Koelvloeistof lekkage 1.6tdi

RFAC86

Nieuw lid
Lees al een tijdje mee op het forum en zal mezelf ook wel even voorstellen,

Heb sinds 3 weken een mooi zwart metallic octavia 3 facelift met business en ambition pakket.
Panorama dak, stoelverwarming, adaptieve koplampen. Kortom veel luxe!
Heerlijke auto!

Vandaag maar eens de 17" winterbanden eronder vandaan laten halen en nieuwe 18" zwart gepolijste sloffen eronder laten zetten. (Foto's volgen)

Maar toen ik weer naar huis reed op de snelweg KVS melding..
Bleek dat het reservoir compleet leeg was. Na 3x 1 liter water toevoegen veilig thuis gekomen.

Kan nergens een lek vinden, maar alles is wel tussen het blok en het resevoir.

Las al veel falende waterpompen..
Km stand is 160.000

Meer mensen last van bij de octavia 1.6tdi?
 

CDK

Forumguru
Het zou inderdaad zomaar een kapotte waterpomp kunnen zijn. Je hebt de auto weggebracht voor nader onderzoek neem ik aan?
Ik neem aan dat je weet dat water bijvullen niet bevorderlijk is?
 

CharlesTucker

Forumguru
Schijnt inderdaad een bekend zwak punt te zijn. Bij mij (ook Octavia, 1.6TDi) ging ie bij 150.000km, werd gelukkig bij een beurt in de garage ontdekt, dus ik heb er niet mee langs de kant van de weg gestaan.

Ik heb wel eens begrepen dat ze in het verleden vaak preventief vervangen werden, als de distributieriem aan de beurt was. Dat was bij 150.000km, en dan werd vaak aangeraden om de waterpomp te vervangen als de boel toch open ligt. Tegenwoordig hoeft de distributieriem pas bij 210.000km vervangen te worden, wat voor veel waterpompen net wat te veel schijnt te zijn.
 

nd1982

Nieuw lid
Zelfde probleem gehad op 180.000 km, weggesleept vanaf de A1.. Waterpomp en distributie zijn toen vervangen.
 

m@rc

Lid
Bij mijn O3 1.6tdi uit 2013 is vorig jaar rond de 100.000km de waterpomp vervangen ivm lekkage. Wat al langer aan de gang was waarschijnlijk maar ik wacht nooit de lampjes af maar check de vloeistoffen regelmatig. Heb daarvoor eerst nog een litertje (gekregen bij de dealer) bijgevuld in een half jaartje, toen was ik er wel klaar mee.:(
 

RFAC86

Nieuw lid
Ja uiteraard staat die nu voor reparatie bij de garage!
Moest nog maar 12km dus even litertje demiwater erin en doorgereden.

Vermoed zelf ook de pomp gezien het aan die kant is. Meteen de distributie maar laten doen!
Wat waren jullie voor het setje kwijt?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Demi water is volgens mij al een stuk minder (niet?) schadelijk vergeleken met gewoon leiding water (ivm afwezigeid van kalk etc)
 

RFAC86

Nieuw lid
Garage belde net,

Pomp lekt behoorlijk, ze willen graag de hele set vervangen.
900 euro voor alle rollers, distributie, waterpomp etc.

Ze kijken ook nog de krukaspoelie na etc..

Dure grap
 

DJSmiley

Actief lid
Wat doen ze nog meer dan? Distributieset en waterpomp enz kost 589 bij VAGtechniek.

Bij de skodadealer staat het voor 579 op de lijst (Geen idee of dat dan incl waterpomp is)
 

Pheaton144

Senior Member
Mijn Octavia uit '14 heeft tot nu toe al 3 maal een nieuwe waterpomp gekregen i.v.m. koelings probemen. Km stand is nu 108.000, ik hoor meer waterpomp problemen bij de Octavia's.
 

turboturbo

Forumguru
Uit 2014? Dat is dus elk jaar een nieuwe waterpomp :nailbiting:
Dan zou ik eens een ander merk waterpomp dan OEM proberen (als dat kan)
 

hemi24

Forumguru
Of een deskundige monteur er naar laten kijken misschien?
Als je waterpomp jaarlijks (3x op rij) moet laten vervangen kun je er wel vanuit gaan dat er iets (anders) niet deugd!!!
 

Pheaton144

Senior Member
Het is een lease auto dus ik heb daar weinig over te zeggen wat voor pomp er in komt. De vervanging komt elk jaar door oververhitting in het buitenland en heb om die reden elke keer een andere waterpomp gekregen. Mijn collega, die 2.0 tdi rijd met dezelfde problemen, heeft dit jaar een grotere radiateur en koelvin gekregen omdat hij met caravan naar Spanje rijd. Dit jaar heb ik geen problemen ondervonden met de koeling.
 

Pheaton144

Senior Member
Trekhaken en koeling; dat is een actuele combi bij Skoda op t moment :D

Klopt, naar het schijnt rijden de Skoda's in het zuiden van Europa allemaal met grote radiateurs en koelvinnen. De waterpompen zijn ook niet de beste dus de combi kan voor sommige rijders verkeerd uitpakken.
 

hemi24

Forumguru
Tel bij die combinatie nog het element "bestuurder" op en je zult zien dat de techniek de schuld krijgt...

Het is ondertussen bekend dat MQB-platform met 1.6TDI meer vermogen kan leveren dan er aan warmte kan worden afgevoerd; met name i.c.m. caravan of aanhanger.
Dat mag nog geen reden zijn om je gezond verstand niet meer te gebruiken en de boel naar z'n grootje te draaien...
 
Bovenaan Onderaan