Kodiaq maximum gewicht icm Caravan

mede forumleden,

vraagje, ik ben aan het kijken voor nieuwe lease.
Het wordt een Karoq of een Kodiaq

we zijn kampeerders, dus de caravan gaat mee op vakantie, die mag max 1300kg geladen worden.

echter als ik voor een Karoq ga Business Style DSG inc panaorama dak dan wordt mijn trekgewicht 1200kg ipv 1500kg. dus ben ik ook aan het kijken naar een Kodiaq Business Style DSG.

echter de Kodiaq zou met DSG 7KG te zwaar zijn. Lees 2207KG (max beladen gewicht Kodiaq) + 1300KG (max gewicht caravan) een totaal maken van 3507KG. dat is 7KG te zwaar voor B rijbewijs.

is het voldoende als de auto wordt "teruggekeurd" bij de RDW tot bv 2150KG ?
en vraag 2 is, heeft iemand ervaring met een leasmij, of ze dit willen doen? ze zijn tenslotte de eigenaar van de auto.

dan is mijn vraag ook nog, wordt de auto niet nog zwaarder door panorama dak etc...

verneem graag de ervaringen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de leasemaatschappij niet meewerkt, zou je de MTM van de caravan kunnen laten aanpassen naar 1292 kilo, dan zit je ook 1 kilo onder het maximum en dat is in principe ruim voldoende.

Ik zou er overigens wel even mee wachten tot je het kentekenbewijs van de auto in handen hebt. Zeker is zeker... :pardon:
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
dan is mijn vraag ook nog, wordt de auto niet nog zwaarder door panorama dak etc...

Het is zeer de vraag of de auto volgens het kentekenbewijs zwaarder zal zijn met een panodak. De gewichten op het kentekenbewijs zijn soms niet te volgen. Zo heb ik een Peugeot 206 GTI gehad met airco, die volgens het kentekenbewijs net zoveel woog als de standaard GTI, zonder airco, volgens het boekje.

Overigens heb je je vraag een aantal malen herhaald. Dat behoort niet tot de forum-etiquette.
 

Frenk21

Forumguru
@lightman , mijn Kodiaq style bns met panodak heeft een gewicht van 1546 kg massa rijklaar op kenteken.
Max massa is 2121kg.

Ik heb overigens wel begrepen dat je, als je onder de 3500 kg werkelijk gewicht blijft, je geen probleem hebt. Wel zal je als je wordt aangehouden, kunnen aantonen dat je onder het gewicht blijft. Dus je combi laten wegen voordat je op vakantie gaat.
 

Frenk21

Forumguru
Ik heb het destijds uitgezocht en er is jurisprudentie over. Ik heb het risico niet genomen en mijn BE gehaald. Meteen tempo 100 voor duitsland aangevraagd;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb overigens wel begrepen dat je, als je onder de 3500 kg werkelijk gewicht blijft, je geen probleem hebt.
Daar zou ik niet op vertrouwen. Als de MTM op papier de 3500 kg overschrijdt, dan is rijbewijs B zonder E niet voldoende, BE is vereist. Ongeacht het feitelijke gewicht... komt er dus op neer dat je feitelijk zonder geldig rijbewijs aan het rijden bent en da's geen positie die aan te bevelen is als je bij een ongeval betrokken raakt (en dit dan ook weer ongeacht de schuldvraag!). Kan duur uitpakken als de WAM-verzekering de schade komt verhalen...

Dat werkelijke gewicht speelt alleen een rol als de MTM van de aanhanger groter is dan het maximum toegestane trekgewicht van de auto. Dat is inderdaad geen probleem, zolang het werkelijke gewicht onder de as(sen) van de aanhanger dat maximum trekgewicht niet overschrijdt. De kogeldruk telt daarbij niet mee - maar die weegt weer wél mee bij de toegestane belading van de auto.
 

hemi24

Forumguru
Of je gaat toch voor de Karoq en neemt een naderhand gemonteerde trekhaak; dan schijnt het trekgewicht gewoon 1500kg te blijven...
 

eriktv

Forumguru
BE halen geen optie? Dan ben je van het hele probleem af.
+1, paar jaar terug ook gedaan. Kostte me iets meer dan €400 en één ochtend les met direct afrijden en het leverde me een leven lang geen gezeur met gewichten op ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Renkie

Forumguru
En een ander punt is dat heel veel van de (op papier) gewichten niet kloppen van een auto en/of caravan, ga maar eens met de complete afgeladen combinatie op de weegbrug.
 

hemi24

Forumguru
En een ander punt is dat heel veel van de (op papier) gewichten niet kloppen van een auto en/of caravan, ga maar eens met de complete afgeladen combinatie op de weegbrug.

Op papier klopt het altijd; in de praktijk ga je er ongemerkt snel overheen...

Soms weet de marketingafdeling ook rare stunts uit te halen!
Mooiste voorbeeld is en blijft nog altijd de Renault Megane 3 (en 4)...

Screenshot_20190304-204452_Chrome.jpg

Screenshot_20190304-205042_Chrome.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
ga maar eens met de complete afgeladen combinatie op de weegbrug.
Dat is sowieso noodzakelijk als je de caravan net hebt. Dat heb ik ook gedaan op de allereerste rit naar een proefkampeerweek met onze net aangeschafte caravan met uitrusting en fietsen: 2x gewogen, eenmaal afgekoppeld en eenmaal met alleen de as op de weegbrug. De enige manier om te weten wat je écht aan de haak hebt hangen, en of er nog ruimte is voor meer óf dat je dingen naar de auto moet verplaatsen.
 

elsinga

Forumguru
Soms weet de marketingafdeling ook rare stunts uit te halen!
Mooiste voorbeeld is en blijft nog altijd de Renault Megane 3 (en 4)...

De bekende truuk van veel franse autofabrikanten: treingewicht (flink) lager dan max auto plus max aanhanger...
 

KodiaqW

Senior Member
De bekende truuk van veel franse autofabrikanten: treingewicht (flink) lager dan max auto plus max aanhanger...

Is het dan zo dat voor de Kodiaq geldt dat het maximaal treingewicht, de MTM van de auto plus het maximaal aanhangergewicht is (wat je ook zou verwachten)?

Bijv. bij de 1.5 TSI DSG met 7 zitplaatsen, aldus de prijslijst: 2260 + 1800 = 4060 kg.

In de prijslijst staat overigens het maximaal treingewicht niet vermeld, alleen de MTM en max aanhangergewicht.
 

Canon-Eye

Forumguru
In de prijslijst staat overigens het maximaal treingewicht niet vermeld, alleen de MTM en max aanhangergewicht.
Het maximaal treingewicht is doorgaans de som van de MTM's van de auto en de aanhanger, voor zover de autofabrikant daar geen beperking op heeft gezet.
Dus een kwestie van bij elkaar optellen en - als je geen rijbewijs BE hebt - even goed opletten dat je niet onbedoeld in de problemen raakt.
 
Laatst bewerkt:

KodiaqW

Senior Member
Dus een kwestie van bij elkaar optellen en - als je geen rijbewijs BE hebt - even goed opletten dat je niet onbedoeld in de problemen raakt.

Die zag ik al aankomen idd. Met alleen B mag je dan dus een aanhanger met een MTM van maximaal 1240kg rijden (3500 -/- 2260).

Tijd om BE te halen dus :).

Overigens is dus, gezien de screenshots van die megane's, het niet per definitie zo dat het max treingewicht een optelling is van de MTM van de auto plus het maximaal aanhangergewicht. Vandaar mijn vraag of dat voor de Kodiaq wel geldt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, blijkbaar heeft de fabrikant daar toch een beperking op gezet waarvan ik de achtergrond nog niet doorzie. Heb mijn vorige post daarom iets aangevuld.
Ik ben benieuwd of dit iets met het motorvermogen te maken heeft in verband met de eisen inzake het uit stilstand kunnen wegrijden op een helling of zo. Zou eenzelfde Mégane met een sterkere motor wel die extra kilo's treingewicht tot de som van beide MTM's krijgen?
 

Tuono

Lid
Gewoon op veilig gaan en BE halen. Ik heb ook eens een dagcursus gedaan. Prima te doen.

Weet iemand trouwens waar de maximale kogeldruk vermeld staat bij de zwenkbare trekhaak?
 

Canon-Eye

Forumguru
Weet iemand trouwens waar de maximale kogeldruk vermeld staat bij de zwenkbare trekhaak
Er zou ergens een typeplaatje moeten zitten, vermoedelijk op of bij het vaste gedeelte. Even eronder gaan liggen, of effe gluren als hij op de brug staat voor een bandenwissel?
 
Bovenaan Onderaan