Koelventilator gaat spontaan draaien

Yeti 5L 1.2 TSi 2014 172. 000km
Koelventilator gaat spontaan draaien bij koude, stlistaande en afgesloten auto.
In sommige gevallen draait ventilator totaccu leeg is. Gebeurt vaak 's-nachts.....
Geen storingen gevonden in geheugen.
Vermoeden: Ventilator defect of temp.sensor (welke?)
ventilatortypeplaatje: 1K0 121 203 AH / 1K0 959 455 FB
Stekkerverbinding van ventilator is OK

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Paul
 

Tees

Donateur
Welkom Paul! Velen hier stellen het op prijs als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Wat betreft je probleem: allebei is mogelijk. De aansturing van de ventilator zit volgens mij in de ventilator zelf, dus als die soms de weg kwijtraakt kan ie aan schakelen zonder dat daar signaal voor gegeven is. Maar al de temperatuursensor van t koelwater onzinwaardes geeft, kan dat hetzelfde opleveren.

Heb je alleen een eenvoudige foutcodelezer, of een uitgebreidere a la VCDS of OBDeleven? Als je een van die hebt, dan zou je nog de koelwatertemperatuur-waarde kunnen uitlezen.

Maar als ik zou moeten gokken, zou ik op de ventilator inzetten.
 
Hallo Tees, bedankt voor je reactie.

[<Ik zal me even kort voorstellen. Ben een gepensioneerde zelfstandig IT-er welke daarvoor werkte bij de RDW als senior keurmeester. Heb sinds 2018 een Skoda Yeti waar ik zeer tevreden over ben. Daarvoor reed ik Audi en BMW. Auto rijden is niet echt m'n hobby, ik ben meer een motormuis. Rijdt tegenwoordig een Triumph Tiger.>
Edit: bovenstaande tekst gekopieerd naar Meet en greet.]

V.w.b. het probleem met de ventilator denk ik ook dat het probleem in de ventilator zelf zit. Het systeem is uitgelezen met een systeem a la VCDS. De koelwatertemp. is uitgelezen en was OK.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nadat ik de stekkerverbinding van de ventilator los gemaakt heb om te controleren of hier evt. sprake van corrosie was (was niet het geval), is de storing al meerdere dagen niet meer op getreden......
 

Tees

Donateur
Hopen dat dat zo blijft! Soms kan een oplossing zo simpel zijn :-)
Misschien meteen even inspuiten met contactspray? Verkleint de kans dat het weer terugkomt.
 

EdK

Forumguru
Misschien ergens bij stekker een draadbreuk of beschadiging die dit dan veroorzaakt via massa ?
Lijkt er nu op dat doordat je de stekker los hebt gehad dat de bedrading misschien net even anders ligt en hierdoor probleem is verholpen tot dat de bedrading weer komt te liggen zoals die lag ( halve cm kan hier al voor zorgen )
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zat ik ook aan te denken. Als het onverhoopt toch terugkomt dus even het laatste stukje incl stekker vervangen, stukken goedkoper dan een nieuwe ventilator!

Is t trouwens een 2- of 3-polige aansluiting?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tees, het is een 4-polige aansluiting. Volgens de 'geleerden' zou de sturing derhalve in het ventilatorhuis zitten.
 
Bovenaan Onderaan