag ik dat mijn koelvloeistof op de Min stond, ik besloot hem bij te vullen naar de 2de laag sterretjes op het expansievat. Ik deed dat nadat de auto 24 uur had stilgestaan en het was warm buiten (Maandag).

Dinsdag ermee gereden en Woensdag ochtend gekeken hoe het niveau was en hij was een fractie lager, net onder het 2de sterretje. woensdag even nog gereden en in de avond stond die weer exact zoals die was zoals toen in hem bijgevuld had. Tot mijn verbazing vanmorgen stond die weer zoals Woensdag ochtend, die fractie lager.

Nu ben ik een angstkip, maar hoe kan dit? Enige wat ik kan bedenken is dat het Maandag avond warm buiten was toen ik hem bijvulde en dat het water mogelijk dan wat uitgezet is tov de check in de ochtend? Of kan er altijd wat mm verschil in het expansievat zitten?
 

GJS

Senior Member
Kan i.d.d. temperatuursverschil zijn, er zit toch aardig wat koelvloeistof in het koelsysteem.
Kan ook afhangen of je hem op dezelfde plek parkeert.
Als het ene parkeervak iets schuin afloopt kan je ook al een miniem verschil krijgen.
Bij mij zie ik die minieme niveau verschillen ook maar ik sta ook niet altijd op dezelfde plek als ik het niveau controleer en sommige van die parkeerplekken lopen veel schuiner naar voren af dan de rest.
 

Antera

Donateur
Temperatuurs verschillen en daarnaast zit er altijd een overloop in en vermoedelijk bij het warm worden loopt het overtollige eruit en zodra het afkoelt stata die dan vanzelf weer lager. Mijn O1 heeft er in ieder geval ook last van :-)
 

oco1979

Forumguru
koelvloeistof bij doen en bijhouden.
Onze S2 begon ook koelvloeistof te verliezen.
Dacht direct waterpomp omdat klassiek is.
Nu met iemand gesproken,ook autotechnieker die mij vertelde van gewoon bijvullen en wachten. :pieker:.
Had opgevangen dat ze bij verschillende merken veel klachten binnen krijgen van koelvloeistofverlies.
Ze vervangen bijna altijd de waterpomp(mogelijks idem leverancier)
Tot ze opdracht kregen omdat niet meer te doen maar bij te vullen,lekkage's zou dicht gaan:pieker:
Is met temperatuurschommeling te maken,dichting ....
Bij deze eens bij onze S2 toegepast
Was wel in de wintermaanden met lage temperaturen
Geregeld na de nodige km's gekeken en soms iets moeten bijvullen
Geloofde de eerste keer geen fluit van.
Maar toch,nu al paar maanden stabiel en toch al 20.000km verder.

Kan nog altijd zijn dat waterpomp of iets anders defect is bij zo gelijkaardige klacht.
Wil hierbij aantonen dat in sommige gevallen niet nodig is de waterpomp te vervangen.
Garantiegevallen kan je dat wel laten doen,geen garantie meer kan het anders.
 

Fmoon

Forumguru
Waterpomp was al eerder eens aan de beurt geweest. Ik dacht.. Kijk ook eens op hetzelfde tijdstip vandaag en dezelfde omstandigheden als toen ik hem op het peil zette maandag. En hij zat er exact weer op :-) niks aan de hand dus. Denk dat het sterk afhangt dat er een mm verschil in kan zitten door de omgevingsfactoren. Thanks iig voor alle input.
 
Bovenaan Onderaan