Kodiaq en WLTP

Topic in 'Kodiaq' gestart door elsinga, 29-07-2018.

  1. bartg

    bartg Actief lid

    Persoonlijk wil ik geen SUV zonder 4x4. Maar begrijp wel met het uitstoot verhaal (zeker in NL) dat je deze keuze overweegt.
     

  2. johndoe

    johndoe Forumguru

  3. superbia

    superbia Forumguru

    meh jammer alleen voor de Scout icm 4x4, daar wordt hij voor mij veel te duur van. Het blijft een beetje een rare mix van motoren, uitvoeringen en opties bij Skoda. Bij de Karoq staat de 2.0tsi alleen zonder 4x4 en is de Karoq Scout volgens de ADAC lijst alleen leverbaar met 1.5tsi 4x4.

    De 140kw 2.0tsi hebben ze zo te zien ook nog niet in de Superb gelepeld. Ben benieuwd wat hij daar doet. (en of hij daar wel zonder 4x4 komt)
     
  4. johndoe

    johndoe Forumguru

    De eerste 2.0 TSI 4x4 190pk is op kenteken gezet: XL697T
    Gegevens zijn op te vragen via https://ovi.rdw.nl/
    Het gaat in dit geval om een 7-zits die blijkbaar geregistreerd is met 162gr/km. Klinkt alsof de typegoedkeuring nu dus ook helemaal rond is bij de RDW. Laat de 2-liters maar het land binnenstromen :tegek:
     
    VHS, fieder68, Hookipa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Tinus78

    Tinus78 Senior Member

    Ik zie op autoweek.nl dat de wltp “pas” vanaf juli 2020 ingaat. Ik hoop dat de link werkt:
    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/bpm-tarief-vanaf-1-juli-2020-gebaseerd-op-wltp/
    Ik vermoed, en hoop, dat hiermee de reservering van €700,— voor de wltp niet meer nodig is.:pieker:
    Het blijft een vraagstuk en ik zal het wel zien bij afleveren, ik heb nog even, maar zou wel fijn zijn.
    Mijn dealer heeft destijds aangegeven dat die €700,— reservering puur vanuit overheid komt. Zijn zij het niet aan de overheid kwijt, ben ik het ook niet aan hem kwijt. Oftewel, hoef ik dus dat niet te betalen.

    Iemand die iets meer uitsluitsel over kan geven?
     
  6. BramBam

    BramBam Forumguru

    Uitstoot/verbruik van auto's (bestaande modellen) moesten vanaf 1-9-2018 al via WLTP gemeten worden (compleet nieuwe auto's zelfs vanaf 1-9-2017). Omdat de Nederlandse overheid weer eens rijkelijk laat was met hun wetgeving omtrent deze verandering zijn de BPM-tabel gebaseerd op deze "nieuwe" testmethode nog niet klaar. Deze nieuwe op WLTP gebaseerde BPM tabellen zouden er dus op 1-7-2020 moeten komen, Tot die tijd wordt er een omrekenenmethode gebruikt om WLTP BPM te bepalen aan de hand van de oude (NEDC) BPM tabel.

    Omdat e.e.a. dus al die tijd niet volledig duidelijk is, worden er allerlei trucjes in autoprijslijsten/offerte's toegepast waardoor in ieder de overheid/dealer/importeur niet met een financiële strop zitten.

    M.a.w. ze proberen het risico zoveel mogelijk bij de koper te leggen.
     
  7. MaxN

    MaxN Forumguru Donateur

    En ga er maar van uit dat de prijs weer wat zal stijgen.
    Met de nieuwe regels wordt een benzine auto ongeveer €100,- duurder en diesel geloof ik zelfs 2 a 300,- heb ik gelezen.
    Dat komt dus bovenop de prijs van auto's die inmiddels gestegen zijn(€700,- voor benzine en zelfs €2200,- voor diesels).
     

Deel deze pagina