Koelvloeistof lek/druk op het expansievat

Evagobo

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Eva en ben sinds een maandje eigenaresse van een Skoda fabia 1.4 mpi uit 2000.

Nu heb ik sinds een paar dagen een probleem met de koelvloeistof. Ik heb alle forums al afgestruind, maar kon niet precies iets vinden wat op mijn probleem lijkt. Ik ben een klein beetje een leek met auto's. Dus weet niet alle benamingen of plekken waar dingen zitten. Maar hoop dat jullie het snappen.

Voordat ik weer naar de garage ga (had hiervoor een Punto met allemaal gebreken) wilde ik eerst even kijken wat jullie er allemaal over denken.

Laatst stapte ik in mijn auto na een dag werken en toen ging er iets piepen en kreeg ik de melding dat het koelvloeistofniveau laag was.
Heb de motorkap open gedaan en het tankje was inderdaad aardig leeg. Dat is gek want toen ik m kocht zat hij nog goed vol.
Koelvloeistof bijgevuld en er ging 3/4e fles in.

Toen ik die avond weer weg wilde gaan lag er een klein plasje links onder m'n auto.

Heb heel snel van alles gecheckt en zag dat de slang van het tankje naar de radiateur vochtig was. Zijn 2 delen. Alleen de onderkant was vochtig en een stukje van de onderkant van de motor ook.
Nu zag ik ook dat een stuk onder de riem links ook vochtig was. Het tankje hoefde dit keer niet bijgevuld te worden.

Vandaag heb ik elke keer eerst het vat even gecheckt voordat ik wegging met de auto. 1x stond er een klein beetje druk op en zag ik even kleine luchtbelletjes omhoog komen (motor was nog niet gestart).
De 2e keer stond er super veel druk op. Het leek op een cola fles die geschud was. Maar het kwam er niet uitspuiten. Motor was ook koud. Zat zo'n 7 uur tussen.

De 2e keer lagen er ook weer wat druppels links onder de motor. Maar beide keren was er niet veel vloeistof uit het tankje ontsnapt.