Koelvloeistof (lek??)

BBO

Senior Member
Hallo iedereen,

Ik heb een Skoda Superb van april 2016 2.0 TDI 150 pk DSG.

April dit rond 132 000 km merkte ik dat er nog weinig koelvloeistof zat in het reservoir. Bij mijn vorige SII TDI heb ik een lekkende waterpomp gehad. Ik dacht dat ik opnieuw met dit probleem zat en ik heb onmiddellijk mijn waterpomp laten vervangen samen met de distributieriem. Volgens de garagehouder (een onafhankelijke garage) was er geen lek te zien aan de pomp. Hij belde nog of hij ze effectief moest vervangen. Ik vond dit niet de grote kost, dus heb ze gelijk vervangen.
20 000 km, geen problemen gehad inclusief een rit naar het zeer warme zuiden van Frankrijk.

Eergisteren doe ik preventief de motorkap eens open en merk dat het reservoir opnieuw onder het minimum. Ik heb toen niets bijgevuld. 's avonds na ca 100 km die dag merk ik dat het koelstof niveau opnieuw het minimum is. Geen probleem dacht ik dus

Deze ochtend keek ik opnieuw en was het reservoir opnieuw zo goed als leeg en heb ik bijgevuld met koelvloeistof tot net op het streepje van minimum.

Volgens de garagehouder is dit niet normaal maar wel een grote zoektocht om te kijken van waar het komt.

Zijn er nog collega Skoda's rijders die daar met geconfronteerd worden?

Kan dit kwaad om zo blijven rond te rijden en af en toe zelf het niveau controleren en bijvullen? Het verklikker lampje heeft nog geen enkele keer melding gegeven.

Alvast bedankt voor de hulp
 

Tees

Donateur
Zoveel koelvloeistof bijvullen is idd niet normaal. Je kan je voorstellen dat er bij het vervangen van de waterpomp niet helemaal goed ontlucht is, dan wil er wel eens ogenschijnlijk koelvloeistof verdwijnen, maar dit zou eenmalig moeten zijn. In jouw geval heb je nu al 2x een flinke hoeveelheid bij moeten vullen, dan is er wel echt wat aan de hand.

Volgens mij is de standaardprocedure voor zoiets het afpersen van het systeem om te kijken waar het eruit komt. Dat kan idd een lange zoektocht worden, maar je kan ook geluk hebben dat het lek snel gespot wordt. Je zou eens zelf rond kunnen kijken in de motorrruimte en of er misschien vloeistof lekt onder de auto? Ik mag hopen dat de garage daar al naar gezocht heeft, maar je weet t niet...

Kan het kwaad? Dat hangt ervan af waar het weglekt en of het opeens kan verergeren. Stel het lekt ergens op een slang en die scheurt ineens, dan moet je wel heel snel stoppen om de motor niet te vernielen. Als het ergens de motor inlekt, dan ben je je olie aan het verontreinigen (check eens of er geel/bruine mayonaise-achtige aanslag op de binnenkant van de tankdop zit?), das ook niet gezond op de langere termijn. Ik zou er zelf niet al te lang mee doorrijden.
 

BBO

Senior Member
Maandag gaat hij naar de garage.

De garagehouder zei 'als je geluk hebt, dan lekt de waterpomp en is de herstelling op mijn kosten, maar ik wil je niet teveel hoop geven. Vermits ik de vorige keer ook niets gemerkt heb aan de orginele waterpomp'.

Hij denkt richting EGR klep. Zeker omdat het geen constante lekkage is. En, lijkt mij raar maar ik ben ook geen autotechnicus, dat bij vochtig koud vochtig weer de kans dat het optreed groter is.

Ik heb hem ook de vraag gesteld van druk te zetten. Zijn mening is, als het de EGR klep zou zijn, dat de motor dan zeker op bedrijfstemperatuur moet staan en dat het dan nog niet zeker is dat het dan te zien is aan de EGR klep...

Ik ben benieuwd (wat het mij gaat kosten)..
.
 

Tees

Donateur
Hmmm, ja, de EGR klep is gekoeld idd. EGR vervangen is best een prijzige aangelegenheid volgens mij, hoop voor je dat dat het niet is!
 
Bovenaan Onderaan