Koelsysteem 1.5 tsi

Arjan1985

Senior Member
Beste forum genoten,

Over het koelsysteem heb ik enkele vraagjes waar ik niet helemaal uit kom.

Klopt het dat bij de 1.5 TSI de koelvloeistof temperatuur binnen 3 kilometer op 90 graden staat? Er komt ook warme lucht uit de kachel dus die vloeistof is ook echt warm.
Bij m’n Fabia 1 duurt dat aanzienlijk langer met een koude motor eer die 90 graden bereikt is.

Omdat de waterpomp vervangen moet worden ivm aangetroffen opgedroogd koelvloeistof onder / nabij de pomp wil ik deze bestellen en vervangen.

Weten jullie of op de 1.4 TSI dezelfde gemonteerd zit? Ik kan via de reguliere websites weinig vinden over de waterpomp op de 1.5 TSI (en kenteken in typen) maar op de 1.4 TSI des te meer.

Hebben jullie ervaring en advies qua merk?

Mijn idee was om enkel de pomp te vervangen met nieuwe thermostaat en nieuwe riem. Het kunststof huis (waar de slangen op bevestig zijn) behouden en overzetten met nieuwe pakking.

Alvast bedankt voor jullie input!
 

Michelv.

Forumguru
De 1.5 heeft van horen zeggen 3 waterpompen, net welke er stuk is dan, de mijne koste een 950 excl
 

Canon-Eye

Forumguru
Klopt het dat bij de 1.5 TSI de koelvloeistof temperatuur binnen 3 kilometer op 90 graden staat? Er komt ook warme lucht uit de kachel dus die vloeistof is ook echt warm.
Dat klopt wel en geldt voor veel, zo niet alle hedendaagse VAG-auto's. Het is ook wel te snappen: de thermostaat houdt het koelcircuit in eerste instantie klein, dus dat warmt snel op. Bovendien blijft de koelvloeistoftemperstuurmeter ook aan de bovenkant nog 90°C aangeven terwijl de werkelijke temperstuur daar al voorbij is - zo is het geprogrammeerd. Waarom weet ik niet - zal wel ter geruststelling van de bestuurder zijn...

Die meter is dus ook niet representatief voor de actuele temperatuur van de motor als geheel. Dáárvoor moet je kijken naar de olietemperatuur, die meestal op de centrale display op te roepen is onder "Rijgegevens". Meestal begint de weergave vanaf ca. 55°C en vanaf 80° is de motor echt warm genoeg (dat kan best 10km of meer duren) om zware arbeid te gaan verrichten. Bv. met een caravan de bergen in (of de Autoroute op met 130) kan de olietemperatuur best wel richting 120° oplopen, dat is niet erg - alleen is het dan wel verstandig om bij een tussenstop de motor even stationair te laten nadraaien tot de olietemp weer onder de 100° is gezakt.
 
Laatst bewerkt:

Arjan1985

Senior Member
Thanks allen dat stelt me al gerust.
Ja de olie temperatuur houd ik goed in de gaten. Tot ongeveer 70 graden kom ik niet boven de 3000 rpm en rustig rijden.
Oh ik wist niet van die 3 waterpompen. De pomp die aangedreven is door een riem moet vervangen worden.
Ik ga de link opzoeken @Pindasaus
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan