Koelvloeistof lek/druk op het expansievat

Evagobo

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Eva en ben sinds een maandje eigenaresse van een Skoda fabia 1.4 mpi uit 2000.

Nu heb ik sinds een paar dagen een probleem met de koelvloeistof. Ik heb alle forums al afgestruind, maar kon niet precies iets vinden wat op mijn probleem lijkt. Ik ben een klein beetje een leek met auto's. Dus weet niet alle benamingen of plekken waar dingen zitten. Maar hoop dat jullie het snappen.

Voordat ik weer naar de garage ga (had hiervoor een Punto met allemaal gebreken) wilde ik eerst even kijken wat jullie er allemaal over denken.

Laatst stapte ik in mijn auto na een dag werken en toen ging er iets piepen en kreeg ik de melding dat het koelvloeistofniveau laag was.
Heb de motorkap open gedaan en het tankje was inderdaad aardig leeg. Dat is gek want toen ik m kocht zat hij nog goed vol.
Koelvloeistof bijgevuld en er ging 3/4e fles in.

Toen ik die avond weer weg wilde gaan lag er een klein plasje links onder m'n auto.

Heb heel snel van alles gecheckt en zag dat de slang van het tankje naar de radiateur vochtig was. Zijn 2 delen. Alleen de onderkant was vochtig en een stukje van de onderkant van de motor ook.
Nu zag ik ook dat een stuk onder de riem links ook vochtig was. Het tankje hoefde dit keer niet bijgevuld te worden.

Vandaag heb ik elke keer eerst het vat even gecheckt voordat ik wegging met de auto. 1x stond er een klein beetje druk op en zag ik even kleine luchtbelletjes omhoog komen (motor was nog niet gestart).
De 2e keer stond er super veel druk op. Het leek op een cola fles die geschud was. Maar het kwam er niet uitspuiten. Motor was ook koud. Zat zo'n 7 uur tussen.

De 2e keer lagen er ook weer wat druppels links onder de motor. Maar beide keren was er niet veel vloeistof uit het tankje ontsnapt.

Heb de koelvloeistof zelf en de olie ook gecheckt. De olie ziet er prima uit, geen mengsel van koelvloeistof in ieder geval. En de koelvloeistof zelf ziet er op zich ook wel prima uit. Zie geen duidelijke viezigheid.
Temperatuur blijft ook gewoon normaal, wordt niet snel heet. Fan springt aan als hij te warm wordt.
Verwarming werkt prima.
Geen gekke witte rook.

Ikzelf ben toch bang dat het de koppakking is, maar heb niet echt veel klachten die erbij horen. Maar ik zou graag jullie gedachten er over horen.

Groetjes,

Eva
 

Spierings

Forumguru
Even laten controleren waar deze precies lekt en of het systeem druk op bouwt. Als de slangen bij warme motor zo hard zijn dat je ze bijna niet in kan knijpen is er zeker wat aan de hand kwa koppakking/blok.

Het kan zoveel dingen zijn als het blok lekt, dus er zal toch iemand naar moeten kijken..
 

Evagobo

Nieuw lid
De slangen kan ik nog redelijk inknijpen met een warme motor. Zijn niet keihard. Ik heb ook geen flauw idee waar de lekkage nou vandaan komt. Is niet echt goed zichtbaar, omdat er dus 2 delen vochtig zijn. Maar het drupt ongeveer ter hoogte van het koelvloeistoftankje.

Ik ga binnenkort maar een afspraak bij de garage maken.

Bedankt voor je reactie!

Ps. Misschien een hele domme vraag, maar zit de koppakking links in de motor? Onder het vat?
Ik kan nergens plaatjes vinden van waar ie nou moet zitten, haha.
 

turboturbo

Forumguru
De 1.4 MPI motoren staan helaas bekend om lekkende koppakking. En ondeskundige reparatie daarvan kan leiden tot verzakte cilinderbussen. Dat is wat ik hier in veel topics heb gelezen.

Die expansievaatjes zijn bovendien storingsgevoelig en idd daar kan het probleem ook liggen.

Belangrijkste is dus denk ik dat je een goede garage kiest die weet van deze problemen (verzakte cilinderbussen) en een lek elders weet uit te sluiten (bijv bij het expansievaatje)

En als ik het zo lees valt het wel mee met dat je denkt dat je een leek bent; het lukt je vrij nauwkeurig om zelf wat diagnose te doen....

Is de koelvloeistof wel mooi schoon / helder?

Een koppakking is dacht ik de pakking tussen de kop van de motor en het onderblok (?) het moet voorkomen dat koelvloeistof daar bij de olie kan komen en vice versa. Dat kan je niet zien zelf. Of die lek is kan alleen een goede garage testen / uitsluiten.
 
Laatst bewerkt:

machlo

Forumguru
@Evagobo ........ik ben ook in het bezit van een 1.4 mpi en heb precies dezelfde klachten gehad als jij. Ook ik had niet echt het idee dat het aan de koppakking kon liggen. Olie léék ook schoon, ik léék geen sluch te hebben, alle tekenen dat het NIET de koppakking kon zijn........en toch zat daar het probleem. Was zelfs al eens eerder vervangen die pakking (maar ik had geen onderhoudsboekje erbij, dus kon dit niet terug vinden). Ik vermoed dat ze de kop de eerste keer niet hadden gevlakt en alleen de pakking hadden vervangen. Deze keer de kop geperst, gevlakt en de pakking vervangen en mijn koelvloeistof probleem is nu echt weg! Hoop dat het wat anders voor je is maar zoals @turboturbo al zegt....een berucht probleem bij die mpi.
Succes met speuren!
 

Evagobo

Nieuw lid
@machlo Oeff. Ja, ik ben bang dat het dus ook de koppakking is.

Weet je nog hoeveel dat grapje kostte of heb je het zelf gedaan?
 

Evagobo

Nieuw lid
@turboturbo ik had inderdaad al gelezen dat de koppakking een bekende kwaal is bij de 1.4 mpi. Maar dacht dat het mij misschien niet zou overkomen. Misschien verkeerd gedacht, haha.

De koelvloeistof is zo ver ik kan zien redelijk schoon. Maar het expansievat is vies van buiten en ook lastig schoon te maken. Dus kan het niet heel goed zien. Van binnen ziet ie er ook wat verouderd uit(geen drap ofzo), gewoon versleten.

Ik ga over 1,5e week op vakantie. Dan gooi ik hem wel bij de garage neer. Zal er ook gelijk bij zeggen dat ze op de cilinders moeten letten.

Ik rijd gelukkig niet veel lange stukken dus denk dat het niet veel schade aan m'n motor zal maken om nog even door te rijden. Gebruik hem dan alleen nog om naar m'n werk te komen totdat ie bij de garage is geweest. Is zo'n 8-10km.
 
Laatst bewerkt:

Evagobo

Nieuw lid
Heb net een afspraak bij de garage gemaakt voor volgende week.
Ik houd jullie op de hoogte!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Eltjo

Forumguru
Ik had hetzelfde met m'n eerste Passat; drukopbouw in het koelsysteem. Koude motor, dop los - vloeistof komt omhoog. Volgende ochtend na een dag gereden te hebben, koude motor, dop los - vloeistof komt omhoog. Was in NL jaren lang en zo'n 80 dkm geen probleem. Alleen met vakantiesnelheden boven de 120 km/uur na 1000 km was ik ca. 1 liter kwijt - waarschuwingslampje aan. Ook was de vloeistof en olie altijd schoon, rookte de auto niet en starte die prima.

Zeker gedurende die periode zo'n 10 monteurs gevraagd; "Nee, dat kan niet de koppakking zijn als je er al zo lang mee rijdt". Dat was het uiteindelijk wel! Een klein gaatje bij de eerste cilinder.

De goedkoopste reparatieschatting was bij de VW dealer, die uiteindelijk nog eens €200 goedkoper uit was dan geraamd. Ik denk dat dat in 2008 totaal € 728,-. incl. olie + koelstof verversen was. Vlakken was niet nodig.
Op de tdi site stond ook dat precies dat je bij dat motortype lekkage zou krijgen - vroeg of laat.

Dat was wel een diesel met veel meer cilinderdrukopbouw (dus mogelijk lek) dan een benzinewagen.

Ook had ik eerder problemen met een zwakker punt in het koelsysteem (een afdichting/O-ring) vanwege de hogere drukopbouw. Bij jouw wellicht ook het geval als er steeds druk op het systeem staat.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ook had ik eerder problemen met een zwakker punt in het koelsysteem (een afdichting/O-ring) vanwege de hogere drukopbouw. Bij jouw wellicht ook het geval als er steeds druk op het systeem staat.
Goeie. Bij de Fabia I is dit ook geen onbekende; de aansluiting op de radiateur / thermostaat kan gaan lekken, is ook een kwestie van een O ring vervangen. Die heb ik een paar jaar geleden met mijn Fabia I ook aan de hand gehad.
 

machlo

Forumguru
@machlo Oeff. Ja, ik ben bang dat het dus ook de koppakking is.

Weet je nog hoeveel dat grapje kostte of heb je het zelf gedaan?

Haha, nee niet zelf gedaan.......zover gaan mijn technische vaardigheden niet.
Ik was een goeie 700,- euro kwijt!.......even slikken, maar hij rijdt weer als een zonnetje....(deed hij overigens al)!
 

Evagobo

Nieuw lid
Update:

Gisteren gebeld door de garage. Ze hadden een hele waslijst aan dingen.

Maar m'n koppakking was inderdaad lek en m'n carterpan lekte ook.

M'n fuseekogel aan m'n rechter voorwiel was ook aan vervanging toe, de einddemper was lek en m'n rechterachter wiel was niet goed meer. Voor een kleine 1000 euro zouden ze alles maken.

Ze waarschuwden wel dat door de losse cilinderbussen het maar een kwestie van een mm verschil hoeft te zijn en de koppakking kan weer eruit slaan in korte tijd. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb wel vertrouwen in de gasten bij de garage. Ze leveren altijd heel goed werk. Maar als ze zo iets zeggen krijg ik toch wel de zenuwen haha.

Ik heb toch besloten om alles te laten maken. Hoop dat ik dan voor eventjes klaar ben met de grote reparaties.

Groetjes,

Eva
 

turboturbo

Forumguru
Allereerst: 1000 piek voor al die dingen lijkt mij iig een heel goedkope garage!

Dat ze iets over die cilinderbussen zeggen, laat iig zien dat ze van het probleem van verzakte cilinderbussen (als dat tenminste hetzelfde is; ik ben ook maar een leek) af weten.
Maar die waarschuwing geeft mij dan weer weinig vertrouwen. Wat word ermee bedoeld? Geen garantie op de reparatie? Kan dus maw weer gebeuren? Dat moet toch niet mogen...?
 

Evagobo

Nieuw lid
@turboturbo Het is inderdaad goedkoop. Maar ze kennen me inmiddels en m'n broer z'n bedrijf zit ernaast dus die kennen ze ook.

Ze geven garantie op de dingen die ze maken. Dus als het binnen een paar maanden weer kapot is dan draaien zij er voor op.

Ik heb 100% vertrouwen in die garage omdat ze de enige garage zijn die ik ken waar ze super eerlijk zijn. Ze weten wat ze doen. Ze hebben gezegd dat de losse cilinderbussen gewoon een vervelend systeem is. Ze waarschuwen er voor omdat er dus een kleine kans is dat die mm verschil er kan zijn. Ze hebben me ook een hele uitleg over de motor zelf gegeven. Ik weet dat ze hun stinkende best gaan doen om het te maken.
Ze zijn tenminste eerlijk over wat er heel misschien kan gebeuren. Ze gaan er niet van uit dat het gebeurt, maar wilde me wel op de hoogte brengen.

Ze weten van de verzakte cilinderbussen af. Dat had ik verteld toen ik de auto bracht. Maar ze weten ook veel van de motor af
 

turboturbo

Forumguru
Uiteindelijk moet jij de beslissing maken en als jij de garage vertrouwt zie ik geen reden om er niet voor te gaan. Zo te horen durf je het wel aan?

Het is meer dat ik ervan opkijk dat deze reparatie kennelijk erg lastig kan zijn en dat een garage daar niet 100% slaagkans op durft te geven (misschien wel garantie op de reparatie?, dat is uiteindelijk het belangrijkst denk ik?)

Iig hoop ik dat alles goed gaat komen met je faab! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Sebastian

Donateur
1000€ lijkt mij ook niet heel erg veel voor de genoemde reparaties. Wel idd vreemd dat ze niet heel zeker zijn over de slaagkans.
Maar hoe zit het dan met de cilinderbussen? Zitten die dan raar bij de Faab? Ik zou ze eerlijk gezegd niet eens weten te vinden.
 

Evagobo

Nieuw lid
Inmiddels een weekje m'n auto terug en hij rijdt als een zonnetje. Nergens meer lekkende vloeistof en alles is goed gegaan.

Wel wat eurootjes lichter, maar dat hebben we er wel voor over haha.

Ik wil trouwens binnenkort zelf m'n gasklephuis schoon gaan maken. Weten jullie toevallig of deze daarna ingeleerd moet worden met een vagcom bij mijn auto?
Zo ver ik weet hoeft het alleen als het allemaal geregeld wordt met een sensor en niet wanneer het met een gaskabel is. Nu weet ik alleen niet of mijn auto een sensor of een gaskabel heeft.

Kan het op internet ook niet vinden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie het topic nu pas, maar 1000 euro voor de hele waslijst aan gebreken is wel erg laag, ik vraag me af of er niet minder aan de hand was dan het lijst dat ze opgeven.

Overigens een opvallende Fabia I, niet alleen de kleur, maar ook de lampen en de totaal zwarte grill.

Wat de gaskabel betreft: alleen van de MPI-blokken zoals jij hebt weet ik het niet, maar alle andere motorblokken in de Fabia hebben een elektronisch gaspedaal, dus geen kabel.
 
Bovenaan Onderaan