Koelventilatoren draaien niet en motor draait stationair schokkend

Hallo,
Ik heb een Octavia 1 2 liter bouwjaar 2000 met motorcode AQY.
Mijn motor loopt warm met dit mooie weer doordat de ventilator van de radiateur niet gaat draaien.
Heb de zwarte stekker op de schakelaar in de radiateur los gehaald.
Op geen van de 3 pinnen staat spanning.
Bij door verbinden gebeurt er ook niets.
Heb begrepen dat als de regelunit (los kastje onder de accu) defect is dat de ventilatoren continu blijven draaien.
Hier dus niet.
Heeft iemand voor mij een electrisch schema of een complete oplossing voor dit probleem?
Tweede probleem is dat de auto verder erg goed loopt maar alleen bij stationair draaien begint te schokken.
Pas geleden een grote beurt gehad en daarbij de bougies met kabels vervangen.
Nu 2 maand later is het schokken begonnen.
Geen foutcodes aanwezig.
Heeft deze Octavia misschien al een dubbel vliegwiel of denk ik dan al te modern?
Enig idee waar het anders weg zou kunnen komen?
Grt
 
Maar even aan het werk met de zekeringhouder boven op de accu. Linker 30 A zekeringhouder is gedeeltelijk verbrand. Als ik hem door verbind dan draait de linker ventilator alvast. Dat eerst maar even herstellen.
 

Tees

Donateur
Dat zou al een hoop kunnen verklaren idd. Al branden zekeringen, en zeker de zware jongens, over het algemeen niet zomaar door. Maar eerst maar kijken of dat de oplossing is.
 

EdK

Forumguru
Linker 30 A zekeringhouder is gedeeltelijk verbrand.
Al branden zekeringen, en zeker de zware jongens, over het algemeen niet zomaar door.
Een zekering en een zekering HOUDER zijn twee verschillende dingen.
Een zekeringhouder kan verbranden als de bout/moer niet goed vast zit en de zekering dus lossig zit.
En bij zware belastingen kun je dus vonkvorming krijgen of word de verbinding gloeiend heet.....

Vervang de houder zo en zo als deze koolsporen heeft, anders kan dit in nabije toekomst zeker verdere problemen opleveren
 

Cordoba

Forumguru
Bij meerdere modellen van de VAG-groep uit deze periode gebeurt het soms dat het complete stuk met de zekeringen op de accu wegsmelt door oververhitting, ik dacht dat ik o.a. bij de Leon ook wel eens vergelijkbare verhalen heb gelezen. Als dit is gebeurd, moet je niet alleen de zekeringhouder vernieuwen, maar ook de hele kabelboom in de omgeving goed checken en ook de massakabels en massa-aansluitingen goed controleren. Als je alles niet goed checkt, heb je een serieuze kans op herhaling en met wat pech brandt dan de auto af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Als je alles niet goed checkt, heb je een serieuze kans op herhaling en met wat pech brandt dan de auto af.
Klaarblijkelijk moeten de bouten/moeren periodiek ( bij servicebeurt) gecontroleerd worden cq aangedraaid.
Als dit gebeurt dan komen dit soort dingen ook minder snel voor.

Op werk ook lopen wij bij klanten die onderhoudscontract hebben de bout moer verbindingen na.
En je zal verbaast staan hoeveel losse verbindingen je tegenkomt.
Vooral bij trillingen of bij kabels die warm en koud en dus uitzetten en krimpen komen dit soort verbindingen vaak genoeg los met alle ellende van dien
 
Bovenaan Onderaan