Kodiaq iV stopt met laden door hoge netspanning

Hallo allemaal,

Wij hebben flink wat zonnepanelen en een GroWatt 7,2kW laadpaal.
Deze heeft de mogelijkheid om de wagen te laden met alleen het overschot aan zonne energie, dus gratis.

Ik kan melden dat dit werkt.
We zien in de GroWatt app dat bij meer dan 1,4kW surplus het laden begint en wanneer het even iets te weinig is, het laden op Pauze gaat.
Zodra er weer genoeg is gaat het laden weer verder.

Echter: hier is het lichtnet niet van bijzonder goede kwaliteit (de netspanning varieert nogal eens).

Daardoor gebeurt soms het volgende:
Als er -vooral 's middags- tijdens het laden een wolk voor de zon schuift waardoor het laden op Pauze gaat, en die zon gaat dan weer weg, dan komt er weer surplus beschikbaar waardoor de netspanning soms wat omhoog gedrukt wordt.
Als de netspanning dan boven circa 235V komt en de lader weer wil beginnen met laden wordt het laadproces door de KODIAQ afgebroken en gaat definitief op Stop.

Ook als de netspanning later weer daalt gaat het laden niet meer verder, we moeten dan echt even de laadkabel eruit halen en weer terugplaatsen om het laden weer op gang te krijgen.

We vinden het prima dat de wagen zichzelf beschermt tegen een te hoge laadspanning dus hebben we hier ook geen probleem mee, het is puur ter info voor andere gebruikers.

Groeten,

Leo

Laatst bewerkt:

Sjoerdb

Forumguru
235 volt is toch helemaal niet hoog? Een omvormer slaat pas uit bij 10% boven de 230 volt, oftewel 253 volt. Dat een auto lader dan stopt snap ik nog enigszins.

Of bedoel je ook 253 volt en lezen wij een type fout in je bericht?

Onze inverters die de gelijkspanning van de panelen omzetten in bruikbare netspanning hebben inderdaad een bovengrens van 253V ingesteld staan, die gaan ook gewoon door.

Er lijkt een verschil te zijn hoe de GroWatt laadpaal reageert op wat de KODIAQ meldt en hoe de simpele VW 2kW thuislader reageert.

Ik zie de Type-2 laadplug als een soort van dikke USB plug.
Er is een data dialoog tussen laadpaal en auto, zodat de lader zich kan aanpassen aan wat de auto kan hebben.

Ondanks de hogere netspanning lijkt de 2kW thuislader (net) niet de piekwaarde van de netspanning door te geven, door het laadvermogen op een andere manier te regelen dan de laadpaal, die kan immers 7,2kW laden als er voldoende surplus is.

Het gaat alleen met name rond 2 uur 's middags fout.
Dit is de gebruikelijke lunchtijd voor de Spaanse arbeiders, en dus verbruikt de industrie dan ook minder energie waardoor de netspanning sowieso wat hoger is.

Dat dan ook de zon op zijn hoogst staat en ook de netspanning omhoog tilt is een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Ik verwacht dat wat later in het jaar wanneer er minder zonne energie is dit verschijnsel niet meer zal optreden.

Leo

andrehj

Forumguru
235 volt is toch helemaal niet hoog? Een omvormer slaat pas uit bij 10% boven de 230 volt, oftewel 253 volt. Dat een auto lader dan stopt snap ik nog enigszins.

Of bedoel je ook 253 volt en lezen wij een type fout in je bericht?
Zelfs 253 zou ik niet begrijpen, want in België (en volgens mij ook in het VK) mag de spanning zelfs tot 264 V stijgen. Daar zou de auto gewoon mee overweg moeten kunnen.

Tees

Donateur
Dat is wel bijzonder idd. 235V is helemaal niet hoog, bij mij komt de fase net de PV erop ook wel eens op 240V uit. Tot 250V gebeurt in wijken met veel PV en beperkte netcapaciteit echt geregeld, en is ook prima. Kan me niet voorstellen dat dit iets wat veel vaker voorkomt, anders hadden we dit ook in NL wel veelvuldig gehoord.
Wat mij doet denken aan of het niet een probleem van je laadpaal is die onvoldoende goed communiceert met de Kodiaq?

Ik heb eea wat langer kunnen onderzoeken en ben tot de volgende conclusie gekomen:

Het laadsysteem van de KODIAQ lijkt gedurende een periode van 10 seconden te bepalen of de aangeboden spanning gemiddeld te hoog is.
Vindt de wagen dat dit het geval is, dan stopt de wagen de laadsessie.

Wat ik heb kunnen vaststellen rond het laad-gedrag van de GroWatt Thor 7.2kW laadpaal is het volgende:

De GroWatt kent een instelling genaamd PV-Linkage.
Hij gebruikt dan alleen dié energie die anders terug het net ingestuurd zou worden, dus gratis laden en niks terugleveren.

Stel: er is ruim 4kW aan overtollige energie beschikbaar.
Echter, om precies dat niveau op te zoeken, verhoogt hij in kleine stapjes het laad niveau zodat hij steeds alle overtollige zonne energie kan gebruiken om te laden.

Echter, het in stapjes opschroeven van de laadenergie om de grens op te zoeken gaat dermate langzaam, dat door de op dat moment nog lage belasting de netspanning na 10 seconden nog niet echt gedaald is, en de auto dus de laadsessie beëindigt.

Stel ik de laadpaal in zodat hij direct met 4kW gaat laden, dus geen PV-Linkage, dan begint hij ook direct met die 4kW instelling te laden.
Daardoor zakt de netspanning dus direct (binnen 10 seconden) wat in, en krijgt de auto dus geen spanning aangeboden die hij als "te hoog" ziet.
De laad sessie gaat dan gewoon door.

Soms werkt PV-Linkage wèl, maar alleen als de netspanning al lager is om mee te beginnen.

Tot zover,

Leo

Bovenaan Onderaan