Knipperende voorlamp

Paulien

Nieuw lid
Sinds 2 jaar in het bezit van een Skoda Superb uit 2014. Super auto wat zit er een hoop op en hij rijdt geweldig.

Maarrrr... juni dit jaar een voorlamp vervangen. Het zijn Xenon lampen nog nooit van gehoord, maar we leren weer wat.

Garage bij mij achter heeft de lamp vervangen voor een goedkope nieuwe lamp. Deze ging knipperen, niet continu maar zo af en toe even uit en weer aan. Later dan toch maar gewoon een Phillips lamp erin laten zetten. Maar nu precies hetzelfde probleem. In welke stand je de lampen ook zet, de rechter lamp vanuit de auto gezien, gaat zo af en toe uit en weer aan.

Wat hebben we gedaan, we hebben de balast van rechts met links gewisseld, in de hoop dat nu links ging knipperen, maar nee rechts bleef knipperen. Alles weer vast gezet. Daarna zekeringen check, maar ook die zijn nog goed en vervangen verhelpt het probleem niet.

Ik ben bij verschillende garages geweest om te vragen of mensen het probleem kennen, maar helaaas. En tja als garages moeten gaan zoeken...ben ik bang voor mijn portemonnee ;)

Is het nodig om 2 dezelfde lampen erin te zetten, ligt het aan de bedrading van de lamp naar de balast,.... ik heb geen idee...

En tja even een lamp vervangen das geen optie! Band eraf, wielkast verwijderen en jawel je kan bij de lamp. Geweldig ontwerp ;)

Hoop dat iemand dit bekend voorkomt

Tees

Donateur
Vervelende problemen dit altijd. Het knipperen is pas begonnen na het vervangen van de lamp? Je hebt samen met de garage al een hoop uitgesloten, en dan komt voor mij de bedrading als logische volgende verdachte boven. Juist incidentele problemen worden vaak door een kabelbreuk veroorzaakt. Dus ik denk dat het verstandig is om eens goed met de kabel te wiebelen als de lamp aanstaat en kijken of dat het knipperen triggert. Zo ja, dan heb je je oorzaak gevonden.

Welkom trouwens! Vele actieve leden hier vinden het ook fijn als je je even voorstelt in de Meet & Greet, al dan niet met een beetje meer informatie over jou of jouw auto en autoverleden.

Slider

Forumguru
En wat was de reden dat je in juni die lamp liet vervangen? Als ik het verhaal goed begrijp is het pas daarna gaan knipperen?

Bij xenon en knipperen/licht problemen denk ik altijd eerder aan de ballast zelf. Ook die kunnen (helaas) prima storing geven.
De lamp zelf is of kapot of niet. Het is een gas (xenon gas) die wordt ontstoken door de ballast.
Normaal gaan xenon lampen kapot of gaan verkleuren, niet knipperen in mijn ervaring.
Het zou ook verklaren waarom nu met weer een andere lamp het niet opgelost is.

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Als het probleem blijft met het verplaatsen van de ballast, dan lijkt me dat uitgesloten.
Kan het nog in de koplampunit zelf zitten, of de bekabeling?
Of hangt het samen met de lichtsensor en/ of de AFS-unit?

Canon-Eye

Forumguru
Algemene opmerking: als er aan één kant een lampje kapotgaat, zou ik z'n broertje aan de andere kant altijd meteen mee vervangen. Die is doorgaans net zo oud, geeft wellicht iets minder of iets verkleurd licht in vergelijking met de nieuwe. Gewoon beide vervangen (zolang het niet om matrix-ledlampen gaat, want wordt nogal begrotelijk), dan heb je weer symmetrisch licht.

Wat het knipperen betreft gaat mijn verdenking ook naar de bedrading, meer specifiek de aansluitstekker die in het betreffende koplamparmatuur ingeplugd zit. Dáár is tenslotte mee gemanipuleerd tijdens het vervangen, daar kan inwendig iets mis mee zijn. Die zou ik op alle draadjes eens grondig doormeten terwijl ermee wordt bewogen.

Bovenaan Onderaan