Status
Niet open voor verdere reacties.

CDK

Forumguru
Vandaag is de dag dat de DQ500 aan de beurt is om onderhanden genomen te worden.
Afspraak stond gepland om 10.30h bij TVS Engineering / DSG dokter in Varsseveld, zij zijn de enige die op dit moment de DQ500 met de 2e generatie Bosch TCU kunnen aanpassen, dus had geen last van keuzestress
Het is de bedoeling dat er een op maat geschreven Stage 2+ programma op komt die 700Nm aan kan. Ik ben de 1e met een 2.0 TSI die deze aanpassing laat doen, zelfde bak / computer op een 2.0 TDI is al wel meerdere keren aangepast.
Schakelsnelheid wordt aangepast evenals de schakeldruk. Ook worden de de laagste schakeltoerentallen aangepast in E/D/S.
In D gaat opschakelen van minimaal 1800 naar minimaal 2000rpm
E wordt een kopie van D maar dan met vrijloop bij gas los, dus gaat opschakelen nu in plaats van minimum 1400 nu naar minimum 2000rpm (opschakelen bij 1400rpm is killing voor druklagers, koppeling en vliegwiel)
De S stand wordt minder agressief en gaat het minimum opschakel toerental terug van 3500 naar 2500rpm. Dat houdt dus in dat bij een constante snelheid boven de 2500rpm de bak opschakelt en daarna bij volle belasting smooth terug / opschakelt.
Tevens wordt de launchcontrol functie geactiveerd, dus ik durf straks met m’n geknepen RS blokje wel weer een 0-100 sprintje aan met een RS
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Aangezien ik vrijloop bij gas los wel prettig vind en het in ECO stand telkens handmatig aangeklikt moet worden is het D en het E programma nu omgedraaid :)
Dat houdt dus in dat het ECO programma qua schakelen identiek is aan D en nu geen vrijloop meer heeft en Het D programma dat nu standaard wél heeft.
 

CDK

Forumguru
Lekker hoor wat een talloze mogelijkheden zo! Daarmee is zo'n bak helemaal naar wens af te stemmen. :thumbsup:

Dat is het grote voordeel van een DSG bak, je kan hem vrijwel geheel programmeren zoals je met een handbak zou willen rijden, alleen haal je met een handbak nooit de schakelsnelheid van een gemodificeerde DSG. Ondanks dat er motorisch nog niets aangepast kan worden voelt het alsof de auto er een peekaatje of 20 bij heeft gekregen.
 

CDK

Forumguru
Zo mijn dagje TVS Varsseveld zit er weer op. Uiteindelijk is de software 5 x herschreven en functioneert alles naar wens.

Hier nog even een korte opsomming:

*Stage 2+ tuning geschikt voor minstens 700Nm motorkoppel.

*Druk verhoogd op de koppeling tot 15 bar (afhankelijk van het te verwerken aantal Nm nu bij te regelen tot maximaal 20 bar!)

*Schakelsnelheid maximaal verhoogt zonder concessies aan het schakelcomfort te doen.

*Schakelmomenten aangepast in ECO / D / S

*Vrijloop activatie in D bij gas los voorbereid in de DSG software. Later volgt de resterende codering via de motorsoftware.

*Launch control geactiveerd voor het geval er een sprintje getrokken moet worden.

Doordat de DSG nu doet wat je er van verwacht is het vermogensgemis aardig gereduceerd, de auto voelt een stuk vlotter aan, net alsof je er ruim 20/30 pk bij hebt. Kortom ik ben erg content. De terugreis was genieten :thumbsup:
 

sitechris

Donateur
Nog een optie die ik geprogrammeerd wil hebben is dat bij vol gas geven vanaf 2000rpm in S2 niet meer terug wordt geschakeld naar 1 maar het beschikbare koppel wordt benut. Qua sprintsnelheid zal het niet nadelig zijn, want eerst terug naar 1 en later weer opschakelen naar 2 kost tijd ;)

Eens. Niets irritanter dan dat :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Henrik

Forumguru
Oehfff... Dat belooft heel wat. De kleur lijkt in ieder geval al een goede match met de wrap op je Kodiaq!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan