Kodiaq PHEV ledstrip-achterklep en instelling(?) laden

Mijger

Nieuw lid
Van onze Kodiaq PHEV (2025) heeft de ledstrip tussen de achterlichten nog niet gebrand. Deze doet niet 'mee' met de remlichten noch met de verlichting? Is ergens een instelling in een menu vereist om dit aan de gang te krijgen?

Na het opladen van de auto zouden wij de lading pas aan het einde van een rit willen gebruiken, bijvoorbeeld bij aankomst in een stad. De auto gaat echter - bij instelling van hybride in het display - vrolijk rijden op de batterij. De instelling 'handmatig' doet daar geen verandering in? Bij de informatie van het i-tje in het laadscherm staat een accuteken met twee pijltjes, dit zou een instelling (?) of mededeling zijn voor gebruik van de energie naar eigen keuze? Maar hoe dan?
Daarnaast zouden wij, bij rijden op de batterij, liefst zien dat deze door 'de wagen' NIET tot 0 kilometer / 0% wordt leeggemaakt. Denk bijvoorbeeld aan overgaan naar de brandstofmotor bij bereiken van 10-20%-capaciteit? Een instelling hebben we nog niet gevonden.

VanRoyal

Forumguru
Die LED-strip is geen LED-strip, maar een strip :giggle: Daar zitten geen lampjes in, is gewoon een stuk plastic.

Enkel op benzine rijden terwijl de accu vol is kan volgens mij niet echt. Je hebt inderdaad de keuze tussen e-mode (full electric) of hybride. In hybride stand kun je wel de minimum laadniveau instellen, zie https://digital-manual.skoda-auto.com/w/nl_NL/show/ef211a10a57d20c843a0ea52100ce535_1_nl_NL voor meer informatie. Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar volgens mij kun je het balkje naar links en rechts verschuiven. Jij wil hem dan zo ver mogelijk naar rechts hebben staan, dan blijft de accu zo vol mogelijk.

Mijger

Nieuw lid
Bedankt voor je snelle reactie, wordt gewaardeerd! Jaja, een led-strip (brochure) die geen ledstrip is......hoe verzint men het.....

Die instelling van het (ont)laden zal ik nakijken. Ik ben wel bekend met maximaal op 80% instellen van het opladen van de accu met bijv. de thuislader.

hemi24

Forumguru
Die strip is enkel een led-strip als je de luxe verlichting hebt besteld…

Het plaatje:
1748808110481.png

en de bijbehorende optie:
1748808279564.png

Laatst bewerkt:

Mijger

Nieuw lid
Laat onze auto dat nou net hebben, dat lichtpakket. Stel dat jouw auto dat ook heeft, wanneer geeft de strip dan licht bij jou? Bedankt voor je reactie. En mooie kleur Kodiaq heb je.

hemi24

Forumguru
@Mijger : ik heb de plaatjes gewoon uit de folder geplukt, heb een Kodiaq van het vorige model gehad, maar tegenwoordig heb ik geen leasewagen meer, dus ik moet mij “behelpen” in een Scala… ;)

Als je wel de uitgebreide Matrix led koplampen hebt, zou met de verlichting aan ook de led’s in de strip op de kofferklep mee moeten lichten…
Dat is algemeen bij Skoda; als je standaard led verlichting hebt, blijft de kofferklep donker en zit er enkel in de buitenste unit licht; dit is ook het geval bij o.a. de Enyaq en de Scala modellen.

Zou interessant zijn om een Kodiaq als de jouwe eens aan VCDS of OBDeleven te hangen…

philav

Lid
Zo ziet de verlichting eruit achteraan. De rood transparante strip tussen de achterlichten is nooit verlicht. Zonder het lichtpakket is de strip overigens zwart en is de verlichting een pak minder want dan is het gedeelte van de lichtblokken op de kofferklep zelfs niet aangesloten!

Schermafbeelding 2025-06-02 om 10.40.55.png

Mijger

Nieuw lid
Philav , dank je wel voor de reactie, met duidelijke foto. Zo ziet onze verlichting er ook uit. We hebben ons kennelijk 'rijk gerekend' vanwege een Tiguan (die we bekeken, configureerden, maar uiteindelijk niet hebben gekozen) die wél zo'n rode strip heeft. Geen man over boord, het zij zo. De Kodiaq heeft aan voorzijde wel ledjes plus vee licht van de koplampunits.

@hemi24: wat betekent VCDS, OBDeleven??

@ VanRoyal: we hebben deze auto sinds vorige week woensdag. De dagen erna wat kleine afstanden gereden, max. 100 kilometer, en dan alleen op de batterij. Gisteren reden we ca. 750km, naar Frankrijk, waarbij de accu in de eerste anderhalf uur opgemaakt werd op 80 kilometerwegen door Zeeland. Daarna schipperde de auto met kleine beetjes laden, rijdende-weg, en meteen weer opmaken op de volgende kilometers. Best wel tegenstrijdig, me dunkt? De accu - ik meldde het al - stond dan steeds weer op 0 procent. Voelt 'technisch gezien' niet goed.
Echter, vandaag, met 80% geladen accu, verder gereisd, ca. 450 km, en daarbij verdeelde de auto de lading over deze rit, pas bij 400km afgelegde weg was ie ledig. (zonder dat die wagen kan weten waarheen of hoe lang de reis is, dus toeval?)

Wat me nog niet lukt, moet ik elders wellicht posten, is hoe ik in het virtuele dashboard de olietemperatuur en de koelvl.st.temperatuur kan zien. Wat ik met de stuurknopjes ook doorloop, ik tref het niet aan, ook niet met het NL-instructieboekje op schoot.
En een peilstok voor de olie vond ik onder de kap nog niet, wel een aanduiding hierover in het infotainment....

Patron

Forumguru
Het virtuele Dashboard kan je aanpassen.
Druk 2x met je rechter scrollwheel dan gaan er in het linker gedeelte 2 pijltjes oplichten. Scroll met je rechter wheel naar boven of beneden tot je de juiste informatie hebt die je wil zien. Zelfde geldt voor de rechter kant overigens.

Zoals al eerder aangegeven kan je instellen hoeveel je over wilt hebben. Je kan je auto ook zelf in hybride modus zetten middels het menu.

Wil je starten op benzine dan moet je je gaspedaal indrukken tijdens het starten.

VanRoyal

Forumguru
0% is niet echt 0% aangezien er een 25 kWh accu inzit waarvan je er 21 kunt gebruiken.

Als je in 1,5 uur je accu hebt leeggereden dan zal dat wel in E-mode geweest zijn? Wil je zo lang mogelijk van je accu gebruik maken dan zet je hem het beste op Sport stand. Dan gaat hij automatisch in hybride en gaat hij vrij agressief regenereren.

Mijn ervaring is overigens ook dat hij in hybride stand zo'n 400 km (give or take) kan rijden voordat de accu leeg is, dit dan wel voornamelijk snelweg.

hemi24

Forumguru
@Mijger : VCDS en OBDeleven zijn toonsoort via de OBD-poort de auto te kunnen uitlezen en (indien de beveiliging dit toelaat) aanpassingen door te voeren.

Mijger

Nieuw lid
@hemi24: dank je wel, de poortbenaming en protocol zijn me nu duidelijk. Een 'paar auto's geleden' (VW) kon ik met een interfacekastje op de busverbinding kijken. Ik ben dat bij deze auto overigens niet van plan.

@Patron: zeer bedankt voor de scrollwheel-tips! : ) Ga ik beslist proberen, heb er nu een ruime week tijd voor. (vakantie) En die instelling om vermogen over te houden zal ik ook onderzoeken. Het starten op benzine - middels het gaspedaal - geeft ook stof tot nadenlen.

@ VanRoyal: dat maakt veel duidelijk! Die speelruimte tussen accuvermogen en werkelijk bruikbaar vermogen was ik even vergeten en dat is vermoedelijk wat ik onderweg waarneem: een 'uitgeputte accu' maar de auto wél nog kort op elektro rijdend. En dan - na weer een stukje afstand - een pictogram van een elektromotor met streepje erdoor op het dashboard. (dan zal het laatste vermogen ook opgesoupeerd zijn) 'Give or take' : ook duidelijk, mooie benaming.
Wat betreft gisteren, het vlotjes verbruiken van de energie in de eerste 100 kilometers: ik meen me te herinneren dat ik ben vertrokken met de instelling 'Hybride'....

Veel ervaringen opgedaan in een krappe week, leuk! De auto rijdt erg prettig, heeft een fijne zitplek, leuke accessoires. Nu nog optimaal er mee om leren te gaan. De wil is er.....

Bovenaan Onderaan