Koelvloeistof verbruik

Hallo, ik heb een nieuwe skoda octavia combi (oud model) van 2020 met een 1.5 TSI ACT motor. Ik merk dat de koelvloeistof lichtjes zakt. Is er verbruik in koelvloeistof aangezien het een gesloten systeem is. Wat zou het normaal verbruik mogen zijn?
 

Tees

Donateur
Normaal verbruik van koelvloeistof is nihil. Echter kan het wel zo zijn dat door verschil in temperatuur het lijkt alsof je KVS verliest. Ik weet niet over hoe lange periode je dit (regelmatig) gecheckt hebt?
Je kan ook nog kijken of er ergens KVS lekt, op de parkeerplaats onder de auto bijv.
 
Vorig jaar bijgevuld februari 2022 , nu 1 januari staat het op minimum. 15000 km op een jaar gereden en koelvloeistof van Max naar Min. Normaal of niet ?
 

tim_j

Senior Member
Als het op min blijft staan is het goed.
Ik herken het van mijn 2014 model. Bijvullen naar max heeft geen zin, het blijft koud een 2 cm boven min prima op peil.
 
Heb bij mijn 1.5 TSI het probleem gehad dat de koelvloeistof binnen 2 weken onder niveau zakte. Hoe lang het geduurd heeft voordat het de eerste keer onder het niveau zakte is lastig te zeggen.

Het bleek dat de intercooler radiator inwendig lek was waardoor er koelvloeistof in het inlaattraject kon lekken. Dit is een vierkant langgerekte radiator midden voor het motorblok. De radiator had een levertijd van 7-9 werkdagen, was in heel Europa niet op voorraad. Komt dus veel vaker voor. Als je zoekt op intercooler radiator 1.5TSI zie je wel hoe het ding er uit ziet. Er zit in datzelfde inlaattraject ook nog ergens een groene afdichtring, deze wil ook wel eens gaan lekken.

Het gekke is dat de auto niet rookte uit de uitlaat.
 
Bovenaan Onderaan