Kodiaq - vraagjes van een nieuwe Skoda-rijder

ena

Forumguru
Hoi allemaal,

Ik rijd sinds een week mijn eerste Skoda, een Kodiaq Sportline Facelift model. Ik ben al sinds begin dit jaar actief op dit forum, probeer bij te dragen waar ik dit kan.

Ik ga dit draadje gebruiken om jullie hier en daar wat vragen te stellen over dingen die ik niet weet, dingen die me ergeren, settings waarnaar ik op zoek ben; etc.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Hier volgen dan de eerste paar puntjes:

1) Kan ik het gekozen rijprofiel als default onthouden/opslaan? Nu staat hij telkens weer op standaard profiel bij nieuwe rit.

2) Ik vind het volume van de richtingaanwijzers irritant luid! Kan dit zachter worden gesteld?

3) Ik krijg regelmatig (maar niet bij iedere start) bij het starten een melding over gegevens die gedeeld worden, en dat ik die ergens in settings kan aanpassen. Heeft dit met Apple Carplay te maken? Kan dat weg? Ik heb Apple Carplay even uitgeprobeerd maar vind het niet handig. Voornaamste voordeel dat ik daarbij heb ontdekt tot nu toe is Waze, en ook Spotify. Spotify kan ook gewoon via kabel of bluetooth. Waze niet. Anderzijds vind ik het irritant dat ik niet zowel Waze als auto-navigatie aan kan hebben met de map en instructies. En ook dat kennelijk met Carplay een hele reeks functies geblokkeerd worden (bvb whatsapp berichten sturen, ...). Graag wat tips hierover van leden met ervaring...

4) De adaptive CC en ACC met rijdbegeleiding lijken twee aparte instellingen te zijn? ACC met alleen gewone lane assist (tegensturen als ik over de lijn dreig te gaan) werkt gewoon bij activeren ACC, maar als ik ook wil dat de auto meestuurt en in het midden van het rijvak blijft rijden dan moet ik dat andere knopje helemaal rechts op het stuur indrukken. Ik kom er nog niet helemaal uit..?

5) De matrix koplampen ICM automatisch grootlichtassistent is zalig! je ziet ook echt die lichtbundels verplaatsen naargelang de verkeerssituatie, en lijkt altijd optimaal te verlichten. Het enige is dat ik wel regelmatig geknipper krijg van tegenliggers, die het dus kennelijk toch als te fel ervaren. Hebben anderen hier ervaring mee? Ik wil trouwens ook liefst het grootlichtassistent default continue aan hebben; dat valt dacht ik te coderen (heb al afspraakje gemaakt bij 1 van onze forumleden hier voor VCDS aanpassingen).
 

hemi24

Forumguru
Om af te trappen:

1) Nee
2) Nee
3) Wat is nu precies de vraag?
4) Er is maar 1 ACC met lange-assist, toch?
5) Geen ervaring mee ik heb nog de gewone full-led met grootlicht assistent.
 

ena

Forumguru
Bedankt alvast @hemi24.

1) dit blijkt via VCDS codering op bestuurdersprofiel kunnen worden opgeslagen. Dit zal dan hopelijk volgende week in orde komen.

2) auch, jammer. En behalve irritant ook erg storend bij bvb telefoneren onderweg.

3) gaat me om tips hoe ik ofwel Apple CarPlay kan gebruiken zonder dat die de rest beperkt/blokkeert, of hoe ik dat wegdoe en die melding niet meer hoef te zien.
En in het algemeen verzoek om tips van ervaren gebruikers voor optimaal flexibele functionaliteit en communicatie tijden het rijden.

4) ik heb dus de gewone hendel van de ACC links van het stuur. Maar op het stuur heb ik nog een knopje en als ik die indruk - werkt alleen als de ACC niet uit staat - dan krijg ik melding “travel assist gekozen” en dan pas gaat hij midden in de rijstrook blijven en actief meesturen. Daar zonder heb ik alleen de gewone ACC met Lane Assist: dus terug sturen bij uitwijking uit mijn rijvak. Komt nogal omslachtig over. Iedere keer dat ik rem bvb moet ik dan ook weer de een en/of de ander terug activeren…

95133AF0-5C1C-431B-8EFB-7E6E5B87CF46.jpeg 571DD17F-EAC8-43E7-8A90-A2462674E588.jpeg
 

hemi24

Forumguru
Bedankt alvast @hemi24.

1) dit blijkt via VCDS codering op bestuurdersprofiel kunnen worden opgeslagen. Dit zal dan hopelijk volgende week in orde komen.

Daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar!


Met het knopje op het stuur kom je toch in het menu voor je bestuurdershulpsystemen?
 

Jrtt

Forumguru
Bedankt alvast @hemi24.

1) dit blijkt via VCDS codering op bestuurdersprofiel kunnen worden opgeslagen. Dit zal dan hopelijk volgende week in orde komen.

2) auch, jammer. En behalve irritant ook erg storend bij bvb telefoneren onderweg.

3) gaat me om tips hoe ik ofwel Apple CarPlay kan gebruiken zonder dat die de rest beperkt/blokkeert, of hoe ik dat wegdoe en die melding niet meer hoef te zien.
En in het algemeen verzoek om tips van ervaren gebruikers voor optimaal flexibele functionaliteit en communicatie tijden het rijden.

4) ik heb dus de gewone hendel van de ACC links van het stuur. Maar op het stuur heb ik nog een knopje en als ik die indruk - werkt alleen als de ACC niet uit staat - dan krijg ik melding “travel assist gekozen” en dan pas gaat hij midden in de rijstrook blijven en actief meesturen. Daar zonder heb ik alleen de gewone ACC met Lane Assist: dus terug sturen bij uitwijking uit mijn rijvak. Komt nogal omslachtig over. Iedere keer dat ik rem bvb moet ik dan ook weer de een en/of de ander terug activeren…

Bekijk bijlage 92444 Bekijk bijlage 92445

Uit dit filmpje haal ik inderdaad dat je eerst de ACC aan moet zetten en vervolgens de Travel assist dmv de knop op het stuur.
Ben benieuwd of dit eenvoudiger kan!
 

ena

Forumguru
Bedankt voor de reacties. Lijkt inderdaad zo te werken. Ik vind het niet erg logisch, maar went gauw natuurlijk.

Volgende vraagje: weet iemand hoe ik snel/gemakkelijk kan zien welk type/model DSG bak er in mijn Kodiaq zit? Ik heb de 2.0 TDI 150PK EVO motor met 360 NM.

Ik wil dit graag weten ivm chiptuning...
 
Over profielen gesproken, kan je de kleur van de interieurverlichting via de vdcs codering ook meeprogrameren met de sleutel die gebruikt wordt? Het zou leuk zijn als de interieur verlichting roze wordt als mijn vrouw haar sleutel gebruikt en blauw blijft als ik mijn sleutel gebruik.
 

jesse_s93

Donateur
De melding die je krijgt bij het opstarten van het infotainment systeem is denk ik de melding inzake privacy en dat je gevolgd zou kunnen worden door de eigenaar van de auto. Indien het deze melding is, is dat helaas niet uit te zetten. Dit is niet per se gerelateerd aan CarPlay. Die melding zou in principe enkel tevoorschijn moeten komen als hij niet met jouw mobiele telefoon verbindt (via bluetooth). Immers, als hij verbindt, dan weet hij al dat jij het bent. Bij het overschakelen van bluetooth naar carplay (wireless in het geval van de nieuwe Kodiaq) wordt de bluetooth verbinding verbroken en wordt er via WLAN connectie gemaakt. Hij ziet jouw telefoon dan niet meer (bluetooth) en geeft de melding omtrent de privacy.
 

ena

Forumguru
Bedankt @jesse_s93 , ik ben er inmiddels achter dat die melding idd enkel verschijnt wanneer de niet hoofdgebruiker instapt.

is er nog iemand die weet hoe ik kan achterhalen welke DSG 7 bak ik heb? Ik begrijp dat de DQ500 standaard een hoge NM aankan, maar andere bakken dan weer niet (en dan zou dus ook de dsg aangepast moeten worden)
 

hemi24

Forumguru
@ena : als het goed is ligt er een DQ381 in jouw wagen…

misschien is het bij de facelift veranderd, maar bij mijn Kodiaq hoef ik de lane-assist en side-assist niet apart te activeren; gewoon ACC aan en alle systemen zijn alert.

Individuele kleur voor verschillende gebruikers zitten bij mij in de individuele stand van de drive mode, maar die moet je vanaf de MY’20 na elke nieuwe start eerst weer selecteren helaas…
 
Laatst bewerkt:

ena

Forumguru
Bedankt @hemi24. Dus heb jij niet nog dat extra knopje op je stuur voor de travel assist te activeren? En voert jouw Kodiaq wel de travel assist functie uit wanneer je de ACC aanzet?
 

hemi24

Forumguru
Ik heb dat knopje ook op m’n stuur, maar dan kom ik in het menu waar ik diverse hulpsystemen kan aan- of uitzetten.
Zoals gezegd, standaard staat bij mij alles aan, zodra ik de ACC inschakel.
Wat zegt jullie handleiding hierover dan?
 

ena

Forumguru
Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat dit symbooltje betekent dat regelmatig eventjes op mijn scherm komt? Het verdwijnt dan na een aantal seconden.

Alvast bedankt!

kodiaq_waarsch.jpg
 

Roronoa

Actief lid
upload_2021-11-17_13-34-23.png Wellicht parkeer je wat te dicht, misschien eens testen wat verder weg te parkeren? Anders is de sensor vuil?
 
  • Leuk
Waarderingen: ena

Roronoa

Actief lid
Lol klopt dat er heel wat SUV rijders onverantwoord rijden, denken dat ze een tank rijden en hierdoor voorrang eisen en de rest maar opzij moet gaan ... over het laatst 1 bijna een motard van de weg gereden :/
 
Bovenaan Onderaan