Knarsend geluid bij terugschakelen van 3 naar 2

rinuske

Nieuw lid
Hallo,

Met heel veel plezier rij ik in een O2 2006. Op dit moment is de stand op de teller grof 214.000. Echter, de laatste tijd vertoont de O2 wat kleine mankementjes. Sinds gisteren is daar een nieuwe bijgekomen. Tijdens het terugschakelen van de 3 naar de 2, met de koppeling vol in, gaat het terugschakelen heel moeilijk en met een knarsend geluid. Dit is vooral het geval bij hogere toeren/snelheden (bij afrijden van de snelweg bv). In normale stadsverkeer onder bv 40 kmpu geen problemen. Opschakelen van 1 t/m 5 en terugschakelen anders dan 3 naar 2, geen problemen! Enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat te doen? Graag jullie tips/adviezen!

Dank je.

Rinuske

Afkomen van de snelweg en dan terug naar de twee met hoge toerentallen.. lijkt me ook niet echt de way to go.
Terugschakelen is ook niet iets wat bij lessen nu wordt aangeleerd. Afremmen met de remmen en dan zorgen dat je op juiste snelheid zit, dan pas de pook terug in de juiste versnelling om weer door te kunnen. Tweede versnelling en synchro ringen krijgen het ook zo wel op zijn donder als je dit vaak doet met hoge toeren de bak in de twee drukken.

Wellicht revisie van de 2e versnelling noodzakelijk als het echt erger wordt?

Maarten

Forumguru
Hoi Rinuske en welkom hier op het forum. Het is hier de 'gewoonte' om je even voor te stellen in het meet and greet gedeelte. Dat wordt erg gewaardeerd en zal het aantal reacties vast bevorderen!
Plaats er meteen een foto van je auto bij.

Chatslet

Forumguru
Op zich is het niet vreemd dat na ruim 2 ton de synchro ringen bij de 2e en 3e versnelling minder worden. Het zijn de 2 versnellingen die het vaakst gebruikt worden.

The bone collector

Senior Member
Eerst en vooral moet je er zeker van zijn dat hij goed ontkoppelt. Je zou dan denken dat het in elke versnelling voorkomt, maar in combinatie met een synchromesh die niet al te fris meer is, kan dat ook wel de oorzaak zijn. Anders waarschijnlijk versleten synchromesh. Wel raar dat het zo plots de kop opsteekt dan, meestal voel je dat toch wel wat aankomen.

Bij versnellingsbakproblemen moet je zeker niet te lang wachten om naar de garage te gaan, een bak kan je snel erger beschadigen door verder te rijden. Is het dan toch de synchromesh, dan kan je gerust nog doorrijden. Eventueel een additief bij de versnellingsbakolie, dat kan je nog wel wat verderhelpen. Met een beetje geluk rij je nog duizenden kilometers verder met een versleten synchromesh -ring.

Ron_2

Senior Member
Met een beetje geluk rij je nog duizenden kilometers verder met een versleten synchromesh -ring.

Ik heb met een van onze vorige auto's 4 jaar en 75.000 kilometer gereden met een krakende 3e versnelling.
Het was in hele geringe mate aanwezig bij aankoop en ik heb me door de garage af laten schepen dat dit voor een 4x4 Subaru bak volkomen normaal was. Later moest ik van 4 terug naar 2 want 3 was onbruikbaar tenzij dubbelklutsen.
Stuk zal het niet gaan, het wordt wel erger, volg in ieder geval het advies hierboven om af te leren zo hoog in de toeren terug te schakelen.

Antera

Donateur
kan je koppeling zijn die versleten is of je synchromesringen die eraan aan het gaan zijn. Zeker als het bij lagere toerentallen ook voor gaat komen

rinuske

Nieuw lid
Afkomen van de snelweg en dan terug naar de twee met hoge toerentallen.. lijkt me ook niet echt de way to go.
Terugschakelen is ook niet iets wat bij lessen nu wordt aangeleerd. Afremmen met de remmen en dan zorgen dat je op juiste snelheid zit, dan pas de pook terug in de juiste versnelling om weer door te kunnen. Tweede versnelling en synchro ringen krijgen het ook zo wel op zijn donder als je dit vaak doet met hoge toeren de bak in de twee drukken.

Wellicht revisie van de 2e versnelling noodzakelijk als het echt erger wordt?

Hehe... zo erg is het gelukkig niet. Ik merk dat ik veel op de koppeling rij. Dus de koppeling (evt. bijremmend) langzaam laat opkomen, en weer van de koppeling af zodra toeren dat enigszins toelaat.
Ik rem dus veel af op de motor en rem dus eigenlijk pas (bij) indien het moet. Extreem ver vooruitkijken en anticiperen is een hobby om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen. ;)

rinuske

Nieuw lid
Hoi Rinuske en welkom hier op het forum. Het is hier de 'gewoonte' om je even voor te stellen in het meet and greet gedeelte. Dat wordt erg gewaardeerd en zal het aantal reacties vast bevorderen!
Plaats er meteen een foto van je auto bij.

Ok, will do!

rinuske

Nieuw lid
Eerst en vooral moet je er zeker van zijn dat hij goed ontkoppelt. Je zou dan denken dat het in elke versnelling voorkomt, maar in combinatie met een synchromesh die niet al te fris meer is, kan dat ook wel de oorzaak zijn. Anders waarschijnlijk versleten synchromesh. Wel raar dat het zo plots de kop opsteekt dan, meestal voel je dat toch wel wat aankomen.

Bij versnellingsbakproblemen moet je zeker niet te lang wachten om naar de garage te gaan, een bak kan je snel erger beschadigen door verder te rijden. Is het dan toch de synchromesh, dan kan je gerust nog doorrijden. Eventueel een additief bij de versnellingsbakolie, dat kan je nog wel wat verderhelpen. Met een beetje geluk rij je nog duizenden kilometers verder met een versleten synchromesh -ring.

Ok, check! Zou het kunnen zijn dat de olie in de bak te weinig is? Bedoel, het is echt van de ene op de andere dag een issue geworden. Ik ga morgen maar eens bij de garage laten checken of ze hier iets mee kunnen.

Ron_2

Senior Member
Hehe... zo erg is het gelukkig niet. Ik merk dat ik veel op de koppeling rij. Dus de koppeling (evt. bijremmend) langzaam laat opkomen, en weer van de koppeling af zodra toeren dat enigszins toelaat.
Ik rem dus veel af op de motor en rem dus eigenlijk pas (bij) indien het moet. Extreem ver vooruitkijken en anticiperen is een hobby om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen. ;)

Je rijdt zuiniger door gewoon je gas los te laten, in dezelfde versnelling te blijven en pas te ontkoppelen als je bijna stilstaat, óf als de boel weer gaat rijden (stoplicht op groen b.v.) de juiste versnelling te kiezen en doorrijden.
Je zegt zelf al dat je toerental verschillen opvangt met de koppeling, dat veroorzaakt steeds een belasting op de lagers, de synchromesh ringen en de koppelingsplaten.
Als je je gas loslaat en in dezelfde versnelling blijft als waarin je reed (zonder te ontkoppelen dus) is je verbruik nul, want de toevoer wordt helemaal afgesloten. Je zult alleen je rem iets meer moeten gebruiken.
Ook op deze manier kun je heel ver vooruit anticiperen en het rijdt ook nog eens relaxter dan steeds terugschakelen en weer het toerental verschil met de koppeling op te vangen.

The bone collector

Senior Member
Het zou inderdaad ook kunnen liggen aan te weinig olie in de bak. Maar aangezien je specifiek spreekt over de 2 de versnelling, vermoed ik niet dat daar het probleem ligt.

Mijn rij instructeur zij altijd koppelingsplaten zijn duurder dan remblokken, dus gewoon remmen niet op koppeling terug schakelen en pas ontkoppelen indien nodig. juiste versnelling kiezen en weer doorgaan!

Chatslet

Forumguru
Het zou inderdaad ook kunnen liggen aan te weinig olie in de bak. Maar aangezien je specifiek spreekt over de 2 de versnelling, vermoed ik niet dat daar het probleem ligt.

Alleen kraken bij 2e en 3e versnelling is gezien de KM stand overduidelijk slijtage want dat zijn de versnellingen waar het meest tussen geschakeld wordt. Garage/dealer zal daarom ook eerst de bak (laten) reviseren of vervangen.

Ronnie

Forumguru
Positie's 11 en 26 zijn dus versleten.....

Bijlagen

• Bak O2 S35-0309.jpg
    Bak O2 S35-0309.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 35
Bovenaan Onderaan