knoekend geluid bij licht remmen of nemen van bocht rechter voorwiel

Bram Langen

Nieuw lid
Bij mijn Karoq (2021/34000km) hoor ik al een tijdje een knoekend (alsof je over klinkers rijdt) geluid bij licht afremmen of het nemen van een bocht.
Dit is meer en duidelijker aanwezig bij meer passagiers in de auto.
De garage hoorde het geluid en dacht aan de stabilisatorstangetjes, maar na korte testjes op de brug, geen bijzonderheden gevonden.
Overige mankementen niet realistisch, gezien de leeftijd en het aantal kilometers volgens hun, advies wachten totdat het erger wordt.

Iemand een soortgelijke ervaring of advies?

Arjan1985

Forumguru
Knoepend geluid heb ik eerder in een topic gehoord!! Auto heel recent gekocht?

Uitlijning correct? Veerpoot lagers in orde? Of hoor je het niet met insturen ?

Bram Langen

Nieuw lid
Auto vorig jaar oktober gekocht en is recent nog uitgelijnd.
Met insturen geen geluid waarneembaar, als het hoorbaar is, is het ook op vlak wegdek.

EdZ

Donateur
Als het geluid sterker wordt bij belasting (remmen, sturen, extra gewicht) zou ik denken aan een wiellager. Doet me althans denken aan de geluiden bij mijn 1e Roomster. Duurde best even voor we het hadden gelokaliseerd.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Antera

Donateur
Klinkt als een defecte homokineet of wiellager

Wiellager zoemt op hogere snelheden. Homokineet maakt knoepende geluiden met sturen.

red2003

Actief lid
Ik heb ook een karoq (2022) en ook ik heb een “knoepend” geluid bij het rechter voorwiel. Maar alleen bij de volgende situaties: 1. Bij wegrijden als de voorwielen bijna 90 graden gedraaid zijn ( bij achteruit rijden voor een bocht te maken) of 2. ‘s winters als het hard gevroren heeft bij het wegrijden. Het is meer een “knak” net alsof het wiel over een dood punt moet rijden. Na de eerste knak is het over.
Tijdens het rijden, sturen, hobbelige weg etc hoor ik niets.

Tees

Donateur
Als je voorwielen (bijna) 90 graden gedraaid kunnen staan, is er wel iets ernstigers mis met je ophanging ;)
Maar wegrijden met de wielen in zn uiterste stuuruitslag vindt geen enkele ophanging/aandrijving leuk. Dan zet je de boel behoorlijk onder spanning tenslotte.

red2003

Actief lid
Nu is het zo dat ik geen 90 grd bocht maak met de auto maar een straat indraai, die haaks op de andere straat staat. Zowel in de vooruit als achteruit ( ik rij de straat stukje in om de auto te draaien )
Het “knoepen” doet hij niet elke keer ,maar alleen in het begin van het rijden als de auto tijdje heeft stil gestaan. Ook gebeurd het veel vaker als het koud weer is, s;zomers bijna geen geknoep :-)

Bovenaan Onderaan