klokje staat stil?

toen ik van de week naar huis reed, zag ik opeens dat de tijd op mijn dashbord anders was dan die mijn radio (stream) aangaf.
Wat bleek, het dashbord klokje "stond stil" ( of wellicht beter: werd niet geupdate ) op de radio liep tie door.

Na op nieuw starten van de auto ( nee niet op de snelweg /forum/images/graemlins/wink.gif)

liep tie weer.


ben benieuwd of dit eenmalig was ...
 

Michel

Forumguru
Je moet maar zo denken: beter een klok die stilstaat dan eentje die voor- of achterloopt, want:

Een klok die stilstaat geeft in ieder geval twee keer per dag de juiste tijd aan.

Een klok die voor- of achterloopt geeft nooit de juiste tijd aan.

/forum/images/graemlins/winkie.gif


Het is wel een vreemde storing. Hopelijk blijft het iets eenmaligs. Mijn ervaring met deze Fabia (en mijn vorige) is dat de klok in de toerenteller juist erg nauwkeurig blijft lopen. Maar misschien maakt de Octavia wel gebruik van heel andere electronica.
 

Jan_Hein

Actief lid
Electronica is toch een raar ding, en zeker in de moderne automobielen.
Als variatie op jouw probleempje, heb ik het volgende meegemaakt:
Een paar jaar geleden een nieuwe Fabia gekocht en neef van een jaar of 20 erin laten rijden. ff kijken of ie het wat vond. Nou hij reed als de brandweer, dat was weer eens andere koek als die ouwe Skoda's.
Na de rit stappen we uit. Even later wilde ik weer starten: hij was helemaal dood: reageerde niet meer op de contactsleutel. Da's gek !!!
Uitgestapt, de portieren weer op slot geklikt en weer open....sleutel in het contact en ja hoor, hij deed 't weer.
Snap er niks van.
Als je nu instapt hoor je gezoem (van de radio of zo) om de electronica weer te resetten.

Groeten, Jan-Hein.
 

JettaFreak

Actief lid
Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige Polo. Ga ik naar de videotheek, zet de auto netjes voor de deur neer. Dvd'tje gehaald, doe de deur open en... Hoor het zoemgeluidje (motormanagement ofzo?) helemaal niet. Vreemd, sleutel omdraaien en hij doet niets. 20x sleutel eruit en er weer in en doet nog steeds niets. Lekker dan, precies voor de ingang van de videotheek!

Later de auto gesleept en laten aanslaan. Accu was prima in orde. Moet iets zijn geweest van startbeveiliger of startmotor op dood punt. Erg raar. Gelukkig zijn er in de garage altijd mensen die zeggen het te snappen /forum/images/graemlins/confused.gif

JettaFreak
 
Gezoem als je de deur open doet komt van de brandstofpomp.
Bij mijn eerste Fabia (1.4 MPI uit 2002) hoorde je dat gezoem eerst als je de contactsleutel op contact zette. Bij mijn nieuwe (2.0 MPI uit 2005) hoor je het als je de deur open doet. Beetje vreemd. Soms doe je de deur wel eens open zonder dat je wilt starten. Zonde om dan de brandstofpomp te laten draaien...
 
Bovenaan Onderaan