Koelvloeistof controle lampje Fabia van begin 2014

Gitane01

Nieuw lid
Ik rij een Fabia van begin 2014 (benzine uitvoering). Heb nu met een tussentijd van 4 weken, 2 keer gehad dat tijdens het rijden met een motor op bedrijfstemperatuur het RODE controle lampje voor de koelvloeistoftemperatuur gaat branden, tegelijk met een piep-signaal. Het geluidssignaal gaat 2 of 3x af en is daarna stil. Maar rode lampje blijft eerst branden, maar gaat na een paar minuten ook uit.

De eerste keer stond koelvloeistof bijna op het minimum (niet eronder). Heb die voor de zekerheid toen toch maar bijgevuld tot maximum.
De 2e keer (gisteren) gebeurde weer hetzelfde. Koelvloeistof is nog helemaal goed op peil (is niet gezakt sinds het bijvullen 4 weken geleden). Dus hij verliest geen koelvloeistof.

De motor lijkt ook helemaal niet oververhit. Olie is ook goed op peil. Olie ziet er ook gewoon nog goed uit.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
 

Tees

Donateur
Uitlezen = weten. Elk lampje zou een foutcode moeten wegschrijven in t geheugen, en die is vele malen informatiever dan een lampje.

Zonder verdere info zou ik t nu gooien op een defecte sensor (koelvloeistofpeil of temperatuursensor) of kabelbreuk daarnaartoe. Das 95 van de 100 keer de oorzaak.

En tenslotte: je even voorstellen in de Meet & Greet wordt hier door velen op prijs gesteld.
 

Gitane01

Nieuw lid
Hoi Tees,

Bedankt voor je reactie!! Ik was al van plan volgende week langs de garage te gaan. Maar was benieuwd of dit misschien een bekende klacht is.

Tja, je ziet wel dat ik nieuw ben.........
Ik heb helemaal geen ervaring met dit of een ander forum. En het koste me al de nodige moeite om een bericht te plaatsen. De Meet & Greet heb ik helemaal niet gezien.....sorry als ik dat had moeten doen.....
Ik rij sinds 2014 deze Fabia. Dat is ook mijn eerste Skoda.

Mvg. John
 

Gitane01

Nieuw lid
Vandaag had ik een afspraak bij de garage voor onderzoek. Bij het uitlezen kwamen geen storingsmeldingen naar voren. De enige melding die er in stond was dat er een keer een stroompiek ("spanning te hoog") geweest is. Maar er is geen datum-tijd aan gekoppeld. Dus het is ook niet duidelijk of dat het geval was toen het lampje ging branden.

De auto heeft ongeveer een half uur aan de computer gehangen. De temperatuur liep niet te hoog op en de ventilator ging ook aan als dat nodig was. Er was niets vreemds te ontdekken, alles functioneert goed.

Dus al met al geen oorzaak kunnen vinden.

Suggestie was dat mogelijk de temperatuurzender de oorzaak is, dat die op de momenten dat het lampje ging branden onterecht een signaal afgegeven heeft.

Ik kijk het eerst maar even aan. Als de storing zich vaker gaat voordoen laat ik die zender denk ik vervangen. De kosten van de zender liggen volgens de garage rond de €16 (exclusief inbouwkosten).

Mocht iemand nog een goede suggestie hebben of dit ook bij de hand hebben gehad, dan hoor ik het natuurlijk heel graag!!
 

Tees

Donateur
De meeste foutcodes gaan gepaard met een km-stand, dus enige gevolgtrekking had best gekund. Maar de gemiddelde garage heeft geen zin om een consument daarmee 'lastig te vallen'.

Wel gek dat er een spanningspiek is geweest, te lage spanning komt veel vaker voor. Hoop dat dat niet te vaak gebeurd, daar houdt electronica niet zo van. Kan wel best zo zijn dat die sensor een signaal heeft afgegeven ten gevolge van die spanningspiek, maar aangezien de garage niet heeft laten weten wanneer dat was, zullen we dat nooit weten...

Tis wel raar dat er geen foutcode opgeslagen is. Als dit vaker voorkomt, zou ik me afvragen of de ECU een probleem heeft...
 

Gitane01

Nieuw lid
Dank je Tees!

Ik hou het in de gaten. En als ik weer wat te melden heb zal ik het hier weer posten.
 

Cordoba

Forumguru
Piek in de spanning kan te maken hebben met de spanningsregelaar van de dynamo, opvallend dat de garage dat niet heeft gecheckt. (Als de auto toch draait, kun je even de dynamospanning loggen, als er regelmatig wat raars gebeurd, heb je redelijke kans dat je het op de log terugvindt.)

Wat ook vaker voorkomt: sensor (zender) voor koelvloeistofniveau die niet meer 100% is, in de beginfase kun je dat oplossen door (roze!!) koelvloeistof bij te vullen tot max. niveau of net er boven, maar dan moet je een jaartje later vaak alsnog de sensor vervangen. (meestal incl. expansievat, en kosten in de ordegrootte van 20 euro)
 

Tees

Donateur
Ik denk trouwens ook eerder aan de koelvloeistofniveausensor dan aan de temperatuursensor.
 

ertromp

Forumguru
Wat ook vaker voorkomt: sensor (zender) voor koelvloeistofniveau die niet meer 100% is, in de beginfase kun je dat oplossen door (roze!!) koelvloeistof bij te vullen tot max. niveau of net er boven, maar dan moet je een jaartje later vaak alsnog de sensor vervangen. (meestal incl. expansievat, en kosten in de ordegrootte van 20 euro)
Dat wordt lang zoeken naar die niveausensor in het expansiereservoir.............................. :pieker:
 

Tees

Donateur
Bij m'n F1 én bij m'n O2 zit exacr hetzelfde reservoir met ingebouwde niveausensor. Volgens ETKA zit die ook in de F2 (iig de 1.2 TSI, had geen zin alle motortypen na te kijken)
 

Gitane01

Nieuw lid
Als de niveau sensor niet goed zou werken, en dus het signaal geeft dat de koelvloeistof onder minimum lijkt te zijn, dan moet het rode lampje knipperen (volgens mijn instructieboekje).

Bij mij brandde het lampje constant. Dat zou volgens het boekje betekenen dat de koelvloeistof temperatuur te hoog is. En dan lijkt de temperatuursensor me het meest logisch om te gaan vervangen.

Ik kijk even aan wat hij de komende tijd gaat doen......
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad @Cordoba heeft helemaal gelijk. Bij VAG zitten die sensoren helemaal ingesloten in het vat. Kun je niet los de niveau sensor vervangen maar moet je het gehele reservoir vervangen.
Net check op mijn Sejat en daar ook achter aan de zijkant een ingesloten sensor. Blijkbaar VAG eigen en gelukkig nog nooit op mijn O1, O2's of nu de Sejat problemen mee gehad.
 

Tees

Donateur
Kijk, iemand die de handleiding leest
Dan is idd de temperatuursensor logischer. Ik heb gelukkig dat lampje nooit aangehad :-)
 

Cordoba

Forumguru
Bij te laag koelvloeistofniveau krijg je ook 3 doordringende piepjes, dus dan lijkt het inderdaad de temperatuursensor te zijn, zelfs als die op het dash de juiste temperatuur aangeeft, kan de temperatuursensor kapot zijn. De VAG-groep gebruikt al decennia lang een dubbele sensor voor de koelvloeistof: 1 sensor die het temperatuursignaal naar de ECU stuurt voor de motorregeling, en een sensor die het signaal naar het dashboard stuurt (en dat signaal wordt standaard gemanipuleerd, zodat onder normale omstandigheden de meter strak op 90 graden blijft staan, ook al gaat de echte temperatuur wat op en neer).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Gitane01

Nieuw lid
@Cordoba Bedankt voor je toevoeging!!

Helaas kan ik in mijn uitvoering niet de temperatuur op het dashboard weergeven. Heb alleen het alarm-lampje.
 
Bovenaan Onderaan