Koelvloeistof loop leeg

PD3DPA

Nieuw lid
Ik heb een fabia 1.6 en zins twee weken geleden loop mijn koelvloeistof reservaar leeg hij heeft bij de garage een halve dag onder druk gestaan niets gevonden nu heb ik een lange rit gemaakt en is het nivo weer gezakt.Wat kan dit zijn.
 

Hetzer

Forumguru
Zou een beginnende lekkende koppakking kunnen zijn, wat is de kleur van je motorolie, heb je sludge onder je vuldop?
 

Spierings

Forumguru
Mogelijk de koppakking. Wirden de slangen hard? Is na de onder het reservoir koelvloeistof te zien?

Vraag of de garage hem met warme motor lange tijd willen afpersen, misschien is het probleem temperatuur afhankelijk.

Zo'n probleem is gewoon een zoektocht ..
 

Spierings

Forumguru
1e verdachte: waterpomp.

Die lekt niet onder druk zonder draaiende motor. Die lekt alleen als de motor draait; iets wat een garage wel zou moeten weten. ;)
Als een waterpomp lek is, lekt deze ook tijdens afpersen.. Daarnaast is een externe lekkage ook te herkennen aan de roze aanslag...

Motor hoeft hier echt niet voor te lopen...Weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt?
 

Noord26

Forumguru
Als een waterpomp lek is, lekt deze ook tijdens afpersen.. Daarnaast is een externe lekkage ook te herkennen aan de roze aanslag...

Motor hoeft hier echt niet voor te lopen...Weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt?

Dit is de eigen ervaring met 2 maal een defecte waterpomp in 2 jaar en 3 maanden.

Bij de eerste keer heeft de dealer hem ook onder druk gezet en lekte er niets. Totdat ik suggereerde er een stukje mee te gaan rijden: ze haalden het einde van de straat niet..
Bij de 2e keer wilde ze hem opnieuw onder druk gaan zetten en heb ik verteld dat ze dat ongeveer 2 jaar geleden ook hadden gedaan zonder resultaat en toen de auto terug konden slepen vanaf halverwege de straat.

Beetje minachtige reactie hoor de suggestie van je over wijsheid. Komt behoorlijk passief-agressief over. Waarom doe je dat? Ik probeer alleen de topic-starter te helpen vanuit de eigen ervaring met dit zeer matige onderdeel van VAG.
 

Spierings

Forumguru
Beetje minachtige reactie hoor de suggestie van je over wijsheid. Komt behoorlijk passief-agressief over. Waarom doe je dat? Ik probeer alleen de topic-starter te helpen vanuit de eigen ervaring met dit zeer matige onderdeel van VAG.
Sorry als je je hierdoor aangevallen voelt, dit is dan je eigen ervaring.. Maar ik geef gewoon mijn ongezouten mening, graag of niet. Maar als je typt dat hij niet lekt tijdens afpersen zonder draaiende motor en dat de garage dit moet weten vind ik dit als ervaren vag monteur behoorlijke onzin... Vandaar de reactie....

Heb nog nooit hoeven proef te rijden voor een lekkage aan de waterpomp of elders aan het koelsysteem uitgezonderd van sommige koppakking problemen..
Wat soms wel voor komt is dat het probleem bij een bepaalde temperatuur voorkomt, en niet bij een koude motor... Dan laat je de motor gewoon even op de brug warm lopen...
Misschien zegt het meer over de monteur die de lekkage opspoorde...
 
Bij mijn octavia was het een lekke radiator. Bij op druk zetten niet ontdekt. Geen vloeistof op de oprit. Later bij langer laten staan bij de garage wel plas onder de auto na verwijderen van beschermplaat onder de motor.
 

TinusPlotseling

Senior Member
Ik zou ook zeggen de waterpomp, deze is bij mijn vorige Fabia2 vervangen toen het reservoir steeds leeg liep. Succes! Gr martijn
 
Bij mij gaat het 3 weken goed, daarna komt er een waarschuwingslampje en moet ik de helft bijvullen.

Nu werd het laatst koud en kregen we geen warmte, thermostaat laten vervangen, nog steeds geen warmte.
Monteur had het over een 2e thermostaat en misschien wel de EGR klep, klinkt dit iemand bekend?

Zal het met elkaar te maken hebben?
 

ABruintje

Senior Member
Nee het dan ging om het verliezen van koelvloeistof via deze klep.

EGR koeler kan de boosdoener zijn maar ik zou dit op de laatste plaats zetten.
Die koeler is een gesloten systeem met alleen 2 aansluitingen. Als die lek zou zijn dan moet hij via deze aansluitingen lekken en zichtbaar moeten zijn als het systeem onderdruk staat.

EGR klep is uitgeloten, die heeft niets met de koeling te maken.
 
Dat is een geruststelling :yeehaa:
Maar wat het dan wel is... :thinking:
En dan ook nog het niet warm worden van de kachel... (bij 2.500 toeren komt er wel warmte...):banghead:
 

ABruintje

Senior Member
Je ramen zijn niet vettig of vochtig ?
Bodem is aan beide zijden ook nog droog ?

Als hij ook niet warm word zit ik te denken aan de kachelradiator.
 
De ramen beslaan gelijk bij instappen, dus doen gelijk de ramen naar beneden in de ochtend of met een natte jas.

Op de bodem ligt nu koelvloeistof nadat de monteur de thermostaat heeft vervangen...

Ik zal jouw optie ook noemen bij de monteur:thumbsup:, dank je wel! Voorlopig kunnen we er mee rijden:D
 

Spierings

Forumguru
Als je koelvloeistof in het interieur vind is het zeker de kachelradiateur...

Een egr koeler kan ook inwendig lekken,het is niet altijd de slang aansluiting
 
- Thermostaat vervangen;
- Waterpomp vervangen.

Wel warmte maar nog steeds lekkage van koelvloeistof :(

Nu zelfs meer dan vorige week...
 
Bovenaan Onderaan