Koelvloeistof/koelsysteem problemen

Op de respectabele leeftijd van bijna 15 jaar en 300.000 km op de teller begint onze Octavia 1.6 Combi toch wat kuurtjes te krijgen.

Op dit moment is het verbruik/weglekken van koelvloeistof het grootste probleem. Er moet per 1000 km bijna een liter bij en dat is stevig.

Wat is al gedaan:
- Het reservoir is vervangen, hier zat een klein scheurtje in, maar dat was het dus niet.
- Alle slangen zijn nagelopen, 1 slang was een beetje poreus, hier lekte minimaal vloeistof uit, deze is ook vervangen, maar heeft het probleem ook niet opgelost.

De auto heeft een AG LPG installatie. Ik weet niet of dat van invloed kan zijn.
De koelvloeistof is helder rose, er zijn geen oliesporen of andere vervuiling zichtbaar.
Er lijkt alleen verbruik te zijn als de auto rijdt. Laatst hebben we een langere rit gemaakt en toen begon het lampje tijdens de rit weer te knipperen.

Wie heeft een idee wat het probleem kan zijn?
 

EdK

Forumguru
Koelvloeistof pomp !
Onlangs met de bedrijfscaddy ook gehad, bleef bijvullen maar geen leksporen op straat of iets dergelijks.
Dus toen ik voor onderhoud moest dit aangekaart waarbij naar voren kwam dat het de pomp was.
Deze is vervangen en nadien niet meer bijgevuld !
 
Helaas pindakaas. Toch een lekke koppakking. Bijna 15 jaar oud en met ruim 3 ton op de teller, dus daar ga ik geen geld meer in steken. Het is mooi geweest zo.

We hebben in 5 jaar bijna 100.000 probleemloze kilometers gemaakt met deze Skoda. Lekker goedkoop gereden dankzij de LPG installatie. Helaas is LPG op zijn retour. De volgende auto zal een benzine auto worden. Ik ben nu aan het kijken naar een Skoda Octavia II 1.2 TSI.
 
De auto is weg, heb nu een Octavia 2. Leuk!

De Octavia 1 was vooral degelijk, heeft me nooit in de steek gelaten. Qua comfort en weggedrag was hij wel wat achterhaald geworden, met name de hoogtoerige 1.6 8-klepper (bijna 4000 toeren bij 120) zal ik niet missen.

Heb nu een 6-bak, wat een rust in de auto. Heerlijk!
 

turboturbo

Forumguru
Gefeliciteerd! Leuk om te lezen dat je zo tevreden was. Zou de auto geëxporteerd worden en elders gerepareerd of naar een demontage bedrijf denk je?

De 1.8 20 klepper in mijn O1 doet iets van 3200~3500 tpm bij 120 uit m’n hoofd. Een stukje rustiger cruisen.
 
Bovenaan Onderaan