Kodiaq 1.5 TSI | Kantelende zuiger bij 168.000 km

Nelix

Nieuw lid
Hoi allemaal,
Ik lees al een tijd mee op het forum maar heb nog niet veel gepost. Nu heb ik helaas zelf echt een heel serieus probleem en hoop ik op jullie ervaringen of advies.

Het gaat om mijn Kodiaq 1.5 TSI uit 2019, motorcode DADA, met momenteel 168.000 km op de teller. De auto begon recent wat rauw te lopen bij koude start en maakte een tikkend geluid. Na inspectie bij een specialist blijkt er sprake te zijn van een kantelende zuiger. Volgens de garage is dit te wijten aan slijtage aan de cilinderwand of zuigerveren, mogelijk door ovaliteit van de cilinders.

Ik overweeg nu twee opties:
  1. Een vervangende motor laten plaatsen (eventueel via onderdelenlijn)
  2. De huidige motor laten reviseren (bijv. cilinder honen + overmaat zuigers)
Heeft iemand hier ervaring mee bij de 1.5 TSI DADA-motor? Is revisie de moeite waard op deze kilometerstand, of kan ik beter op zoek naar een jong gebruikte motor? En weet iemand een betrouwbaar adres (liefst regio Noord-Holland) dat goed is met deze motoren?

Alle input is welkom – alvast bedankt!
Groet,
Niels
 

hemi24

Forumguru
Ben benieuwd wat de revisie-goeroes hiervan vinden, want voor zover dat k weet zijn de cilinderwanden met een bepaald procedé behandeld om o.a. frictie te verlagen…

APS (atmospheric plasma spraying) noemt men dat.
 

Arjan1985

Forumguru
Wat een naar bericht. Dacht dat we na de 1.4 16V uit de Fabia 1 daarvan verlost waren.

Auto geïmporteerd? Waar gekocht? Heb je meer info? Ik heb ook een 1.5 tsi DaDa en wordt hier niet blij van deze berichten.

Heb je ook veel olie verbruik?

In noord Holland zit Hartog dacht ik? In Alkmaar. Even googelen en de site checken

Optie 3: gewoon lekker doorrijden. Ik heb het dus in de Fabia 1 en heb er 260k op maar verbruikt zeer veel olie.

Optie 4: auto vandaag te koop zetten “as is”.

Optie 5: contact opnemen met verkoper? Of een Skoda dealer of PON?
 

Nelix

Nieuw lid
Thanks voor je reactie!


  1. Auto inderdaad gekocht bij De Goede in Stompetoren Noord-Holland, inmiddels zo’n 30.000 km mee gereden in 2,5 jaar tijd. . Olieverbruik is denk ik iets hoger dan het zou moeten. Zeker niet opvallende hoog.
  2. Klopt, Hartog inmiddels gesproken — ze hebben pas weer ruimte in september.
  3. Ja, dat overweeg ik serieus. Zolang hij het nog doet en de boel niet helemaal vastloopt, zou dat een tijdelijke “oplossing” kunnen zijn. Wel met knikkende knieën natuurlijk
  4. Verkopen “as is” zou kunnen, maar ik heb weinig zin om in dat wereldje te duiken. Heb 'm eigenlijk best graag, dus voelt nog wat vroeg om 'm zomaar weg te doen.
  5. Skoda-dealer of PON lijkt me inderdaad kansloos met deze kilometerstand en geen aantoonbaar fabrieksdefect. Heb er verder ook geen garantie meer op, dus vrees dat daar weinig te halen is.

Een andere optie zou zijn hem in te ruilen voor een ander, weet niet of dat gunstig is in deze fase omdat garages niet zitten te wachten op een klus als deze.


Blijf voorlopig nog even rondkijken en info verzamelen. Alle ervaringen blijven welkom!
 
Laatst bewerkt:

Okki

Forumguru
Ik heb in 2016 een VW Touran 1.4 "verkocht" met kantelende zuigers. 2 jaar geleden stond deze weer te koop. Daar was in 6 jaar tijd niets aan gedaan. Behalve een wat hoger olieverbruik is die gewoon blijven rijden.
 

LT83

Forumguru
De vraag is, hoe lang wil je nog met de auto blijven rijden?
Super vervelend allemaal, klachten klinken al zeer serieus. Zo snel mogelijk actie ondernemen indien je aan reviseren denkt lijkt mij dan het beste. Ruilmotor kan een optie zijn, alleen weet je dan ook nooit zeker wat je precies koopt natuurlijk.
Ik zou een goede specialist 2 kostenramingen laten maken en daaruit kiezen.
"As it is" verkopen zou voor mij geen optie zijn.
 

Arjan1985

Forumguru
Is de auto geïmporteerd of niet vroeg ik me nog af.

Welke olie zit erin en welke zat erin? Welk interval?

Maar dan nog de vraag is of dit vaker gaat voorkomen of niet. Krijgen we straks allemaal 1.5 tsi’s met kantelende zuigers? Hopelijk niet.
 

PizzaPieter

Donateur
Kan iemand uitleggen wat kantelende zuigers zijn?

Is de cilinder dan nét iets 'breder' geworden waardoor de zuiger niet meer helemaal rechtop staat en dus iets kan 'kantelen' in de cilinder? Ik neem dat het dan gaat om mu's ipv mm's?
 

Arjan1985

Forumguru
Exact dat. En dat maakt een heel vervelend geluid. Alsof je met een diesel rijd.
Als ik wegrijd met de Fabia 1 dan maakt dat met koude start echt een naar geluid.
Met nadeel dat je olie gaat verbruikt.
 

Nelix

Nieuw lid
Auto is trouwens niet geïmporteerd. De olie is altijd door de dealer ververst, dus ik weet eerlijk gezegd niet exact wat erin is gegaan.

Op dit moment neig ik naar volledige revisie, maar ik merk dat de prijzen behoorlijk uiteenlopen. Dat maakt het lastig inschatten wat een eerlijke deal is.

Daarbovenop staat er over een maand ook nog een vakantiereis naar Italië gepland, wat de timing er niet makkelijker op maakt
Aan de andere kant, als ik het bericht van @Okki zo lees, komt het vast ook nog wel goed
 
Bovenaan Onderaan