Koel ventilator draait vaker na sjoemel software update

DFO

Nieuw lid
Inmiddels al ruim twee jaar geleden toch op aanraden van de Skoda dealer de software van mijn sjoemel diesel laten vervangen. Sindsdien draait de koeling veel sneller en vaker, wat volgens de dealer geen probleem is. De terugslagklep is inmiddels al (gelukkig onder garantie) daarna vervangen doordat deze veel gevoeliger is geworden en zoals bekend sneller kapot gaat.

Wat zijn jullie ervaringen en advies? Toch laten tunen/chippen naar de oude versie?
 

Timmer

Donateur
Mijn sjoemelaudi heb ik nooit laten aanpassen, ik heb deze laten mappen indertijd bij DVX. Meerdere berichten gehad van D'ieteren, maar nooit op ingegaan.
Kenissen die met diesels-gates reden kloegen indertijd ook over problemen, ik n zijn daarna ook naar de tuner geweest of hebben (zoals ik) een andere wagen gekocht. Het is een beetje een afwegen, zoal g je garantie hebt zou ik er niets aan doen, je kan daarna namelijk geen aanspraak meer maken op garantie. Eens de garantie vervallen is... sjaaah :D
 

JeSko

Forumguru
@DFO

Als het wettelijk niet vervolgd kan worden zou ik dat wel doen ja, wat jij nu hebt is dat de auto vaak regenereert, en dan hoor je de koeling hevig blazen om de opgewekte hitte ( tot 680 graden ) in het roetfilter enigszins tegen te gaan. Geen idee hoe dit zit in NL, maar in BE schijnen ze het nu op de keuring te kunnen zien dat je vannales hebt gedaan aan de EGR en DPF.

@Timmer

Nu kan dat niet meer, keuring kan nu zien of je al dan niet de update gedaan hebt, en kan ook zien of je roetfilter weggehaald of leegggehaald is, en/of je EGR is weggeschreven.
 
Laatst bewerkt:

Timmer

Donateur
Dat die roetfilters enzo leeg gehaald zijn, vond ik een no-go, die mogen ze van mij ter plaatse uitschrijven en in beslag nemen. Dat ze dit nu kunnen zien, weet ik niet, ik rijd ondertussen alweer bijna 5 jaar met 'ne naft' ;)
 

JeSko

Forumguru
@Timmer

Ja nu jammer genoeg wel anders had ik alles eruit laten sleuren, maar Weyts en zijn honden hebben doorgekregen dat er in BE naar schatting meer dan 200.000 dieselwagens rond rijden met weggeschreven EGR en verwijderde roetfilter.
 

Eltjo

Forumguru
Wat zijn jullie ervaringen en advies? Toch laten tunen/chippen naar de oude versie?

Nee, natuurlijk niet. Wel laten chippen naar ca. 140 pk. Dat rijd al vele malen beter dan met 105 of 110 pk.
Ik heb na veel wikken en wegen m'n 2.0TDI voor € 250 laten doen en heb inmiddels al vele km erop zitten.

Mijn ventilator hoorde ik laatst voor de eerste keer flink na-koelen nadat de auto uit was.
Ik heb verder nog nooit wat van regenereren gemerkt. En dat met meer dan 115 dkm rijden.
 
Bovenaan Onderaan